השלום מתחיל במכוניות

לא הגרעין האיראני הטריד את העולם, היו אלה מחירי הדלק

מחירי הדלק אינם יורדים בדרך-כלל באוקטובר, אלא דווקא עולים. באוקטובר אשתקד, לדוגמה, מחיר הבנזין 95 אוקטן בשירות מלא עלה 8.30 שקלים לליטר. מי שאחראי לכך שהמחיר ירד היום ל-7.60 שקלים לליטר (7.42 שקלים בשירות עצמי) הוא נשיא ארה"ב ברק אובמה ומדיניות החוץ הפייסנית שלו.

כאשר היה חשש שארה"ב תתקוף בסוריה כלקח למשטר שחצה את הקווים האדומים, מחירי הנפט עלו. אבל כאשר סוריה הודיעה שתוותר על הנשק שלה, אובמה העדיף מדיניות של פשרה, שמנעה את עיכוב משלוחי נפט דרך הים התיכון והים האדום. כאשר אובמה קיים גם שיחה עם נשיא איראן חסן רוחאני, הדבר הפיג את החששות הן למלחמה בסוריה והן ממלחמה עתידית במזרח-התיכון.

כאשר ארה"ב מדברת עם איראן בדרג גבוה, סוחרי הנפט כבר מדמיינים שאיראן תשתף פעולה בייצוב המשטר בעיראק, מה שיאפשר להגדיל את תפוקת הנפט בעיראק. הסוחרים גם חולמים על כך שאיראן תחזור לספק נפט, מה שיוריד את מחירי הנפט בעולם. התוצאה היא, שמחירי הנפט יורדים כבר היום.

אובמה לא עשה זאת למען הנהגים בישראל. הממשל האמריקאי "שופך" כמויות אדירות של כסף זול בניסיון לאושש את הכלכלה. הסכומים שהממשל משקיע הם כה גדולים שלראשונה אחרי 20 שנה, לממשל אין כסף לשלם משכורות. ובכל זאת, כלכלת ארה"ב מתאוששת באיטיות רבה. עלייה במחירי הדלק תהפוך גם את ההתאוששות האיטית הזאת למשבר חדש, כי ייקור הדלק יתורגם לעלייה באינפלציה שתחייב העלאת ריבית והפסקת הזרמות הכספים לכלכלה. לכן, כשאובמה מחבק את איראן הוא אינו חושב בהכרח על שיפור היחסים עם איראן, אלא על שיפור כלכלת ארצו.

מי שמריעים לו הם האירופים והסינים. המיתון באירופה הביא לכך שמכירות הרכב בספרד ירדו השנה ב- 18%, בצרפת ב-11% ובגרמניה ב-5.5%. כדי שאירופה תתאושש היא צריכה מחירי דלק נמוכים כדי שאפילו הספרדים יחליפו את האופניים בפולקסווגן ושהסינים יקנו מרצדסים. וליוונים חיוני שהנפט יוזל כי הם לא יוכלו לחמם את הבית. גם במחירים הנוכחיים צריכת האנרגיה ביוון נמוכה השנה ב-11% מאשר לפני עשור, כך שכל עלייה במחירי הנפט משמעותה שעוד יוונים יחליפו את החימום בשריפת רהיטים. הסינים, שגם כלכלתם בהאטה, חייבים מחירי נפט נמוכים כדי להמשיך לייצר ולייצא במחירים נמוכים.

לכן, הניסיון של ישראל להסביר לעולם שהאיראנים מרמים ייתקל בהבנה, אבל לא בקבלה. העולם מעדיף לשוחח עם איראן לא כדי לפתור את בעיות הגרעין אלא כדי לפתור בעיות כלכליות מבית. העולם תמה מדוע במקום להודות לאובמה על הוזלת הדלק, הנהג הישראלי מעדיף לאיים הן על איראן והן על כלכלת העולם. לומר לעולם שאיראן מרמה וייתכן שעוד נתקיף אותה, זה לומר לעולם שמחירי הנפט עוד עלולים לעלות.

הכותב הוא כלכלן מבית-הספר לבנקאות במכללה האקדמית נתניה