חוק משילות הימין

למה צריך לשנות את הקיים בביהמ"ש העליון? מה לא בסדר?

הבעיה הכי גדולה בחוק המשילות אינה נמצאת בפרטים השונים שלה, אלא במגמה של יוצריה, שהיא להקל על הימין לעשות כמעט ככל העולה על רוחו בכנסת, בבתי המשפט ובעצם בכל מקום.

למה צריך לשנות את הקיים בבית המשפט העליון? משהו לא בסדר? היו פסיקות סלקטיביות מבחינה פוליטית? האם בית המשפט העליון פוסק בניגוד לחוקים? או שלא על-פי ההיגיון, השכל הישר? או המוסר?

עקרונות סלקטיביים

הבעיה של הימין היא בדיוק זו: שבית המשפט העליון כן פועל על-פי החוקים, ההיגיון והמוסר. אלה חטאי השופטים המכהנים בערכאה גבוהה זו. פוליטיקאים מבית מדרשם של מפלגות הימין רוצים גם הם שהחלטות יתקבלו בבית המשפט העליון על-פי החוק, הצדק והמוסר - אבל לא אלה האוניברסליים, אלא עקרונות סלקטיביים שהימין המקומי יכתיב בהתאם לפוליטיקה ולמוסר שלו.

כך, בין השאר, מבקשים הימנים להעביר את בחירת נשיא בית המשפט העליון אל הכנסת (היום הנשיא נקבע על-פי ותק, ללא כל אפשרות לגורמים אינטרסנטיים להשפיע על הבחירה).

האם זה מקובל בעולם? לא יודע ולא רלוונטי. אנחנו לא העולם, ויש לנו הוכחה נחרצת לעובדה זו: בכל מקום בעולם אם היו שני מועמדים לנשיאות, פרס או קצב, ברור שהיו בוחרים לנשיאות את שמעון פרס. כאן הלכו על משה קצב. ועכשיו יש הרוצים שאלה שהעדיפו את קצב על פרס יבחרו גם את נשיא העליון.

לא עוד הצעת חוק

הצעת חוק ה"משילות" דינה להיעלם מחיינו. אפילו אם יש פה ושם סעיף מתקבל על הדעת, אסור לדון בו בגלל המעטפת הבלתי כשרה. זה חוק האמור לעבור בדרך דמוקרטית - כדי לפגוע בדמוקרטיה.

התנגדות פסיבית של שפויי הכנסת עלולה להיות בלתי מספיקה במקרה זה. אם תהיה סכנה ממשית שהכוחות האנטי דמוקרטיים בכנסת יגברו, יש לעלות נגדם על בריקדות (במסגרת החוק, כמובן). אסור להתייחס אל הנושא כאל עוד הצעת חוק. זו הצעה לפריצת החוק, כדי שייכנסו לתוכו רוחות עזות של חוסר שוויון, אי-צדק, ולאומנות קנאית.

מילה אליך, אדוני ראש הממשלה. כמה ממיטב שנותיך עברו עליך בארה"ב. אני משוכנע כי הדמוקרטיה ספוגה בדמך. בעניין הזה לך על-פי מצפונך והשכלתך. אל תנהג בחוק המכוער הזה ככלי פוליטי לזכות באהדת גורמים שקמים על כולנו. יש להרחיק את הפוליטיקאים, משמאל ומימין, מהחוק ומבתי המשפט.

הבהרה: גנץ לא מסר לפרסום

בימים אלה כתבתי טור על הרמטכ"ל שעצר בדרך כדי לעזור לנפגעים בתאונה. ביקרתי את הרמטכ"ל על פרסום האירוע בצירוף תמונתו. מדובר צה"ל נמסר לי כי היוזמה לפרסום יצאה מאת דובר מד"א, וכי לרמטכ"ל ולדובר צה"ל לא הייתה כל נגיעה לפרסום.