הגנים הציבוריים: הממשלה מלשינה - ומצפה שהאזרח יעניש

משרד הכלכלה פירסם בנהריה מודעה המזהירה ממתקני המשחקים בגנים, כי "העירייה לא סגרה את מתקני המשחקים המסוכנים" ■ לא התהפכו פה היוצרות?

רגע לפני הבחירות ברשויות המקומיות, הנה סיפור מעניין על המשולש שבין השלטון המרכזי, השלטון המקומי והאזרח: לאחרונה פורסמה במקומונים של נהריה מודעה מטעם משרד הכלכלה. עיריית נהריה, נכתב במודעה הזו, "אינה פעלה בהתאם לדרישות התקן הרשמי... ולא פעלה לסגירת מתקני המשחקים המסוכנים בגנים הציבוריים שבשטח העיר כפי שנדרשה, ועל כן שימוש במתקנים האלה עלול להיות מסוכן".

אותנו המודעה הזו קצת מפתיעה, כי נדמה שחלוקת הסמכויות השתבשה: במהלך עניינים תקין, האזרח מגלה את המחדל ומספר עליו לעיתונות, שמיידעת את הציבור, וזה לוחץ על השלטון המרכזי שיטיל סנקציות על הרשות. כאן קרה משהו הפוך: הממשלה מספרת לציבור על המחדל העירוני.

תגידו, שאלנו את אנשי משרד הכלכלה, לא התהפכו פה קצת היוצרות? למה לא להטיל קודם סנקציות על העירייה?

זאת התשובה שקיבלנו: "עוד לפני שהממונה על התקינה פועל לפרסום אזהרה בעיתון, הוא מפעיל את סמכויותיו מול ראש הרשות, ודורש באמצעות צו מנהלי לפעול לסגירת המתקנים המסוכנים, ולתיקונם ואישורם על-ידי מעבדה מאושרת. במקרה שהרשות לא פועלת לפי דרישותיו של הממונה, פועל הממונה לפרסום אזהרה לציבור".

הבנתם? אם הרשות ממשיכה לצפצף, משרד הכלכלה מחריף את צעדיו באמצעות... ובכן, לרוץ לספר לחבר'ה.

בעיריית נהריה, אגב, מספרים סיפור אחר לגמרי: "הממונה על התקינה קיבל את כל הנתונים ושלח ממצאי בדיקה ביחס לעשרה פארקים ציבוריים בלבד", נמסר בתגובה. "אף על-פי שבפארקים אלה מבצעת העירייה התקנה של מתקני גומי מיוחדים, בחר הממונה לפרסם הודעה גורפת על כל הפארקים בעיר - וזאת אף ללא בדיקתם. הציבור יכול להיות סמוך ובטוח שעיריית נהריה מתחזקת את הפארקים ברמה גבוהה ביותר".

נקודת האור בסיפור הזה היא שלציבור יש כוח. עו"ע אורי שילה, מומחה לדיני משפט מסחרי והגנת הצרכן, ועו"ד נטע ארז, המתמחה בדיני ביטוח ונזיקין, מסבירים כי אזהרות רשמיות כאלה עשויות לחשוף את העיריות לתביעות של אזרחים. אז כבר יתהפך הגלגל לגמרי: הממשלה מלשינה, האזרח יעניש. יחד עם זאת, לאור שיעור ההצבעה הנמוך בבחירות המקומיות, ספק אם מישהו ירים את הכפפה הזו.