ECI שוב מפטרת: כ-300 עובדים ילכו הביתה אחרי החגים

זאת בהמשך לשני סבבי פיטורים שהיו ב-2012 וכללו מאות עובדים ■ מאז רכש שאול שני את השליטה ב-2007, איבדה החברה 43% מכוח האדם שלה

סבב פיטורים נוסף בחברת ציוד התקשורת הישראלית ECI. החברה עתידה לקצץ את מצבת כוח האדם שלה בישראל בכ-300 עובדים נוספים "לאחר החגים", זאת בהמשך לשני סבבי פיטורים שהיו ב-2012 וכללו מאות עובדים. בסך הכול מונה ECI ערב הפיטורים כ-2,000 עובדים, מעט יותר ממחצית מהם בישראל.

מחברת ECI נמסר בתגובה כי "כחלק מהליך ההתאוששות של ECI, החברה מתאימה את מבנה הוצאותיה למצב בשוק הטלקום העולמי. הליך הפיטורים נובע משינויים אסטרטגיים וכניסת החברה לתחומים חדשים, ובמקביל קולטת ECI עובדים חדשים בתחום הפיתוח".

הפיטורים הנוכחיים, כפי שניתן ללמוד מהתגובה הפורמלית של החברה, מהווים עדות נוספת לתהליך התאוששות שמנסה החברה לבצע, אם כי ספק אם סופו של התהליך נראה באופק.

הפרמטר היחיד הוודאי לגבי מצבה של החברה בשנים האחרונות עולה ממצבת כוח האדם שהיא יחסית ידועה. עם רכישת השליטה בחברה בשלהי 2007 על ידי שאול שני (51%) באמצעות קרן Swarth ובשיתוף קבוצת ההשקעות Ashmore הבריטית תמורת 1.24 מיליארד דולר, מנתה החברה כ-3,000 עובדים.

לאחר גל הפיטורים הנוכחי יעבדו בחברה כ-1,700 עובדים בסך הכול בעולם. כלומר, החברה איבדה 43% מכוח העבודה.

התמונה ב-ECI בשנים האחרונות אינה סימפטית, ולפי גורמים שונים בשוק הסיבה היחידה להישרדותה של החברה קשורה בכיסים העמוקים של בעלי הבית. מצבה של ECI הידרדר באופן מואץ בשנים האחרונות, והחברה נמצאה במצב פיננסי קשה והתקשתה לא פעם לפרוע תשלומים לספקיה. אף נודע כי שני באמצעות Swarth, נאלץ להלוות לחברה כספים בכדי לשלם לספקים, או לפחות נדרש לתת ערבות על התשלום.

ההשקעות לא יצאו לפועל

המשבר אליו נכנסה ECI, שגם כיום לאחר ההידלדלות הניכרת בכוח האדם נחשבת לאחד המעסיקים הבולטים בהיי-טק הישראלי, קשור בעיקר לשני גורמים. המשבר הכלכלי ב-2008-2009 שפגע קשות בחברה בעקבות הפסקת ההצטיידות של חברות הטלקום. בנוסף, התחרות בחברות ציוד התקשורת הסיניות - בעיקר Huawei - הביאה לפגיעה קשה בהכנסות וברווחיות של החברה, כך ששוויה הידרדר למספר נמוך של כמה מאות מיליוני דולרים בלבד.

במהלך השנתיים האחרונות ניסתה החברה לגייס כספים מגורמים חיצוניים, כך נודע, כולל מקרנות פרייבט אקוויטי בינלאומיות. השווי לפיו ניסתה החברה לגייס, 700-800 מיליון דולר, נחשב לגבוה למדי וההשקעות לא יצאו לפועל.

פעמיים במהלך השנים האחרונות, ב-2010 וב-2012, התפרסמו ידיעות על כך ש-ECI מנהלת מגעים למכירתה לגורמים רוסיים בתמורה למיליארדי דולרים.

הפרסום האחרון בעיתונות הרוסית, מפברואר אשתקד, תמחר את העסקה בכ-5 מיליארד דולר, אך המו"מ שהתנהל היה בסכומים צנועים בהרבה וכלל חלקים מהפעילות שרלוונטיים לתשתיות התקשורת ברוסיה.

