אין תשובה באירופה

למה ארה"ב מובילה בטלקום ואיך זה קשור לשוק הסיטונאי בארץ

הכנס שערך איגוד ה-GSMA בבריסל, בשבוע שעבר, סיפק לא מעט תובנות מעניינות לגבי שוק התקשורת באירופה, ביחס לשוק המקביל בארה"ב. ראוי לציין שההשוואה היא יחסית, מאחר שאירופה אינה מקשה אחת בכל מה שנוגע לפיתוח והשקעות בשוק התקשורת.

למרות זאת, ניתן לומר באופן כללי שארה"ב חווה שגשוג משמעותי בתחום התקשורת, אשר מתבטא בזרם של השקעות ובתחרות גוברת. אירופה, שסובלת ממיתון מתמשך, מתקשה להדביק את הפער מול ארה"ב בכל מה שנוגע להשקעות בסיבים אופטיים לבתים ובעיקר בדור הרביעי בסלולר. בסגמנט האחרון ארה"ב מובילה בפער משמעותי על פני אירופה, הודות לכך שהייתה הראשונה להשיק ולהקצות תדרים מבעוד מועד.

את הכנס פתח יו"ר ומנכ"ל טלקום איטליה פרנקו ברנבה, שהפתיע את הנוכחים באומרו שמה שהתעשייה עדה לו בשבוע האחרון מנוגד לטובת תעשיית הטלקום באירופה. ברנבה דיבר על העסקה שבה מיקרוסופט רוכשת את נוקיה, וקרא לרגולטורים לבדוק היטב את השפעותיו של המהלך על טובתה של אירופה.

העסקה השנייה שטרדה את מנוחתו של ברנבה היא העסקה שבמסגרתה קבוצת וודאפון מכרה את חלקה בחברת הסלולר ורייזון. הוא ציין שהעסקה מצוינת לבעלי המניות ואמר שוויטוריו קולאו, יו"ר וודאפון, עשה דיל טוב. למרות זאת, להערכתו אירופה לא תתחזק בעקבות המהלך אלא תיחלש.

ברקע הדברים ניתן להזכיר את התסכול המתמשך של החברות האירופאיות שחוות דעיכה מסוימת בעסקיהן כתוצאה מרגולציה מכבידה, ותחרות הולכת וגוברת מצד מתחרים שמקבלים הקלות גדולות על חשבון החברות הוותיקות. האחרונות נאלצות לצמצם השקעות, בהיעדר תמריצים מצד הממשלה.

"אנחנו צריכים לקחת בחשבון שאירופה הייתה במרכז תעשיית הטלקום. עכשיו אנחנו מאבדים את מעמדנו בעולם, ואנחנו לא יכולים לקבל את המחשבה שזה עומד להיות המצב בשנים הבאות. חייבים למצוא דרך להחזיר את אירופה למרכז תעשיית הטלקום העולמית", הוא אמר. כדי לתמוך בעמדתו הוא הראה סקר שמראה שאירופה מפגרת אחר העולם בהשקה של רשתות תקשורת חדשות.

לחזור למושב הקדמי

בהמשך האירוע דיברה נילי קרואו, שהיא הרגולטורית באיחוד האירופאי שאחראית על תחום התקשורת. קרואו החרתה-החזיקה אחרי ברנבה ואמרה שאירופה חייבת לחזור למושב הקדמי בהובלת תעשיית הטלקום ושזה הזמן לפעול.

קרואו צפויה להגיש בימים הקרובים הצעה לפרלמנט האירופאי שתנסה לאזן את המצב. חלק מההצעה כולל את השאיפה להכריז על אירופה כשוק מאוחד שבו תונהג רגולציה משותפת שמטרתה להנהיג הקצאת תדרים ברורה ואחידה לכל המדינות.

ברנבה הגיב ואמר שהנציבות האירופאית עושה נכון כשהיא מכירה בבעיה של התעשייה שהיא היעדר השקעות בתשתיות תקשורת, מה שמונע צמיחה של האזור ומקטין את התחרותיות בכל הענף ומשפיע כמובן על כלל המשקים והתעשייה.

