שוק הפנסיה: בתי השקעות מנסים לנגוס נתח מהמיליארדים

מתחילת 2012 צמח נתח השוק של בתי ההשקעות בשוק הפנסיה בכ-21%, אולם הם עדיין טיפה בים שנשלט ללא עוררין בידי חברות הביטוח

כבר כמה שנים ששוק הפנסיה המקיפה החדשה הוא האפיק המשמעותי ביותר בשוק החיסכון לטווח ארוך - בוודאי בכל הנוגע לשיעורי גידול הנכסים ולציפיות למגמות עתידיות. שתי החלופות האחרות לקרנות הפנסיה - קופות הגמל וביטוחי המנהלים - ספגו מכות מהרגולציה, שבמידה רבה הביאה לחיסולן כמקור לעסק צומח, והפכה אותן לעסק שחי על תיק העבר.

מאז שהמדינה מכרה ב-2004 את קרנות הפנסיה המקיפות החדשות הגדולות, שהיו בעבר בשליטת ההסתדרות, השתלטו למעשה חברות הביטוח על השוק הזה.

מאז ועד היום אנו שומעים תדיר על כך שלצד קבוצות הביטוח הגדולות ישנם בתי השקעות, שאמורים להפוך ברבות השנים לחלופה ממשית, באופן שיביא להגדלת ההיצע לציבור על המדף הפנסיוני. ואולם לפי שעה זה עדיין לא קורה. בתי ההשקעות מנסים להתניע כבר כמה שנים - לפי שעה ללא הצלחה משמעותית - מתוך תקווה לעשות לשוק הפנסיה את מה שקופות הגמל הפרטיות עשו לקופות הגמל הבנקאיות בעבר.

אם כן, מהו הסטטוס הנוכחי של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות של בתי ההשקעות?

נכון לסוף אוגוסט 2013, נראה על פניו שבתי ההשקעות שועטים קדימה בכל הקשור לנתח השוק המצרפי שלהם בשוק קרנות הפנסיה המקיפות החדשות, זאת לעומת ירידה מסוימת בנתח השוק של חברות הביטוח בשוק זה. מאז תחילת השנה צמח נתח השוק של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות של בתי ההשקעות בכ-8%, וב-20 החודשים שחלפו מאז תחילת 2012 גדל החלק היחסי של בתי ההשקעות בשוק הזה בכ-21%.

אולם למילה "שעטה" אין באמת קשר לתיאור מצבם של בתי ההשקעות בשוק הפנסיה. שוק זה נשלט ביד רמה על-ידי חברות הביטוח מנורה מבטחים, מגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס ואיילון - שבסדר יורד אוחזות יחדיו בכ-98.6% מהשוק. למעשה, את הגידול בנכסים המנוהלים בכל הקרנות של בתי ההשקעות ניתן לראות רק בסיוע זכוכית מגדלת, שמלמדת על מגמה שאולי החלה, אך שתבוא לידי ביטוי ברמת המאקרו רק בעוד שנים, אם בכלל.

נתחיל משני שחקנים שפעילים בתחום הפנסיה כבר כמה שנים, אף שאינם מהווים גורם משמעותי בשוק זה. הלמן אלדובי שהינו בית ההשקעות הראשון שנכנס לשוק הפנסיה הנוכחי כבעלים של קרן חדשה. מדובר אמנם בקרן שצומחת, אך הם רחוקים מאוד כיום, כפי שהיו גם בשנים האחרונות, מהמרכז. כך גם לגבי קרן הפנסיה הקטנה יותר של אלטשולר שחם.

בית ההשקעות אקסלנס מחזיק בקרן שיש לה צבירה היסטורית, שאותה רכש ב-2004 כשנקראה אחדות, אך היא אינה גדלה, ואף הולכת לאחור. המאמץ לגידול בפנסיה מאפיין קצת יותר את הקרן המשלימה (המוכרת גם כקרן הכללית) של בית ההשקעות, ואף יותר מכך את קרן הפנסיה המקיפה של החברה האם, הפניקס.

פסגות ומיטב דש אגרסיביים

במיטב דש משתנה הפנסיוני של בתי ההשקעות, ואף הופך מעניין.

לדש קרן ותיקה שנקראה בעבר יובלים. לאורך שנים הקרן הזו לא הצליחה לצמוח ולהפוך לגורם משמעותי בשוק. במקביל - ועוד קודם למיזוג שיצר את מיטב דש - הקים מיטב קרן פנסיה שאמנם צמחה, אך הייתה כל העת בשולי השוק. ואולם לקראת המיזוג של שתי הקרנות יצאה דש במהלך אגרסיבי, שכוון לגיוס לקוחות עם צבירה נאה שחוסכים כיום בקרנות אחרות. מיטב גם זכתה במכרז של עובדי המדינה - מגרש שבעבר היה רק של הקרנות הגדולות.

ימים יגידו אם במיטב דש צודקים בשני המהלכים האגרסיביים שנקטו (שנסמכים על גביית דמי ניהול נמוכים יחסית), או שמא קפצו גבוה מדי. אבל מה שברור הוא שהם מחויבים לפי שעה למאמץ אמיתי להפוך לשחקן בשוק הפנסיה.

מיטב דש הוא בית ההשקעות השני בגודלו בשוק, והוא מתעתד להיכנס בצורה זו או אחרת גם לתחום המשלים של ביטוח חיים. לצדו, גם לבית ההשקעות הגדול בשוק - פסגות - יש אמירה בשוק הפנסיה המקיפה החדשה (עדיין בוסרית אך כזו שתבשיל עם הזמן).

הולכים במדבר

קרן הפנסיה המקיפה החדשה של פסגות היא האחרונה שהחלה לפעול. זה קרה לאחר ניסיון ראשון להיכנס לשוק זה באמצעות שותפות מיעוט בקרן מגן זהב של איילון (פסגות יצאה משותפות זו).

קרן הפנסיה של פסגות צומחת בשיעורים חדים כחלק מהבנה - די מאוחרת - של בית ההשקעות, שעליו להיכנס בכל הכוח לשוק הפנסיה ולשוק ביטוחי החיים, אם ברצונו לשמור על מעמדו.

כך, לפעילות הפנסיה נלווית בימים האלה פעילות ביטוח שבית ההשקעות מקים. פסגות הקים לאחרונה חברת ביטוח, והעביר את כל פעילויות החיסכון לטווח ארוך שלו תחת אותו מנהל, שהגיע לחברה מענף הביטוח והפנסיה. פעילות זו, כמבטח של ממש, שונה מזו שנקטו המתחרים של פסגות בשוק בתי ההשקעות (יתר בתי ההשקעות פועלים כיום ברמה זו או אחרת של סוכנות ביטוח).

כך או אחרת, לפי שעה נראה כי רק שני בתי השקעות - פסגות ומיטב דש - שמים כיום את יהבם על צמיחה בשוק הפנסיה. לשוק זה יש עתיד מבטיח, אך בדרך לשם הוא מצריך הליכה ארוכה במדבר של דמי ניהול נמוכים, בסביבה של יתרון אדיר לגודל. כל היתר, כך נראה, מחכים לשינוי שאולי יקרה בטעמי הציבור וגורמי ההפצה.

בתי השקעות
 בתי השקעות