מדוע שידר ערוץ 1 את נאום המבקר במשך 20 דקות רצופות?

מבקר המדינה יוסף שפירא מנהל בימים אלה חקירה על התנהלות רשות השידור ■ משרד מבקר המדינה: "ניסיונות להשפיע על עבודת המשרד נדונו מראש לכישלון" ■ רשות השידור: "המידע המועבר ל'גלובס' ע"י גורמים אינטרסנטיים שגוי ומטעה"

הנהלת רשות השידור שיבשה את לוח השידורים של ערוץ 1 ביום חמישי האחרון, על מנת להעביר בשידור חי נאום של מבקר המדינה, יוסף שפירא, אשר מנהל בימים אלה חקירה מתמשכת על דרכי ההתנהלות של הרשות.

השופט בדימוס שפירא נאם במסגרת טקס חלוקת פרסי אומ"ץ, אשר ערוץ 1 היה כלי התקשורת היחיד ששלח אליו צוות צילום ואת מגיש מהדורת "מבט" אמיר אבגי כדי להעביר אותו בשידור חי.

אנשיו של מבקר המדינה מבצעים ביקורת ארוכה ואינטנסיבית במשרדי רשות השידור מזה חודשים ארוכים. בין היתר עוסק המבקר במכרזים ברשות, בהוצאת ההפקות ובהתנהלות מול כוח האדם.

ל"גלובס" נודע כי הנהלת רשות השידור הייתה נחושה להעביר את נאומו של שפירא ואף הגישה בקשה מוקדמת לראיין אותו, אך הבקשה נדחתה. הטקס שובץ בלוח השידורים בין 20:30 ל-21:00, ונאומו של המבקר אמור היה להתחיל בשעה 20:55.

עוזרו של מנכ"ל רשות השידור, זליג רבינוביץ', הגיע בעצמו לטקס וביקש מיו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, להקדים את נאומו של שפירא, כך שניתן יהיה להעבירו בערוץ 1. אבנרי סירב לבקשה, לדבריו, לאחר שמשמעותה היה שיבוש של הטקס כולו ובכללו מטרתו העיקרית - חלוקת אות אומ"ץ.

לדבריו, לאור הלחץ של רבינוביץ', הסכים אבנרי לקצר את נאומו שלו. שפירא עצמו אכן עלה לנאום בסמוך לשעה המתוכננת, ואולם האריך בדבריו שנמשכו קרוב ל-20 דקות. בעקבות זאת, ברשות השידור לא הסתפקו בתמצית דבריו או בהקלטתם, והחליטו להאריך את השידור עד ששפירא יסיים את דבריו ולשנות לשם כך את לוח השידורים.

יש לציין כי מבקר המדינה אינו אישיות אשר נהוג להעביר את נאומיה בשידור ישיר. עם סיום נאומו של שפירא נקטע שידור הטקס, וחלקו הארי - חלוקת הפרסים - לא הועבר.

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "מבקר המדינה הוזמן על-ידי תנועת אומ"ץ להיות אורח הכבוד והנואם המרכזי באירוע שקיימה התנועה לציון עשור לפעילותה.

"למשרד מבקר המדינה לא היה כל קשר ישיר או עקיף לגבי סיקור האירוע בכלי התקשורת. יתרה מזאת, פרק זמן קצר לפני תחילת האירוע דחינו פנייה ממערכת החדשות של הערוץ הראשון לקיים ראיון 'חגיגי ומיוחד' כלשונם עם מבקר המדינה בעת הגיעו למקום האירוע.

"חשוב להדגיש כי משרד מבקר המדינה מקיים את מטלות הביקורת שלו במקצועיות, בהגינות וללא כל משוא-פנים. אם היו או יהיו ניסיונות להשפיע על עבודת משרד מבקר המדינה, הם נדונו לכישלון מראש".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "כרגיל, המידע המועבר ל'גלובס' על-ידי גורמים אינטרסנטיים הוא שגוי, מטעה ומוטה בלשון המעטה. אותם גורמים לא בוחלים בשום אמצעי וללא הבחנה בכבודם של אנשים או מוסדות. הנהלת הרשות תמשיך להיאבק באלה אשר כל מטרתם היא סתימת פיות וסגירת הרשות מטעמים פסולים".

שיבשו את "הכול דיבורים"

בתוך כך, שיבשו היום (ד') עיתונאי הרדיו ברשות את שידור תוכנית הדגל של רשת ב', "הכול דיבורים". זאת, לאחר שהנהלת רשות השידור החליטה למנות לתפקיד המגיש את אמיר אבגי, איש ערוץ 1.

העובדים מחו על כך שעבודת הרדיו מועברת לאנשי הטלוויזיה, ותלו שלטים בגנות המהלך מעל ראשו של אבגי. לאחר שמאבטחים חסמו את העיתונאים המוחים, החליט ועד עיתונאי הרדיו לקטוע את השידור באמצע.

מרשות השידור נמסר בתגובה: "הנהלת הרדיו בוחנת מגוון מגישים ומגישות, כך לגבי נועה ברק וכך גם לגבי אמיר אבגי ועוד מספר מגישים, שייבחנו למשימה זו מתוך מאגר המגישים של הרדיו".