דירוג הקרנות: פסגות עדיין בפסגה, לצד אלטשולר שחם

קרנות בית ההשקעות מדורגות זו הפעם השלישית ברציפות בראש טבלת הגופים הגדולים, במסגרת דירוג "גלובס-מעלות" ■ למרות הפדיונות בקרנותיו, אלטשולר-שחם ממשיך להוביל את דירוג הגופים הבינוניים

תעשיית קרנות הנאמנות המקומית צומחת במהירות, ובשבוע שעבר היא כבר חצתה את רף 220 מיליארד השקלים נכסים מנוהלים. אך בעוד שמספר השחקנים בענף הולך ומצטמצם, מספר הקרנות בישראל - שעומד כיום על למעלה מ-1,200 - נותר ללא שינוי.

אחת מהדרכים באמצעותן מבדילים יועצי ההשקעות בבנקים, המהווים כיום את זרוע ההפצה העיקרית של הקרנות בארץ, בין מגוון הקרנות הרחב, היא מערכת הדירוג הבנקאית. זו מתבססת על פרמטרים כמותיים כמו תשואה ודמי ניהול.

כלי שיכול לסייע בבחירה הוא דירוג קרנות הנאמנות של "גלובס מעלות", שמתבסס על ניתוח של חברת דירוג האשראי S&P מעלות. דירוג זה, אשר מתפרסם כשבע שנים, כולל בנוסף לפרמטרים שנכללים במערכות הדירוג הבנקאיות, גם מדדים מהותיים אחרים, כגון ניסיון המנהל וביצועיו בעבר, העומס הניהולי שבו הוא שרוי, ביצועים בטווח הארוך ועוד.

בנוסף, הדירוג כולל הפרדה בין הגופים המדורגים על פי היקף הנכסים המנוהלים על ידם, כך שניתן להשוות בין גופים בעלי אופי התנהלות דומה. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים (ראו מסגרת).

מהן החזקות והחולשות של מנהלי ההשקעות הבולטים בישראל, כפי שהן באות לידי ביטוי בדירוג "גלובס מעלות"? התשובות לפניכם.

גופים גדולים: מגדל מתחזק, אקסלנס מדשדש

בצמרת טבלת הגופים הגדולים בדירוג "גלובס מעלות", הכוללת חמישה שחקנים, נשמרה יציבות. בראש הטבלה נמצא - זו הפעם השלישית ברציפות - פסגות, לאחר שזכה לדירוג ממוצע של 4.4 כוכבים. חברת הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהלת על ידי ירון דייגי, דורגה במקום הראשון ב-3 מתוך שמונה קטגוריות (מניות בארץ, מניות בחו"ל ואג"ח בחו"ל), שזכו לציון 5 כוכבים.

ב-4 קטגוריות נוספות זכו קרנות בית ההשקעות במקום השני, עם 4 כוכבים בכל אחת מהן: בעוד שבקטגוריית הקרנות הכספיות נרשמה עלייה מהמקום השלישי, ב-3 האחרות (אג"ח בארץ מדינה, אג"ח שקליות וקונצרניות) פסגות נפל מהפסגה.

ועדיין, פסגות נותר הגוף היחיד מבין חמשת הגדולים שהדירוג הנמוך ביותר לו זכה בכל הקטגוריות היה המקום השלישי, ובקטגוריה אחת בלבד: אג"ח בארץ כללי.

במקום השני ברשימת הגופים הגדולים ניצבת, גם הפעם, מיטב דש. חברת קרנות הנאמנות הגדולה בארץ, שמנוהלת בידי רפי ניב, זכתה לציון ממוצע של 3.8 כוכבים, המהווה שיפור מהדירוג הקודם (3.3 כוכבים בממוצע).

קרנות הנאמנות של בית ההשקעות הממוזג דורגו במקום הראשון בשלוש מתוך תשע הקטגוריות המדורגות: אג"ח מדינה בארץ, קרנות שקליות (בה בלטה "מיטב 1A תיק השקעות אסטרטגיה חכמה") וכן באפיק קרנות כספיות.

