בשביל מה לנו עוד ימי מסחר?

זה לא שעות מסחר או רגולציה, זה פשוט המחסור בסחורה נכונה

נשמת אפה של כל בורסה היא קיומן של הנפקות חדשות ומניות צמיחה. גם הבורסה בתל-אביב הייתה כזו. בעבר, חברות כמו שהיו טבע וכיל, יצרו מצב שבו כל המשקיעים זכו. היו שנים שבהן כל מי שהחזיק במניות מסוגן הרוויח בטווח הארוך, גם אם לא קנה אותן בתזמון המושלם.

זה פשוט, בורסה שבה יש מספר רב של חברות צומחות, מאפשרת לכל המשקיעים והסוחרים להרוויח. זאת משום שריבוי חברות צמיחה, יוצר בבורסות מגמה שמזינה את עצמה: חברות צומחות גורמות לעלייה מתמשכת של המדד, אשר מושכת עוד סוחרים ומשקיעים, אשר מגדילים את היקף הפעילות והעומק של השוק והופכים אותו לאטרקטיבי עבור הנפקות חדשות, וכך הלאה.

הבעיה של הבורסה בתל-אביב היא שהדינמיקה הזו, החיונית לקיומה של כל בורסה, התהפכה. מזה זמן ממושך ש"אחד העם" סובלת מדינמיקה שלילית שמזינה את עצמה.

הדשדוש המתמשך בבורסה וההתכווצות בהיקפי המסחר, מדאיגים בצדק את הפעילים בשוק ההון, והנטייה הטבעית שלנו ככלכלנים היא לנסות לשבור דינמיקה שלילית שמזינה את עצמה, באמצעות תמריצים. לכן הדאגה למצב הבורסה תורגמה לאחרונה להצעות לאושש אותה באמצעים כאלה. הציעו לצמצם את הרגולציה, להרחיב את ימי הפעילות ושעות המסחר, להפוך את הבורסה לחברה למטרת רווח, להקטין את שיעור המיסוי על רווחים ועוד.

אבל בואו נזכר בעשור החולף, עשור שלימד כי פיטום השוק באמצעות תמריצים עושה יותר נזק מתועלת. כך למשל, הורדת הריבית אחרי 9/11 במטרה לעודד את הצריכה הפרטית בארה"ב, ניפחה בועת אשראי ונדל"ן שפקעה בקול נפץ עז שמהדהד בשווקים עד היום.

ולכן, אולי לפני שחושבים על תמריצים מלאכותיים, כדאי לברר מה בעיית הייסוד של הבורסה ולטפל בה, ובעיית היסוד היא העדרן של חברות צמיחה.

שינוי המגמה לא התחיל היום, כבר שנים שחברות הצמיחה של ישראל אינן חלק מהבורסה באחד העם. עוד הרבה לפני הכבדות רגולטיביות, צ'קפוינט, אמדוקס וקומברס נרשמו למסחר מעבר לים, וישקר עברה לידיים פרטיות וזרות. החברות waze, ו-Trasteer נמכרו בשווי מיליארד דולר לגוגל ו-IBM, מבלי שמסלול יצירת הערך שלהן עבר ברחוב אחד העם.

waze, ו-Trasteer אינן מקרה יחיד. רק בשנתיים האחרונות 9 חברות טכנולוגיה ישראליות נמכרו בשווי גבוה מ-400 מיליון דולר ובסכום שהצטרף ל-4.5 מיליארד דולר. בכל המקרים האלה המשקיעים והמושקעים ברחוב אחד העם לא היו חלק מהחגיגה.

כדי להגדיל את האטרקטיביות שלה, הבורסה אינה זקוקה לעוד ימי מסחר שבהם הציבור יוכל להחליף דעות על מניות הבנקים, ועל המניות כיל ובזק.

כדי להחזיר את הדינמיקה החיובית, הבורסה צריכה למצוא דרך לחבר בין הקהל הרחב למקורות יצירת הערך החדשים של המדינה. לחבר את הציבור לחברות ולפעילויות שבהן נמצא הייתרון היחסי של המשק המקומי.

אם הבורסה תצליח להמציא את עצמה מחדש, אולי היא תמצא דרך לאפשר לציבור הרחב להיות שותף וליהנות מיצירת הערך של ה-waze הבא.

הכותב הוא ד"ר לכלכלה