מאז הרכישה ב-2007, דיברו גורמים בשוק ההון ואנשי ECI על כך שהחברה מעוניינת לחזור לוול סטריט, כאשר הזמן המשוער היה 2012-2013 עם סדרת מוצרים חדשה והתרחבות במרחב הפעילות שלה. עם זאת, לנוכח מצבה העסקי, ספק אם התוכנית תצא לפועל בעתיד הקרוב.

לפני כשנה מונה דריל אדוארדס, איש טלקום ותיק לניהול החברה, ו-ECI מנסה מאז להתייצב. תנודות נוספות בכוח האדם היו סביב רפי מאור שנכנס לחברה בשנת 2004 וכיהן במהלך השנים כמנכ"ל וכיו"ר, ומונה לפני כחודש ליו"ר תע"ש. מאור, כך נודע, עזב כבר לפני תקופה ארוכה את תפקיד היו"ר ובמקומו תפס את כורסת היו"ר אחד מאנשיAshmore, שעל פי הערכות גם רכשה במשך הזמן חלק ניכר מאחזקותיו של שאול שני בחברה.

החברה מוכרת בהיקפים של כ-500 מיליון דולר וסיימה את 2012 בהפסד, אולם בשנה האחרונה, כך נודע, הצליחה לחזור לרווחיות תפעולית של עשרות מיליוני דולרים. חלק אחר מההתפתחות שבחברה שמקווים שיסחוב אותה קדימה מגיע מהשקעה אסטרטגית. בחברה מנסים כעת להגיע להסכם על רכישת חלק מהפעילות של אורכית שנקלעה לקשיים, מה שיאפשר ל-ECI רישיון שימוש בטכנולוגיות של אורכית ובקניין הרוחני, וכן לקבל עשרות עובדים שאמורים לחזק את פעילות הפיתוח בתחומים מתקדמים.

סכסוך פומבי

מהכיוון השני הגיעה ECI לסכסוך פומבי עם שני ספקים מרכזיים. פלקסטרוניקס בתחום הייצור של המוצרים שלה ו-HP בתחום מערכות המידע. כבר בקיץ שעבר החליטה פלקסטרוניקס להפסיק את העבודה מול ECI עקב אי-עמידה שלה בתשלומים.

על הרקע הזה, נתקלה הנהלת פלקסטרוניקס ישראל בקושי להשיג ערבות או ביטוח אשראי בהיקף של כ-50 מיליון דולר שיבטיחו את פעילותה מול ECI בסוף 2012, ואיימה להפסיק הפעילות ולפטר את 600 העובדים, שחלקם הועבר אליה ע"י ECI ב-2008.

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הטילה וטו על ביטוח האשראי על ידי החברה הממשלתית לביטוח אשראי "אשרא" בטענה שמדובר ב"ביטוח בסיכון גבוה", ועד כה לא בטוח כי מתווה הפתרון ייצא לפועל. בכל מקרה, גם אם ההתאוששות אינה חד-משמעית, מוקדם להספיד את ECI או את הצלחת ההשקעה.

עבור שאול שני לא מדובר בפעם הראשונה שחברה שבה הוא מעורב נלחצה עם הגב לקיר עקב קשיים.

הסכסוך בין ECI ל-HP, שהגישו תביעות הדדיות בעקבות פרויקט המחשוב הענק שיצא לדרך ב-2010 אך הופסק, מעלה תחושת דז'ה וו למי שעקב אחרי שני בעשור וחצי האחרון.

12 שנה אחורה, נפגשה חברת תקשורת אחרת בה החזיק שאול שני עם ענקית המחשוב HP. אז נדרשה GVT הברזילאית שאך הוקמה, לגייס כספים למערך מחשוב מתקדם. הימים אז היו בתקופת המשבר הכלכלי וכסף לא היה זמין.

קרלי פיורינה, שכיהנה כמנכ"לית HP, הסכימה להעניק ל-GVT קו אשראי של 50 מיליון דולר למימון רכישת ציוד מחשוב. ב-2009 נמכרה GVT לויוונדי לפי שווי חברה של 4.2 מיליארד דולר, ושני הפך למיליארדר.

בסיבוב הנוכחי, סביר שמ-HP לא תבוא הישועה, מכיוון שהחברות תובעות אחת מהשנייה החזרים של עשרות מיליוני שקלים. אך בפרספקטיבה היסטורית, שני ידע בעבר לחלץ את האחזקות שלו ממצבים פיננסים קשים, כך שגם במקרה של ECI ייתכן שפתרון יצירתי יסייע לו ולחברה להמשיך ולהצדיק את ההשקעה.

ECI
 ECI