היוזמה לשוק טלקום אירופאי מאוחד משקפת הזדמנות חשובה לנקודת מפנה באירופה, שתוביל לצמיחה מחודשת בתעשייה ותגדיל את נפח ההשקעות, ברגע שהחברות יבינו שישנה מדיניות ותוכנית אסטרטגית מסודרת, אמרה.

הנקודה שבבה שקרואו וברנבה נותרו חלוקים לגביה היא הנדידה הסלולרית בין המדינות באירופה. קרואו נאבקת לקבוע תעריפי נדידה נמוכים לכל מדינות האיחוד בעוד ברנבה, שמרוויח מיליארדים מהנדידה, מתנגד למהלך.

האמירה המעניינת שיצאה מהכנס היא הווידוי של קרואו שלפיו אירופה הפסידה בתחרות על הדור הרביעי בסלולר. היא ציינה שהיא מתכוונת להוביל מהלך גדול שיכלול יצירת התאגדויות בין החברות לממשלות, לטובת הדור החמישי בסלולר שאותו תוביל אירופה.

דיון נוקב

הדיון באירופה רלוונטי מאוד לישראל. מתי שמעתם בפעם האחרונה דיון ציבורי נוקב בשאלה, מדוע ישראל מפגרת בצורה כה חמורה בדור הרביעי ומדוע אנחנו כל כך מפגרים בהשקעות בסיבים אופטיים ובתחום הטלוויזיה?

מתי עמד שר תקשורת בישראל ונתן דין וחשבון על כך שבתחום שהוא מופקד עליו אנחנו כל כך מפגרים, ומה הוא עושה בעניין כדי להוציא אותנו מהמשבר. הדיון הזה לא מתקיים בגלל דבר אחד: פחד. כשבראש המערכת עומד שר תקשורת שהוא איש פוליטי, אף אחד מהמנכ"לים לא יוצא ומוביל מאבק ציבורי.

שימו לב למה שקורה בשיח הישראלי בתחום התקשורת. אין מנכ"ל אחד שיש לו את האומץ לבוא ולהגיד לשר התקשורת: "אתה מנהל מדיניות כושלת שפוגעת במשק". זה קורה מפני שכולם מפחדים שהשר לא יבוא לביקור אצלם או יעכב להם שירות כלשהו, מה שביכולתו לעשות, כדי להרתיע אותם.

לפני כן, צריך לקיים דיון אמיתי בשאלה הכי חשובה ומרכזית בשוק התקשורת, איך להגביר את ההשקעות בתשתיות תקשורת ולהאיץ את התחרות, לנוכח הניסיון האירופאי. צריך להבין שאירופה קוטפת היום את פירות המודל של השוק הסיטונאי, שהעניק תמריצים גדולים לתחרות על חשבון ההשקעות העתידיות. זה בדיוק אותו שוק סיטונאי שבישראל רוצים ליישם היום, באיחור של 20 שנה.

האם התחרות בסלולר, מבורכת ככל שתהיה, הגדילה את ההשקעות של השחקנים? היא הורידה מחירים והפסיקה את העושק השיטתי של החברות הסלולריות, אבל האם מעבר לכך היא קידמה את התעשייה במשהו? אילו, במקום לחשוב על האינטרסים של הוט מובייל ושל גולן טלקום, היו מעדיפים את כלל טובת הציבור ומקצים תדרים לדור הרביעי כפי שהבטיחו לנו, יכולנו לקבל השקעה מבורכת בתשתית תקשורת שהייתה מסייעת בהגדלת קצבי הגלישה ובמעבר הולך וגדל לעולמות של סחר אלקטרוני, והשקעה בטכנולוגיות ובתשתיות מחשוב שהיו מסייעים לגידול הצמיחה במשק. אצלנו הפחד מהשרים משתק את הביקורת.