עם זאת, קרנות מיטב דש בלטו לשלילה בקטגוריית מניות בחו"ל, שם דורגו במקום החמישי והאחרון. מדובר בקרנות "מיטב דש מניות חו"ל" ו"מיטב מניות גלובלית", שדורגו במקומות ה-15 וה-16 בהתאמה, מתוך 22 קרנות.

למקום השלישי בדירוג הגופים הגדולים התברגה חברת הקרנות של מגדל שוקי הון, עם 2.9 כוכבים בממוצע. החברה, שמנוהלת על ידי שגיא שטיין, הציגה שיפור לעומת הדירוג הקודם, בו דורגה במקום הרביעי עם ציון ממוצע של 2.6 כוכבים.

בהתאם, השחקנית הרביעית בגודלה בענף הפגינה ביצועים טובים בשתי קטגוריות מובילות - אג"ח קונצרניות ואג"ח כללי - בהן דורגה במקום הראשון. באפיק הקונצרני, למשל, בלטה הקרן "מגדל (!) אג"ח הזדמנויות".

אך הדירוג של מגדל שוקי הון נפגע, בשל העובדה שקרנותיו לא הצליחו להתברג במקום השני באף קטגוריה, לצד ביצועים חלשים יחסית בקטגוריות מניות בארץ, מניות בחו"ל ואג"ח בחו"ל (מקום רביעי), וכן בקטגוריית הקרנות הכספיות, בה דורגו במקום האחרון.

הראל פיא, שהפך לשחקן השלישי בגודלו בענף בעקבות המיזוג עם קרנות כלל פיננסים, ספג ירידה של מקום אחד בדירוג הגופים הגדולים ודורג רביעי, אך שמר על ציון של 2.8 כוכבים.

לאחר שהצליחו לעקוף את מיטב דש, קרנות הראל פיא זכו במקום הראשון בקטגוריה אחת בלבד - קרנות גמישות - בלטה הקרן "הראל השקעות", שזכתה לדירוג של 5 כוכבים ולמקום השני מתוך 18 קרנות. קרנות בית ההשקעות בלטו לטובה גם בקטגוריות מניות בחו"ל ואג"ח בחו"ל, בהן דורגו במקום השני.

ביצועים טובים פחות נרשמו מנגד בקטגוריות מניות בארץ (מקום שלישי), אג"ח בארץ מדינה, שקליות, אג"ח קונצרניות וכספיות (רביעי). בקטגורית אג"ח בארץ כללי, בה דורגו קרנות הראל פיא במקום החמישי, רק אחת מ-25 הקרנות המדורגות שלה בקטגוריה) זכתה לדירוג של 4 כוכבים - "הראל מסלול 50".

מנגד, בלטה לשלילה הקרן "הראל פיא 10/90 (!) פלטינום" שדורגה אחרונה מבחינת ביצועים משוקללים, בין היתר על רקע ביצועיה בשנת 2011.

בתחתית דירוג חמשת הגופים הגדולים נותרה חברת הקרנות אקסלנס, עם ציון ממוצע של 2.3 כוכבים, לאחר שלא הצליחה להתברג במקום הראשון או השני באף קטגוריה. בהתאם, בחמש מתוך שמונה הקטגוריות בהן דורגו (אג"ח בארץ מדינה, שקליות, אג"ח קונצרניות, מניות בארץ ומניות בחו"ל) קרנות אקסלנס נדחקו למקום האחרון.

גופים בינוניים: שיפור באפסילון, אי.בי.אי נחלש

גם בראש טבלת הגופים הבינוניים נשמרה יציבות. חרף מגמת הפדיונות שנרשמה בחודשים האחרונים בקרנותיו, אלטשולר-שחם ממשיך לשמור על המקום הראשון בדירוג הגופים הבינוניים, עם דירוג ממוצע של 4.6 כוכבים.

