"לא רק ששר האוצר נטול כל ניסיון, הוא לא מנסה ללמוד"

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים לשעבר, בכנס של לשכת רואי החשבון: "שר האוצר בא אליי כשהיה דיון על התקציב ושאל אותי למה יש דפים ריקים בתקציב שהוא הגיש. הוא לא מכיר את הכלכלה ואת התקציב שהוא הגיש"

בכנס של לשכת רואי החשבון שהתקיים היום השתתפו בפאנל יו"ר ועדת כספים, ניסן סולמינסקי, היו"ר הקודם של הוועדה ח"כ משה גפני, ח"כ גילה גמליאל, ח"כ אראל מרגלית, ח"כ רוברט אילטוב, ח"כ זבולון כלפה, ח"כ עיסאווי פריג', ונשיא לשכת רו"ח דודי גולדברג.

המשתתפים דיברו על נושאים מגוונים שעל הפרק, כמו העובדה שעדיין אין נגיד לבנק ישראל, מצב שוק הנדל"ן, הריכוזיות במשק וההון השחור.

הנושא הראשון שעלה לדיון היה המינוי המתמהמה של נגיד חדש (או נגידה..) לבנק ישראל.

סלומינסקי: "אנחנו יזמנו דיון מאוד רציני עם הרבה אנרגיות בנושא הזה משתתפים בנשוא הזה. מנשים ליזום הצעת חוק שאומרת שמרגע שנגיד מודיע על עזיבה חייבים להתחיל בהליכים כדי שיהיה נגיד חדש כשהוא עוזב. במדינת ישראל זה לא קורה. הדיון לווה בהרבה לחצים שנבטל אותו אבל לא עשינו את זה והיה ניסיון להחתים בועדה שלא יהיה מינוי שראש הממשלה מתנגד לו. אם זה היה בסמכותנו כבר מזמן היה נגיד".

גילה גמליאל: "אני אמרתי מעל כל במה שצריך למנות את הנגידה. אם מדברים על 100 ימים את 100 ימי החסד שלה היא כבר עברה מזמן. מה לעשות כששני גברים צריכים למנות כנראה יש בעיות. לפי מה שאנחנו רואים הם בסוף יצטרכו למנות אותה. אני לא יודעת מה השיקולים של שני הגברים. אני חושבת שכאן במידה ושר האוצר היה נחוש היא אכן הייתה נבחרת".

מרגלית: "מספיק עם השטויות. בנימין צריך לומר טעיתי ונקבל את זה ולמנות את הנגידה. היא האישה שצריכה להיות שם. אנחנו ניתן כבוד לראש הממשלה אם יאמר שטעה וייקח את קרנית פלוג".

גפני: "אני מסכים עם ח"כ גמליאל כששני גברים צריכים למנות אישה הם לא ממנים. אני רק מסתייג בעניין מי הגברים. הבעיה היא טכנית - נתניהו בניו יורק ולפיד בהונגריה צריך למצוא להם בדרך נקודה שיפגשו. משרד האוצר קורס. אתמול נפרדתי משני בכירים. הכל קורס. כמעט ואין שלטון בישראל. אנחנו העברנו את חוק בנק ישראל בשבועיים וחצי כי סטנלי אמר שבלי זה הוא פורש. המציאות הזאת שבה פקידי האוצר עוזבים, אין נגיד ויושבת אישה בבנק ישראל מנהלת את בנק ישראל ולא ממנים אותה. כנראה הם נגד נשים. העברנו את החוק בשבועיים וחצי כדי שהוא יישאר. יש מציאות שצריך לקחת אותה בחשבון. לדעתי לראשונה שר האוצר אינו ממפלגת השלטון. שר האוצר בא אליי כשהיה דיון על התקציב ושאל אותי למה יש דפים ריקים בתקציב שהוא הגיש. הוא לא מכיר את הכלכלה ואת התקציב שהוא הגיש".

