בעיר ההר והים: חיפה תארח את כנס אדריכלות הנוף בישראל

כנס אדריכלות הנוף - "חיפה מראה מקום", שיתקיים בסוף אוקטובר, יאיר את התהליכים העוברים על המרחב האורבני של חיפה

אולי זה הכרמל, המתווה את פני השטח המיוחדים של העיר, אולי זה הטכניון, הגורם המוביל לאורך השנים בקביעת דמותה של האדריכלות הישראלית, כך או כך, חיפה נראית כאתר הטבעי לאירוח הכנס השנתי של אדריכלות הנוף בישראל. הכנס "חיפה מראה מקום", שיתקיים בסוף אוקטובר, יעסוק בעבר, בהווה ובעתיד של חיפה, ויאיר את התהליכים העוברים על המרחב האורבני, מתוך שאיפה להביא לשינוי משמעותי גם בחיי התושבים. בין הדוברים בכנס יהיו אדריכלי נוף מחו"ל שיציגו פרויקטים מרתקים מפורטוגל ומדנמרק.

הקשיים המהותיים (שלא לומר כשלים) בתכנון העירוני שעימם מתמודדת חיפה, הפכו אותה בשנים האחרונות למעבדה של אתגרים אדריכליים ופתרונות יצירתיים. חיי העיר שבאופן היסטורי עלו במעלה ההר ככל שעלתה רמת החיים של תושביה, רוקנו את העיר התחתית והותירו אותה ואת שכונת הדר כמחוזות שוליים. הנתק המתסכל של העיר מחופיה, שנחסמו על-ידי שכבות של שימושים חשובים (הנמל האזרחי והצבאי, ממגורות דגון ופסי הרכבת), ללא מחשבה על משמעותם לעיר - כל אלה נמצאים בתהליך ממושך של שינוי.

את תחילתו של השינוי ניתן לראות בפעולות ההחייאה והחידוש של אזור הנמל והעיר התחתית: המכללות ושלוחת האוניברסיטה, כמו גם בנייני דירות נטושים שהוסבו למעונות סטודנטים בקמפוס הנמל; התחדשות המושבה הגרמנית כמתחם יוקרתי של מגורים, תיירות ופנאי ותמיכת העירייה בעסקים יצירתיים ויצרניים שמתרכזים בשוק הטורקי ובסביבתו.

אולם תהליכי שינוי אורבני הם תהליכים ארוכי טווח, המתרחשים במקביל לחיים השוטפים ונתונים במבחן הזמן. אדריכלות הנוף היא אחד הגורמים המכריעים בשאלה האם יוזמות התחדשות נקודתיות ופרויקטים אזוריים יצליחו להתמלא בחיים ובפעילות טבעית, או יישארו מנותקים וידרשו יוזמות של הזרמת חמצן, תקציבים ופעילויות יזומות "מלמעלה".

בין ההר לים

"על רקע נתוני פתיחה מעולים של מפגש בין ההר לים, ועל כל הבעייתיות של העיר עם התעשייה והנמל, החלטנו לקיים את הכנס בחיפה ולהתייחס לחיפה כדוגמה העיקרית לנושאי הכנס", אומרת אדריכלית הנוף טלי מרק, שותפה במשרד גרינשטיין הר גיל ושותפה בוועדת ההיגוי של הכנס.

"אדריכלות נוף היא מקצוע שקיים כבר עשורים רבים אבל בתקופה האחרונה רואים יותר ויותר בחשיבותו, עם עליית החשיבה על פיתוח בר-קיימא. אדריכלות נוף היא הגורם המחבר בין הבטון והמלט לבין המקסום של ערכי המקום".

התפיסה שלפיה אדריכלות הנוף עוסקת בתכנון גנים ופארקים התרחבה, וכיום מעורבים אדריכלי נוף בתכנון הפיתוח הנופי והסביבתי של כל פרויקט רחב. "אדריכלות נוף משפיעה על כל תחומי החיים מרמת הפרט, תכנון הרחוב והגן הסמוך לבית ועד לתשתיות הרחבות, ברמה הארצית", אומרת מרק.

אחד הקשיים בתכנון נוף אורבני הוא בקריאת השימושים העתידיים של האוכלוסייה המקומית.

איך יוצרים מתחמים מוצלחים ולא מלאכותיים?

"ככלל אנחנו מאמינים בשימוש נכון בצמחייה, בתוואי שטח, לא להמציא ולהבליט דברים שלא שייכים למקום. אבל זה תחום מאוד מגוון ויש מקומות שבהם נכון דווקא להיות שונה וליצור משהו קיצוני - אין שחור ולבן".