יו"ר ועד טבע-טק: "לא נהפוך לעבדים - נשבור את החברה"

אברהם זוהר לגל"צ: "הכול הזוי פה, נלך עד הסוף" ■ יו"ר ועד עובדי בזן: "לא נהיה תרנגול הכפרות של אף אחד. שההנהלה תתרום את חלקה בקיצוצים"

ועדי העובדים בבזן וטבע מתכוננים למאבק בהחלטת ההנהלות לפטר כ-240 עובדים בבזן ו-700-1,000 עובדים בטבע. שלשום ב"גלובס" כי עובדי טבע מתכוננים לאפשרות של שביתה, והיום (ג') מאיים יו"ר ועד עובדי טבע-טק, אברהם זוהר, "לשבור את החברה".

"בפתח תקווה מעסיקים עובדים שמרוויחים החל מ-10,000 שקל בחודש, המנכ"ל שלנו מרוויח 1.5 מיליון שקל בחודש; מה זה? הכול הזוי פה", אמר זוהר בראיון לגלי צה"ל. "חבר'ה בואו נתעורר. רוצים להרוס את הוועדים ולהפוך אותנו לעבדים. לא ניתן לזה לקרות. נלך עד הסוף. אנחנו נשבור את החברה פעם אחת ולתמיד - אנחנו לא עבדים".

זוהר סיפר כי "בראש השנה האחרון סגן הנשיא שלנו עלה לבמה ואמר שהחברה הולכת לגדול. כבר אז אמרתי שעם משכורות רעב כמו בטבע-טק לא ניתן להמשיך. הכרזתי על סכסוך עבודה ולמען האמת אנחנו יכולים לשבות ולסגור את המפעל עוד היום. המתנתי לעופר עיני".

היום יכנס עיני דיון מיוחד בהסתדרות נוכח הפיטורים בטבע ובזן. יו"ר ההסתדרות ייפגש גם עם מנכ"ל טבע ג'רמי לוין.

ראובן שוורצברג, יו"ר ועד בזן, אמר לגל"צ שהבנקים מערימים קשיים על החברה ולא נותנים לה מספיק מרווח נשימה: "יש מו"מ בין ההנהלה והבנקים להגיע להסדר חוב. השקענו פה מעל חצי מיליארד דולר בהגדלת התפוקה ובעת הזו, שהכל מוכן, מרווחי הזיקוק נשחקו בכל משק האנרגיה, בישראל ובעולם. היינו מצפים מהבנקים בתקופה הזו לתמוך בחברה. הרי המרווחים ייפתחו בסופו של דבר. אני מבין מהחברה שהמו"מ עם הבנקים די מדשדש. אנחנו העובדים כבר עשינו את שלנו בהתייעלות, בין אם זה בימי חופשה וימי מחלה וגם ויתורים על שכר. גם אם יפטרו את כל העובדים ולא יגיעו להסדר עם הבנקים זה לא יעזור בכלום".

שוורצברג אמר כי גם ההנהלה צריכה לשלם מחיר במסגרת תוכנית ההתייעלות: "לא נסכים להיות היחידים שמשלמים את המחיר. אם ההנהלה לא תתרום את חלקה והבעלים לא יגיעו להסדר עם הבנקים... העובדים לא יהיו תרנגול כפרות של אף אחד. לא נשלם את המחיר בשביל הטעויות של כולם. אנחנו אחראים והחברה חשובה לנו יותר מאשר ההנהלה. אנחנו צריכים לשמור על החברה כדי שהעובדים ימשיכו להתפרנס".

שוורצברג הוסיף גם בשיחה עם "גלובס" כי "בוא נשאל אם היה צריך לפצל ולהפריט את בתי הזיקוק באשדוד ובחיפה. להגיד לך שהרווחנו מזה? כן, העובדים הקיימים הרוויחו מענקים ותוספות שכר, אבל לך תראה כמה מרוויחים היום הצעירים. יש לך בכל מפעל 3 סוגים של עובדים: דור א', דור ב' ודור ז'. הוותיקים והמבוגרים מכרו את העתיד של הילדים שלהם כדי לדאוג לאינטרסים של עצמם. להגיד לך שאני חף מכל העסק? לא. אבל זה קורה בכל מקום, בכל תחום. מנסים להפריט כל מה שזז, גם את הנמלים ואת חברת החשמל כדי שלמישהו יהיה שקט עד סוף הקדנציה. אז אחר כך תשאלו איך קרה ומה קרה ואיך משכו כזה דיבידנד".