דודי גולדברג: "אני מנסה בשם לשכת רואי חשבון ליזום פגישה עם שר האוצר. הצלחנו להגיע אליו רק פעם אחת שאל השר למה הגעתם רק עכשיו עניתי לו שזה אחרי שהם דחו וביטלו מספר פעמים. אנחנו רוצים להיפגש וכל הזמן נדחים. לא ידוע לי מה מערכת היחסים בין שר האוצר לראש הממשלה. אני יודע כשאני מבקש משר האוצר להגיע כדי שציבור רואי החשבון ישמע וידע על הדרכים ועל המאבק בהון השחור הוא לא מגיע. אני חושב שיד אחת לא יודעת מה היד השנייה עושה למשל בשיעורי המס, הפנסיה, אנשים שהיו צריכים להחליף דירה והיו צריכים לשלם עוד אפילו אם מצבם הכלכלי נפגע".

סלומינסקי ניסה להגן על שר האוצר יאיר לפיד: "אני לא רוצה להישמע כדוברו של שר האוצר כי אני לא. צריכים לתת לשר האוצר זמן כדי לשנות דברים".

דודי גולדברג: "כל הזמן משתנים כאן חוקים טלאי על טלאי. במקום לעשות תיכנון לטווח ארוך כלכלי לחמש שנים ולעשות חשיבה מעמיקה, מודלים אחרים של מיסוי, מאבק בהון שחור, חובת דיווח. לא יכול להיות שמעלים מיסים כל הזמן. מעלים נושא על נושא ולא עושים סדר".

מרגלית: "לזכותו של ניסן יאמר שהוא הוביל דיונים לטובת מי שצריך ושאחרים לא עשו. התקציב הזה הוא רע. הוא הכניס חמישים אלך משפחות מתחת לקו העוני. אין לנו 4 שנים לתת לשר האוצר. הדבר השני זה צמיחה היו ראשי ממשלה שקיבלו משק במצב יותר גרוע והביאו אותו לצמיחה. רבותיי שר האוצר שלא מבין הנעה כלכלית ושמכניס אנשים מתחת לקו העוני. הוא שר האוצר שאין לנו זמן בשבילו".

גמליאל: "לא רק ששר האוצר נטול כל ניסיון. הוא מגיע ואפילו לא מנסה ללמוד. הוא מגיע לדיונים בועדת הכספים וכששואלים אותו שאלות הוא מעביר את זה הלאה. לצערי הוא רדוד בשיח הכלכלי. אני מסכימה שלא צריך לתת לו אשראי של 4 שנים".

אילטוב: "הצמיחה בישראל היא בן הגבוהות בעולם המערבי. אני לא הצבעתי ללפיד ואני האחרון שיצביע לו גם בבחירות הקרובות. אבל הציבור הצביע".

כלפה: "לדעתי יש פה איזה תוכנית ממשלתית צדדית לצמצום הבירוקרטיה. הראיה היא שגם בלי נגיד העסק עובד. במידה רבה הנושא של התכנון לטווח הארוך חסר והמחשבה היא לטווחים קצרים יותר. בעולם כלכלי קשה להתנהל ככה".

"אין היום דיאלוג בין הפקידים לשר האוצר"

גפני: "אני חושב שהדיון כאן לא מתנהל על אותה מדינה. אני נכנסתי לתפקיד והגרעון היה הרבה יותר וועדת הכספים לא נתנה בשום אופן לפגוע במעמד הביניים. אנחנו הפחתנו מס למעמד הביניים כאשר הממשלה החדשה מעלה למעמד הביניים. לא הייתה סגירת מפעלים והיום ועדת הכספים לא אומרת כלום. בקדנציה הקודמת לשכת רו"ח הייתה חלק פעיל בועדת כספים יש פעמים שלא קיבלנו ויש גם פעמים שכן קיבלנו. איך יכולים לבוא היום ולהגיד שהמשילות היא הבעיה. כל המצב שהיה קודם התרסק. המציאות של היום היא אפשר לחיות איתה במדינה מתוקנת".