זוהי הפעם השלישית ברציפות בה קרנות בית ההשקעות, שמנוהלות על ידי גילעד אלטשולר, זכו במקום הראשון מבין שבעת הגופים הבינוניים. עם זאת, זוהי הפעם הראשונה בה הן זוכות למספר הכוכבים הממוצע הגבוה ביותר מבין כל הגופים בדירוג "גלובס מעלות", לאחר שרשמו עלייה במספר הכוכבים הממוצע בהשוואה לדירוג הקודם (4.3 כוכבים).

בדומה לפסגות, גם קרנות אלטשולר-שחם דורגו אך ורק בשלושת המקומות הראשונים. ואולם, קרנות בית ההשקעות זכו במקום הראשון בלא פחות מ-6 מתוך 8 קטגוריות. בשתיים הנותרות - אג"ח בחו"ל וכספיות, הן דורגו במקומות השני והשלישי, בהתאמה.

במקום השני בדירוג הגופים הבינוניים מתבצר ילין לפידות, עם דירוג ממוצע של ארבעה כוכבים. קרנות בית ההשקעות, שמנוהלות בידי אסף אלדר ואורי קרן, נכללות בשש קטגוריות בלבד, ורק באחת מהן התברגו במקום הראשון - קרנות גמישות. מבחינת ביצועים, "ילין גמישה ממוקדת" דורגה במקום ה-6 מתוך 18 קרנות בקטגוריה, מה שהקנה לה את המקום הראשון מבין הגופים הבינוניים.

גם קרנות ילין לפידות שמרו על מיקום גבוה יחסית בקטגוריות השונות, ולמשל בקטגוריות אג"ח קונצרניות ומניות בארץ (בה בלטה "ילין לפידות ממוקד דיבידנד") זכה בית ההשקעות במקום השני. ביתר הקטגוריות (אג"ח בארץ מדינה, אג"ח בארץ כללי וקרנות שקליות) דורגו קרנותיו במקום השלישי.

למקום השלישי בדירוג הגופים הבינוניים עלו קרנות הנאמנות של אפסילון, שזכו לדירוג של 3.2 כוכבים בממוצע. קרנות אפסילון, שמנוהלות על ידי עידן אזולאי ובדירוג הקודם זכו במקום החמישי, דורגו בחמש קטגוריות בלבד, בטווח שנע בין המקום השני (קרנות אג"ח בארץ מדינה, בה בלטה "אפסילון תיק השקעות") ועד החמישי (קרנות שקליות).

חברת קרנות הנאמנות מור - שנכנסה לראשונה לטבלה בדירוג הקודם, היישר למקום השלישי - הידרדרה למקום הרביעי, עם ציון ממוצע של 3 כוכבים (לעומת ציון קודם של 3.8 כוכבים בממוצע).

קרנות הנאמנות של בית ההשקעות, שמנוהלות על ידי אלי לוי, מדורגות רק ב-5 מתוך 9 הקטגוריות. הדירוג הגבוה ביותר נרשם בקטגוריה אג"ח בארץ כללי, בו דורגו קרנות מור במקום השני.

מלבד הקרנות הגמישות, יתר קרנות הנאמנות של מור (שקליות, אג"ח קונצרניות ומניות בחו"ל) דורגו במקום הרביעי.

בחציון התחתון של טבלת דירוג הגופים הבינוניים נמצאים בתי ההשקעות אנליסט ואי.בי.אי, שזכו ב-2.8 כוכבים ו-2.6 כוכבים, בהתאמה.

