אובמה: קיבלתי אופציות, אבל לא החלטתי על פעולה בסוריה

בראיון ב-PBS אומר נשיא ארה"ב: בדקנו את הראיות, והגענו למסקנה שממשלת סוריה ביצעה ההתקפה בנשק כימי ■ "אין לנו שום אינטרס בעימות ללא הגבלת זמן"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר אמש (ד'), כי קיבל אופציות לפעולה בסוריה, אך טרם קיבל כל החלטה בסוגיה זו. עם זאת הוא הדגיש , כי ממשלו "הגיע למסקנה" שמשטר אסד הוא שאחראי להתקפת הנשק הכימי בשבוע שעבר בפרבר של דמשק. מדברי אובמה עולה, ללא שמץ של ספק, כי הבית הלבן עומד להנחית מהלומת גמול על מטרות של המשטר בסוריה. השאלה היא רק מתי.

בראיון לרשת הטלוויזיה הציבורית (PBS), אמר הנשיא: "קיבלתי אופציות מהצבא שלנו, ניהלתי דיונים נרחבים עם צוות הביטחון הלאומי . אם משטר אסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחיו שלו, זה ישנה כמה מהחישובים שלנו - והסיבה לכך אינה נעוצה רק בנורמות הבינלאומיות אלא גם באינטרסים של ארה"ב עצמה".

אובמה לא הותיר מקום לספיקות ופרש בפרוטרוט את כתב האישום של ממשלו נגד בשאר אסד: "הנורמות הבינלאומיות נגד שימוש בנשקים כימיים צריכות להישמר. אף אחד, או כמעט אף אחד, אינו מטיל ספק בכך שנעשה שימוש בנשק כימי, בקנה מידה גדול, נגד אוכלוסיה אזרחית בסוריה. בדקנו את הראיות, ואיננו מאמינים שבידי האופוזיציה (המורדים) יש נשקים גרעיניים, או נשקים כימיים. לנוכח העובדה שההתקפה הכימית בדמשק בוצעה באמצעות רקטות, איננו מאמינים שהאופוזיציה אחראית לה. הגענו למסקנה שממשלת סוריה ביצעה את ההתקפה הזו. ואם כך הדבר, צריכות להיות למעשה תוצאות בקנה מידה בינלאומי".

זו היתה ההאשמה המפורשת והחריפה ביותר נגד משטר אסד שיצאה אי פעם מפיו של נשיא ארה"ב.

פרשנים ציינו אחרי הנאום, כי אובמה, כמו ג'ון קרי, שר החוץ, לפניו, השתמש במילים "נורמות בינלאומיות", לא "החוק הבינלאומי", מתוך הכרה בכך שמועצת הביטחון לא תסמוך ידה על פעולת גמול בסוריה, בגלל התנגדות ודאית של רוסיה וסין, ולפיכך מבצע אמריקאי שם לא יעלה בקנה אחד החוק הבינלאומי, במובן המצומצם של המושג. ארה"ב תצדיק את הפעולה המתוכננת כגמול על "הפרה של נורמות בינלאומיות".

"איננו יכולים להתיר הפרות של נורמות בינלאומיות"

"אנו חייבים לוודא, שכאשר מדינות מפירות נורמות בינלאומיות הקשורות בנשק כימי, שעלול לאיים עלינו - מדינות אלה ייתנו את הדין על כך", הדגיש אובמה. "... איננו יכולים להתיר הפרות של נורמות בינלאומיות , שיגרמו לכך שנשק כימי יפול לידי כל מיני טיפוסים".

הוא הדגיש, שבעוד שארה"ב מנהלת מגעים עם בעלות בריתה על הפעולה המתוכננת, לממשלו אין שום עניין להיות מעורב בעימות בסוריה ללא הגבלת זמן. על פי הדלפות של פקידי בממשל בימים שחלפו, הפעולה המתוכננת, כנראה הפצצות בטילי שיוט, תימשך בין יום אחד לשלושה ימים.

בתשובה על שאלה מדוע דווקא השימוש בנשק כימי דחף את הבית הלבן לפעולה, בעוד שיותר מ-100 אלף אנשים נהרגו בנשק "קונווציונלי" ושני מיליון נהפכו לפליטים, אמר אובמה: "...כאשר מתחילים לדבר על נשקים כימיים במדינה שמחזיק במאגר הגדול ביותר בעולם של נשקים כימיים, מדינה ששליטתה במאגרים אלה עלולה להישחק, מדינה שחתמה על בריתות עם ארגוני טרור ידועים, מדינה שאיימה בעבר על ארה"ב, במדינה כזו יש סיכוי, אפשרות, שנשקים בעלי פטנציאל הרסני יכוונו כלפי ארה"ב. אנו רוצים לוודא שזה לא יקרה".

בינתיים אין ודאות מתי תחל הפעולה בסוריה. לפי כמה הערכות, היא היתה אמורה להתחיל היום, אך המועד יידחה, קרוב לוודאי, לשבוע הבא. הבית הלבן צריך להתמודד עם כמה בעיות:

- בגלל המבוכה שנגרמה לארה"ב בגין פרסום מידע מודיעיני שגוי כצידוק לפלישה לאיראן, ב-2003, מקפיד עתה הבית הלבן לאשש כל פריט מידע במסמך שאמור לתעד כיצד הפעילו כוחות אסד את הנשק הכימי בשבוע שעבר. בעוד שאין מחסור בסרטוני וידיאו שמראים את הקרבנות, הודו אתמול פקידי ממשל שאין בידיהם "אקדח מעלה עשן", עדות שקושרת ישירות את משטר אסד להתקפה הכימית. אך גם ללא תיעוד של קשר ישיר של המשטר, אומרים פקידים אמריקאיים שהמפקד העליון, כלומר אסד, נושא באחריות הסופית לפעולות צבאו.

- בריטניה, שותפה פוטנציאלית בפעולה בסוריה, מעדיפה להמתין עד שחוקרי או"ם יסיימו את עבודתם באזור שבו אירעה ההתקפה. יתר על כן, ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, נתקל בהתנגדות גוברת והולכת של מחוקקים בפרלמנט, שזוכרים את שהמידע המודיעיני האמריקאי השגוי על נשק גרעיני בעיראק גרר את בריטניה למלחמה שם ב-2003.

יו"ר בית-הנבחרים בוושינגטון, ג'ון ביינר, ומחוקקים רבים אחרים, משתי המפלגות, דורשים מאובמה לפנות רשמית לקונגרס ולקבל הרשאה למלחמה. אין שום ודאות שהנשיא יסכים לעשות זאת, אך בין הבית הלבן לקונגרס מתנהל מו"מ על הנושא.