נעילה חיובית בבורסה; אופקו הוסיפה 3.7%, כיל ירדה 1.5%

מדד חודש ספטמבר נותר ללא שינוי ■ ירידות בבורסות אירופה ■ בארה"ב הבלאגן עדיין בשיאו ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל

המסחר (ד') בבורסה באחד העם נחתם בעליות שערים, על רקע הסנטימנט החיובי במסחר בוול סטריט והאופטימיות של המשקיעים בעקבות חידוש המגעים של המחוקקים בוושינגטון. מדד המעו"ף הוסיף לערכו 0.3% וננעל ברמה של 1,307 נקודות, בהובלת מניות אופקו הלת' ובזן שטיפסו ביותר מ-3.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

בארה"ב הבלאגן עדיין בשיאו. אמש, בתום יום של כאוס, תקוות מנופצות ומפחי נפש על גבעת הקפיטול, כשארה"ב ניצבת על עברי פי פחת של חדלות פרעון, הניבו מאמצי הקונגרס לגבש חקיקת פשרה על תקרת החוב והשבתת הממשל אפס אחד גדול. אין ודאות שמאמצי המחוקקים היום, 24 שעות לפני מיצוי היכולות החוקיות של הממשל ללוות כספים, יסתיימו אחרת. כ-50 צירים רפובליקאים של פלג מסיבת התה מסרבים לקבל יזמות פשרה שמציעים רפובליקאים מתונים יותר.

אין ספק שבהצבעה במליאה בבית-הנבחרים, יזמת פשרה זו או אחרת היתה מתקבלת בתמיכת הצירים הדמוקרטים והרפובליקאים המתונים, אך יו"ר הבית, ג'ון ביינר, שנעשה שפוט של פלג מסיבת התה, מסרב להניח על שולחן המליאה כל הצעת חוק שאינה לרוחם של הימניים הקיצוניים בסיעתו. התוצאה: פקק תחיקתי, שפוגע לא רק במוניטין של הקונגרס אלא גם באמון המשקיעים ביכולתה של ארה"ב לפרוע את חובותיה.

סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' התריאה אמש על קיצוץ אפשרי בדירוג האשראי המושלם של ארה"ב ומסרה כי "למרות שפיץ' מוסיפה להאמין שתקרת החוב אכן תורם בקרוב, ההליכה על הסף של הדרג הפוליטי וצמצום הגמישות הפיננסית של הממשל מגדילים את סיכון חדלות הפרעון של ארה"ב".

המדד נותר ללא שינוי

מדד המחירים לצרכן נותר בחודש ספטמבר ללא שינוי. זאת, בהשוואה לעלייה של 0.2% באוגוסט. כך דיווחה אתמול (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ב-12 החודשים האחרונים עומדת העלייה באינפלציה על 1.3% בלבד, מה שמעיד על רמת ביקושים נמוכה במשק. כלכלנים ציפו לעלייה של כ-0.1%-0.2% במדד ספטמבר.

עוד במאקרו, היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש ספטמבר 2013 ממשיך זה החודש החמישי להצביע על התכווצות בפעילות התעשייתית, והחודש נצפתה התעצמות נוספת במגמת הירידה. המדד עמד על 44.9 נקודות לעומת 47.6 נקודות בחודש קודם. רכיבי הביקושים המקומיים והתעסוקה מוסיפים להיות במגמת ירידה וגם רכיב היצוא שב החודש להצביע על התכווצות. מנגד, רכיב תפוקות הייצור ממשיך החודש להימצא בהתרחבות.

בזן ממשיכה בצניחה

מניית אופקו רשמה עלייה חדה על רקע פער ארביטראז' חיובי של כ-5.6%. מנגד, טבע ירדה עקב פער שלילי של כ-1%. כיל נסחרה על רקע עליות במניות הדשנים בוול סטריט אמש אך סיימה באדום.

בוועדת הכספים התנהל הבוקר דיון על הטבות המס שקיבלה חברת טבע והפיטורים האפשריים בחברה. איקה אברבנל, סמנכ"ל בכיר בטבע, אמר כי "בישראל לא נסגור אתרים אבל כן נבצע התייעלות. התהליך יהיה מאוד מאוד אנושי. אנחנו עובדים בשת"פ עם ועדי העובדים שלנו מאז ומעולם. בטבע אין בעיות עבודה. אנחנו עובדים עם ההסתדרות באופן הדוק. הסיכום של אתמול קובע שלא יהיו פיטורים ללא ההסתדרות". (לסיפור המלא)

בזן המשיכה לרכז עניין רב לאחר הצניחה אתמול. האנליסטית ליאת גלזר מאקסלנס ברוקראז' מעריכה כי חברת בזן תצא בשבועות הקרובים להנפקת זכויות של לפחות 170 מיליון דולר.

אלביט מערכות הודיעה היום כי זכתה בחוזה המשך לאספקת מערכות ראש מתקדמות למסוק ה-SURION של צבא קוריאה. החוזה, שהיקפו הכספי אינו מהותי לחברה, יבוצע במהלך ארבע שנים.