שר האוצר של ארה"ב מתריע: הקונגרס משחק באש

בראיונות בתכניות סוף השבוע אמר ג'ק לו: "הליכה על הסף שוב ושוב רעה לכלכלה" ■ "אפילו ההתקרבות לתאריך 17 באוקטובר (ללא הרמת התקרה) היא מסוכנת"

שר האוצר של ארה"ב, ג'ק לו, הזהיר אתמול (א'), כי סירוב של הקונגרס להרים את תקרת החוב עד 17 באוקטובר, התאריך המשוער שבו צפוי הממשל להגיע למיצוי יכולותיו החוקיות ליטול הלוואות, משול ל"משחק באש".

בראיונות בארבע רשתות שידור בארה"ב קרא לו ליו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, להעלות להצבעה במליאת הבית הצעת החלטה למימון פעולות הממשל ללא תנאים נלווים, כלומר ללא הדרישה הרפובליקאית לעקר את חוק הרפורמות בשירותי הבריאות ('אובמה קייר') מאחד מסעיפיו העיקריים: חיוב כל אזרח לרכוש ביטוח בריאות.

לו טען, שהצעת החלטה נקיה מתנאים תקבל רוב קולות בהצבעה במליאה - כל הצירים הדמוקרטים וכן 21 צירים רפובליקאים שהסכימו לחצות את הקווים ולהצביע יחד עם הדמוקרטים. ביינר מוסיף לטעון, כי אין מספיק קולות להעביר את ההצעה, אך הוא מסרב להעמיד זאת במבחן המציאות.

"יש כאן שאיפה למעין פתרון קסמים", אמר לו. "(אך) יש פתרון קל... רוב בקונגרס יוכל לעשות את הדבר הנכון (ולהצביע בעד מימון הממשל ללא תנאים), אם רק תינתן לו ההזדמנות לכך".

הוא הוסיף: "אני מכיר את יו"ר בית-הנבחרים היטב. אני יודע שהוא אינו רוצה להגיע למצב של חדלות פרעון. הוא אף אינו מעונין להשבית את הממשלה. הוא צריך לתת לרוב להצביע".

למעשה, הרפובליקאים מסרבים לממן את פעילות הממשל ללא ויתורים משמעותיים בסוגיית 'אובמה קייר' מפני שהם יודעים שבכך הם יפסידו את קלף המיקוח החזק ביותר שלהם, קלף שהבית הלבן מכנה אקדח שמכוון לרקת ארה"ב.

שר האוצר שם דגש על הסיכונים שטמונים באי הרמתה של תקרת החוב - הידרדרות של ארה"ב למצב של חדלות פרעון, מצב שבו לא התנסה שום ממשל בוושינגטון מאז הקמת הרפובליקה.

"אם ממשלת ארה"ב, בראשונה בתולדותיה, תבחר לא לפרוע את חובותיה במועד, אנו נהיה במצב של חדלות פרעון, ולא תהיה שום אופציה לחמוק ממצב זה אם לא יהיה מספיק כסף בקופת האוצר לתשלום החובות", הזהיר לו.

ובראיון אחר הוא אמר: "אפילו ההתקרבות לתאריך 17 באוקטובר (ללא הרמת התקרה) היא מסוכנת".

בתשובה על שאלה האם הבית הלבן לא יוכל להשתמש בתחבולות תחיקתיות לעקוף את אי הרמת התקרה, אפשרות שמרבים להזכירה בימים אלה, השיב לו: "הבית הלבן הבהיר זאת ללא כחל ושרק. לנשיא אין סמכות לנקוט פעולה כזו. הנשיא התייעץ עם עורכי-הדין של הבית הלבן, וזו המסקנה שהם הגיעו אליה".

בדו"ח מ-3 באוקטובר התריע דו"ח של משרד האוצר: במקרה של חדלות פרעון, "שוקי האשראי יהיו עלולים לקפוא, ערך הדולר יהיה עלול לצלול ושערי הריבית בארה"ב יהיו עלולים לזנק. ההשלכות השליליות יהדהדו ברחבי תבל וייתכן שייווצרו משבר פיננסי ומיתון שעלולים להיות חמורים כמו המשבר ב-2008 ואולי אף גרועים ממנו".

בניגוד לטענות הרפובליקאים, שהגירעון הולך ותופח, מגלה ניתוח של סוכנות בלומברג, כי הגרעון התקציבי ביוני השנה היה 4.3% מהתוצר, בהשוואה ל-10.1% בפברואר 2010. זו הרמה הנמוכה ביותר של הגרעון מאז נובמבר 2008.