מדד גלובס-הומלס: מוכרי הדירות לא מורידים מחירים

מי שיחליט לרכוש דירה צנועה יכול גם היום למצוא מחיר מבוקש הנמוך ממיליון שקל באזורי ביקוש

גם בחודש ספטמבר, עמוס החגים, לא נראה שינוי מומנטום בשוק היד השנייה ומוכרי הדירות לא מיהרו להוריד את מחירי הדירות המבוקשים. על פי לוח הדירות באתר הומלס, למעט חולשה יחסית בדירות הקלאסיות בנות ארבעה חדרים (ירידה ב-8 מתוך 15 אזורים שנבדקו), באף אזור שנבדק לא נמצאה ירידה רוחבית בכל סוגי הדירות. מנגד, ארבעה אזורים בארץ הציגו עלייה רוחבית בדירות שלושה, ארבעה וחמישה חדרים - תל אביב, ראשון לציון, עכו-נהריה ומודיעין.

על פי נתוני משרד השיכון, המחיר הממוצע ששילמו רוכשי דירה ראשונה ברבעון השני עבור דירת יד-שנייה עמד על מיליון שקל (1.09 מיליון שקל עבור דירה חדשה). על פי מחירי הדירות המבוקשים בהומלס - הגבוהים כמובן מהמחיר שנסגר בפועל - מדובר בסכום שמאפשר לקנות דירת ארבעה חדרים ישנה בפריפריה הרחוקה בלבד ומותיר לגמרי את הדירות הגדולות, בנות חמישה חדרים, מחוץ למשוואה. יחד עם זאת, זוגות צעירים ומשפחות שיחליטו להתחיל את דרכם ברכישת דירה צנועה בת שלושה חדרים יכולים גם היום למצוא מחירים מבוקשים הנמוכים ממיליון שקל גם בלב הערים באזורי ביקוש מובהקים - כמו פתח תקווה (969 אלף שקל), נתניה (863 אלף שקל) ועוד.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע האחרון נתונים ראשונים מדו"ח פני החברה בישראל, שהזכירו בין היתר כי רוב הישראלים מעדיפים להביט אל הטווח הקצר, כך שעליית מחירי הדירות מייצרת דווקא תחושת אופטימיות בקרב הציבור. בין השנים 2007 ועד 2012 נסקו מחירי הדירות בארץ ב-72%, ובמקביל נרשמה אצלנו עלייה ניכרת גם ב"שביעות הרצון מהחיים". 88% מהישראלים דיווחו שהם מרוצים מחייהם, לעומת 83% בלבד לפני עשור. 60% אמרו כי הם מרוצים ממצבם הכלכלי, לעומת 48% בשנת 2002. רוצה לומר, העובדה שערך הנכס שבידי הציבור (70% מהישראלים הם בעלי דירות) עלה בשנים האחרונות, משפיעה על מצב הרוח של הישראלים יותר מהעובדה שהיכולת לרכוש דירה במחירים האמורים מתרחקת משמעותית מהדורות הבאים.

מחירי השכירות, במיוחד בדירות הקטנות, ממשיכים להציג מגמה של ירידות, לאחר שגם הסטודנטים שמתחילים ללמוד בימים אלה כנראה כבר מצאו קורת גג לשנה הקרובה (גם אם היא בבית ההורים). רק בארבעה אזורים מתוך 15 שנבדקו נרשמה בספטמבר עלייה במחיר המבוקש לשכירות.

מתודולוגיה

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר מבוקש
 מחיר מבוקש

תשואה על חדרים
 תשואה על חדרים