סלומינסקי: "לשכת רו"ח שותפה ונכון שיש ויכוחים. על הרבה דברים יש השפעה ועל חלק לא וזה בסדר גמור. יש לנו מדינה שעברה את המשבר הכלכלי בדרך הכי טובה שאפשר".

- מי מתווה את המדיניות שר האוצר, הפקידים שלו או שאין אף אחד?

פרג'י: "מי שחושב שיש תקציב מדינה זה בולשיט אחד גדול. יש מדיניות כושלת. זורקים לנו עזים כדי להעסיק אותנו אבל במהות מדברים על משהו וברגע ההצבעה היד מורמת אחרת".

גפני: "אין מציאות שבה יש דיאלוג בין שר האוצר לפקידים. אמר לי אחד הפקידים - זאת הפעם הראשונה שיש לנו שר אוצר שאנחנו יכולים להעביר את כל הגזרות שיש לנו במגירות. אין היום דיאלוג בין הפקידים לשר האוצר".

בנוגע למצב הנדל"ן אמרה גמליאל: "אחת הבעיות הגדולות זו הבירוקרטיה. למי שרוצה לשנות כמו כחלון יש שר שיכון מצד אחד. מנהל מקרקעי ישראל הוא מונופול. יש פה יותר מידי משחקי אגו. יש שני שרים שצריכים לטפל בזה".

דודי גולדברג: "הפרסומים שיוצאים על גביית יתר בנושא המיסוי הם לא נכונים. יש הרבה סיבות לכך בין השאר שאנשים הקדימו לבצע עסקאות. אנחנו כל הזמן שומעים על עוד פתרון ועוד פתרון אבל כלום לא קורה".

סולמינסקי: "שר האוצר מנסה להוביל פתרון דרך 150 אלף דירות להשכרה. שר השיכון מוביל ועדות לחסמים".

גפני: "אני מכה על חטא. לפני שנים היו מענקי מקום, סובסידיות. הממשל הכניסה יד לכיס כדי לפתור אצת סוגיית הדיור. בקדנציה שלי בא משרד האוצר עם כל מיני רגולציות. הבעיה לא נפתרה. אני נלחמתי אבל אני מכה על חטא בנושא של הדיור. אני מציע לניסן לא לתת קרדיט לשרים. מה ששר האוצר רוצה זה לא 150 אלך דירות להשכרה אלא שלאורי דני מהמפלגה שלו יהיה תפקיד. צריך לקבוע שהמינהל מפשיר קרקעות ושהמדינה חוזרת לתקופה של סבסוד קרקעות".

"קיבלנו תפוח לוהט"

בנושא הריכוזיות אמר סלומינסקי: "קיבלנו תפוח לוהט שאושר עוד בכנסת הקודמת וזה מורכב מ-3 חלקים. עכשיו הוועדה דנה בחלק השלישי. הוועדה עשתה כאן עבודת קודש. אנחנו מאמינים שהדרך הטובה להורדת מחירים לציבור היא התחרות".

- עד כמה אתה צריך לעמוד בלחצים?

סלומינסקי: "אנחנו נעביר את החוק ואני מקווה שכך זה ילך. אתה שואל על לחצים ואין כזה דבר שמאיימים עלייך. לפעמים רוצים להיפגש. אם יש אנשים רציניים ואנחנו שומעים את האוצר חשוב לשמוע גם את הצד השני ואז אפשר לקבל החלטות נכונות. אני לא מדבר על לוביסטים. אני לא נפגש בכלל עם לוביסטים".

מרגלית: ה"יום יש 2 חברות ששולטות בקניונים בכל הארץ. הם כל הזמן מעלים את המחירים. העיתונים גוועים חברות תקשורת גוועות. 450 מיליון דולר יש בשנה מהפרסומים וצריך שהכסף ילך גם לתוכן כדי שיוצרים ועיתונאים יתפרנסו. אם נשאר ברמת התיאוריה המשק יישאר ריכוזי".

גפני: "גם התקשורת צריכה להיכנס לנושא של ריכוזיות. לא יכול להיות שמי שיש לו מפעל ריאלי או פיננסי יחזיק בכלי תקשורת".