אנליסט, שמנוהל על ידי איציק שנידובסקי, עלה מהמקום השישי לחמישי, אך שמר על ממוצע הכוכבים שקיבל בדירוג הקודם. קרנות בית ההשקעות בלטו בקטגוריות אג"ח בחו"ל, בהן דורגו במקום הראשון, וכן בקטגוריות מניות בחו"ל והקרנות הגמישות, בהן דורגו במקום השני. מנגד, נרשמו ביצועים חלשים בקרנות אג"ח בארץ מדינה ואג"ח בארץ כללי (דורגו במקום השישי מבין שבעת הגופים הבינוניים) ובקטגוריית הקרנות השקליות (מקום אחרון).

קרנות אי.בי.אי, שמנוהלות על ידי אורי בן דב, צנחו מהמקום הרביעי לשישי, לאחר שדורגו במקום הראשון רק בקטגוריות הקרנות הכספיות. הקרן "אי.בי.אי. כספית פטורה" שמנהלת 1.6 מיליארד שקל, זכתה במקום השישי מתוך 17 קרנות, וב-3 כוכבים בלבד - מה שהופך אותה לקרן הכספית הטובה מבין הגופים הבינוניים בדירוג.

את דירוג הגופים הבינוניים חותמת גם הפעם מנורה מבטחים, בראשה עומד זיו שמש. קרנות בית ההשקעות זכו שוב לציון נמוך משמעותית של 2.4 כוכבים בממוצע, אולם הציגו שיפור ביחס לדירוג הקודם (2.1 כוכבים).

קרנות הנאמנות של מנורה מבטחים, שלא דורגו במקום הראשון באף אחת מהקטגוריות, בלטו לחיוב בקטגוריית הקרנות השקליות (בה דורגו 10 קרנות של בית ההשקעות, אך רק שתיים מהן זכו לציון של 5 כוכבים - "חיסכון שקלי" ו"מנורה מבטחים שקלית 2-5"). ביצועים פחות טובים נרשמו, בין היתר, בקטגוריות מניות בארץ ואג"ח קונצרניות.

כך דירגנו

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן בהתבסס על מידע פומבי. הדירוג מתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינות של עד 60 חודשים, וכן מספר נתונים איכותיים הנוגעים למנהל ההשקעות. לדוגמה: ותק וניסיון, ביצועי המנהל בעבר, העומס הניהולי בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים, וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניותו לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. התוצאות מוצגות באמצעות כוכבים.

הדירוג ניתן לקרנות שלהן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, וקרנות המשתייכות לקבוצה שבה עוד 4 קרנות המקיימות את התנאים לעיל. בנוסף, נציין כי S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות בשל שינויים במידע המפורסם על ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה, או החזקה בקרן כלשהי. לשם הצגת דירוג "גלובס-S&P", חושב עבור כל חברה דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה, על פי התמחות הקרנות. כמו כן נעשתה הפרדה לפי גודל החברות המנהלות. הציון חושב כממוצע משוקלל, כך שככל שקרן גדולה יותר, ציונה משפיע יותר.

מופיעות בדירוג חברות להן קרנות מדורגות בשווי של 1מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כגדולה כשסך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה 10 מיליארד שקל ומעלה. חברה בינונית היא זו שסך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה בין 1 ל-10 מיליארד שקל. שווי קרן נאמנות מחושב כשווי הממוצע של קרן הנאמנות ב-24 החודשים שקדמו למועד הדירוג הקובע.

בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו ואלו מוצגים באמצעות כוכבים לפי ההתפלגות הבאה: 5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה. 4 כוכבים - החברות שב-20% העליונים הבאים של הקבוצה. 3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים. 2 כוכבים - החברות ב-20% הבאים של הקבוצה. 1 כוכב - החברות שב-10% התחתונים בקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות שלושה גופים מנהלים, והוא מבוסס רק על דירוגי הקרנות המנוהלות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).

* משה אשכנזי, אנליסט בכיר, ראש תחום דירוג נכסים מנוהלים, S&P מעלות

דירוג
 דירוג

דירוג מנהלי הקרנות הגדולים
 דירוג מנהלי הקרנות הגדולים