קבוצת NFL בלונדון? כבר לא חלום רחוק

ליגת הפוטבול הודיעה כי בעונה הבאה ייערכו שלושה משחקים מהעונה הסדירה בוומבלי; על-פי מחקרים, כ-12 מיליון איש בממלכה מגדירים עצמם כחובבי פוטבול

ליגת ה-NFL, כבר היום ליגת הספורט העשירה בעולם עם הכנסות שנתיות שמתקרבות ל-10 מיליארד דולר - ממשיכה את צעדי הענק שלה לקראת התרחבות בינלאומית, כשהאופציה להקמת פרנצ'ייז חדש בלונדון הופכת ליותר ויותר מציאותית.

הקומישינר של ליגת הפוטבול, רוג'ר גודל, הודיע כי בשנה הבאה (2014), יערכו לראשונה שלושה משחקי ליגה מהעונה הסדירה באצטדיון וומבלי. בין השנים 2007-2012 התקיים בכל שנה משחק NFL אחד במגרש האייקוני שבבירה האנגלית; בשנה הנוכחית (2013) הרף כבר עלה לשני משחקים: משחק אחד כבר התקיים, ביום ראשון שעבר, לעיני 83.5 אלף צופים שראו את מינסוטה וייקינגס מנצחת את פיטסבורג סטילרס, כשיום לפני המשחק, נערך פסטיבל רחוב שעסק בפוטבול בריג'נט סטריט, בהשתתפות למעלה מחצי מיליון אנשים; משחק נוסף (סן פרנסיסקו פורטי-ניינרס נגד פיטסבורג סטילרס) ייערך בוומבלי ב-27 לאוקטובר.

"באמצעות קיום של שני משחקים השנה בלונדון, שכל הכרטיסים אליהם נמכרו במהירות, אנחנו מייצרים אוהדים חדשים ל-NFL", אמר גודל. "אנחנו מקווים שההשפעה בשנה הבאה, אז נוסיף עוד משחק ללו"ז - תהיה אפילו גדולה יותר".

על-פי מחקרים שהתבצעו בבריטניה, כ-12 מיליון איש ברחבי הממלכה מגדירים את עצמם כחובבי פוטבול אמריקאי. מתוכם, כ-2.5 מיליון מגדירים את עצמם כ"אוהדים נלהבים" של ה-NFL, גידול של 30% לעומת הנתון שנרשם בסקר זהה לפני שנתיים.

מאז שנת 2006, נרשם גידול של 75% ברייטינג אותו גורף משחק הסופרבול בבריטניה. הרייטינג של המשחקים המשודרים בימי ראשון קפץ בכ-50%. בסך הכל, משדרת רשת Sky כ-70 משחקי NFL בשידור חי מדי שנה. בנוסף, מאז 2007, אז החלה ה-NFL "לייצא" משחקים ללונדון, צומח העיסוק החובבני ברחבי בריטניה בפוטבול אמריקאי בממוצע של 15% בשנה.

כל הנתונים האלו מקרבים יותר ויותר את היום בו ה-NFL תחליט לבצע מהלך שיווקי בינלאומי אדיר מבחינתה - הקמת קבוצה בלונדון, רעיון שרוג'ר גודל כבר הזכיר לאחרונה כריאלי לחלוטין. למרות בעיות אובייקטיביות כמו הפרשי שעות בין המדינות, לוגיסטיקה (שינוע של שחקנים וציוד רב בטיסות טרנס-אטלנטיות באופן קבוע) ועד ענייני מיסוי - הנהלת ליגת הפוטבול חיובית מאד לגבי המהלך הזה, ומודעת גם להכנסות הנוספות שיווצרו לליגה כתוצאה ממנו, מזכויות שידור, מרצ'נדייז, ועוד.

מנכ"ל מחלקת בריטניה של ה-NFL, אליסטייר קירקווד, אמר ל"גרדיאן": "יש לנו הרבה בעלים בליגה שיש להם שיש להם עסקים, כולל עסקים הקשורים לספורט, בבריטניה". קירקווד הוסיף שהתמיכה המקומית של הבריטים בפוטבול היא מובהקת, לאור העובדה כי "80% מהקהל שהגיע לוומבלי למשחק האחרון היה בריטי", וכי 25 אלף בריטים בחרו לקנות מראש כרטיסים לשני משחקי 2013 שנערכים באצטדיון הלונדוני.