התקנות החדשות של היורוליג: תוגבל הזרמת הכספים של הבעלים

הפייננשל פייר-פליי של הכדורסל: החל מעונת 2015/16 תוגבל הזרמת הכספים של הבעלים ל-75% מהתקציב הכולל; גם שכר השחקנים יוגבל

כבר מספר שנים שמנסים ביורוליג למצוא מודל כלכלי שימנע מצב של קריסת קבוצות, בין היתר על-ידי הקטנת התלות בבעלים הפרטיים. מעין מודל שיזכיר במשהו את תקנות "הפייננשל פייר-פליי" של אופ"א.

בתקנות היורוליג החדשות לקראת עונת 2013/14 שיוצאת הערב לדרך, מפרסם הארגון לראשונה שורה של חוקים כלכליים בהם ייאלצו המועדונים לעמוד על מנת להמשיך ולהחזיק את הרשיון לשחק במפעל. הרגולציות הכלכליות מאוגדות בספר חוקי היורוליג ("BAYLAWS") וזכו לשם שמזכיר מאוד את זה שהונהג על ידי אופ"א - Financial Stability and Fair Play Regulation.

התקנות המעניינות ביותר קשורות להגבלת הכספים שיוכלו להזרים בעלים באופן ישיר או עקיף (באמצעות חברה שבבעלותם) לקבוצה. החל מעונת 2015/16 יעמוד הסכום המקסימלי שיוכלו הבעלים להזרים על 75% מהתקציב הכללי של המועדון; בעונה שלאחר מכן (2015/16) היקף ההזרמה המקסימלי יהיה 70%, והחל מעונת 2016/17 ההיקף שיוכלו הבעלים להזרים יעמוד על מקסימום 65% מהתקציב הכולל.

יש לציין כי היום רוב הקבוצות העשירות ביבשת - דוגמת פנאתינייקוס, צסק"א מוסקבה, ברצלונה וריאל מדריד - לא עומדות בתקנות. ברצלונה וריאל שנשענות על הכספים מקבוצת הכדורגל נהנות מהזרמת "בעלים" (מועדון הכדורגל) בהיקף של 80% בקירוב; אצל צסק"א היקף ההזרמה של הבעלים/ספונסר עומד על למעלה מ-90%. למכבי ת"א אין שום בעיה לעמוד בתקנות, מאחר שכמעט כל התקציב שלה נשען על הכנסות טבעיות.

סעיף נוסף שמוזכר בספר החוקים החדש קובע תקציב מינימום של 4 מיליון אירו לקבוצה, כתנאי להשתתפות במפעל. במקרה זה, אגב, עלולה להיווצר בעיה לקבוצה קטנה שזכתה באליפות ורוצה להיכנס לשחק ביורוליג. האלופה הישראלית מכבי חיפה, למשל, היתה מתקשה מאוד לעמוד בתנאי תקציב המינימום במידה והיתה נפתחת בפניה אפשרות לשחק ביורוליג העונה.

סעיף נוסף נועד להגבלת שכר השחקנים: לפי החוקים החדשים של היורוליג שכר השחקנים המקסימלי יהיה 65% מהתקציב הכולל של המועדון - סעיף שכיום חלק גדול מהקבוצות לא עומדות בו.

המבחן של התקנות, כמו במקרה של אופ"א ומישל פלאטיני, יהיה כמובן ביכולת של היורוליג לאכוף אותן. בכדורגל נשמעות לא מעט ביקורות בחודשים האחרונים על ההשתוללות הכספית של המועדונים, וחוסר היכולת של אופ"א לאכוף את התקנות.