טורקיה: בעל חנות כינה תיירת ישראלית "יהודיה מסריחה"

ישראלית שביקרה בבודרום טוענת כי זכתה ליחס אנטישמי בחנות תיקים ■ "כשבעל העסק שמע שאני מדברת עברית, הוא קילל וצעק 'אני שונא יהודים, תמותו כולם'"

תיירת ישראלית שביקרה בעיר הנמל הטורקית בודרום, טוענת כי זכתה ליחס משפיל ואנטישמי מצד בעליה של חנות בגדים אליה נכנסה. את סיפורה היא גוללה בפוסט שהעלתה לפייסבוק לפני מספר ימים, אשר זכה לתגובות רבות.

אריאל רלי קלדרון, תושבת בת-ים שבשנים האחרונות גרה עם בעלה לסירוגין גם בפנמה, יצאה בראשית השבוע שעבר לטיול באיי יוון. בין השאר טיילה באי קוס, משם יצאה יחד עם אחותה להפלגה לבודרום. קלדרון טיילה ברחוב המרכזי של עיר הנמל הטורקית ובשווקים, ובין לבין הבחינה בחנות תיקים גדולה ("גראנד בזאר") והחליטה להיכנס אליה במטרה לרכוש תיק.

כשנכנסה לחנות, הבעלים דרש ממנה כמה וכמה פעמים לדעת מאיזו ארץ היא. קלדרון הבינה שהשאלה לא נשאלה לשווא, והשיבה לו שהיא מפנמה. בעל החנות הטורקי, שדובר גם הוא את השפה הספרדית, ניהל עימה שיחה בעניין החיים בפנמה, שיחה נעימה שהפכה לעוינת ברגע שאחותה של קלדרון נכנסה פנימה והחלה לשוחח עמה בעברית.

בשלב זה, כך היא טוענת, בעל החנות שינה את יחסו אל קלדרון מן הקצה אל הקצה והחל לצעוק עליה ולהשפילה, תוך כדי שהוא ממטיר עליה קללות ללא הפסק. בנוסף, הוא דרש ממנה להסתלק מן החנות.

"ביקרתי בהרבה מדינות בעולם, ולא נתקלתי ביחס אנטישמי כזה". מספרת קלדרון. "בדיוק כששאלתי את בעל החנות על מחירו של אחד התיקים, אחותי נכנסה פנימה והתחילה לדבר עברית. אז בעל החנות השתולל מזעם וכינה אותי: 'יהודיה מסריחה, יהודיה זבל, למה שיקרת אותי?'. הייתי בהלם, לא הבנתי מה הוא רוצה ממני", סיפרה קלדרון בפוסט שהעלתה לדף הפייסבוק שלה.

לדבריה, בעל החנות זעם על כך שלא סיפרה לו שהיא יהודייה מלכתחילה, והוא המשיך לקלל ולגדף אותה משך זמן רב. "הוא כעס עליי שהסתרתי ממנו את מוצאי האמיתי. אחר-כך הטיח בי: 'אני שונא יהודים, לכי מפה, הלוואי שתמותו כולם'. ממש התנהג כמו אנטישמי. הייתי בהלם... ואז הוא הפנה אליי את ידו והורה לי להסתלק מהחנות שלו.

"ביקרתי בהרבה מדינות בעולם, ולא נתקלתי ביחס אנטישמי כזה. לא האמנתי שאחרי יותר מ-60 שנה שמיליוני יהודים נספו בשואה על-ידי הנאצים, יש אנשים גזעניים ואנטישמיים כל-כך בעולם. אני קוראת לכל הישראלים - אל תבקרו בבודרום, ותחרימו את החנות הזו שבעליה אנטישמי ושונא יהודים".

בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות אירוע ה"מרמרה", הישראלים כמעט ואינם מבקרים בטורקיה, למרות החבילות הזולות והמפתות שסוכני הנסיעות מציעים. עם זאת, השנה דווקא ניכרת התעוררות בגזרה, זאת בעקבות התנצלותו של ראש הממשלה נתניהו בפני עמיתו הטורקי ארדואן בחודש מראס השנה. בכל זאת, גולשים רבים שקראו את הפוסט קראו להחרים את טורקיה ולא לבקר בה.

"העליתי את הפוסט לפייסבוק כדי שישראלים יידעו על מה שעברתי ויחרימו מקומות כאלה. ההתנהגות של בעל החנות רק חיזקה אותי כישראלית וכיהודייה גאה, הוא לא ישבור אותי. אבל מה שבטוח הוא שאני לבודרום - ובטח לטורקיה - לא חוזרת אף פעם", ציינה קלדרון.