התעוררו רק לפני הבחירות

היועץ והפרקליטות חטאו באיטיות בטלנית, בגרירת רגליים ובסחבת

"חריגה קיצונית ממתחם הסבירות" - כך כתב השבוע היועמ"ש יהודה וינשטיין בהתייחסו לעניין שלמה לחיאני. השאלה היא האם התנהלותו של וינשטיין עצמו, של פרקליט המדינה משה לדור ובכירי הפרקליטות, איננה חריגה קיצונית ממתחם הסבירות בריבוע? האם ההתעוררות הפתאומית והרועשת אחרי שנים של תרדמת אימפוטנטית בטיפול בתיקי ראשי הרשויות ורק בהתקרב מועד הבחירות לרשויות המקומיות, באה מן הצדק, האכיפה והרדיפה אחר התקינות הציבורית?

נדגיש: הביקורת נגד קבוצה זו המכונה "שלטון החוק" ו"מערכת האכיפה", אין בה כדי להקל כהוא זה מהשחיתות לכאורה המתגלה בהתנהלותם של ראשי הרשויות הנאשמים, החשודים והממתינים לשימוע. כן יש בה כדי להאשים את היועץ והפרקליטות באיטיות בטלנית, בגרירת רגליים, בסחבת חולנית ובחיפוש אחר כותרות שהתוצאה שלהם היא התרופפות מסוכנת של ההרתעה, עידוד השחיתות וטיפוח אי-צדק.

הבחירות המוניציפליות היום (ג'), וכל פרשות ראשי הערים ששמם מוזכר באחרונה באינטנסיביות, הונחו על שולחן היועץ והפרקליטות כבר לפני שנים. עניינו של לחיאני, שנידון רק שלשום (א') בבג"ץ, נפתח בחקירה סמויה לפני כ-4 שנים, וב-28.12.2009 הוא נעצר עם שחר בביתו, מול המצלמות. בספטמבר 2011 העבירה המשטרה המלצה להעמידו לדין. רק בתחילת ספטמבר 2013 נערך לו שימוע על על-ידי לדור, ובאוקטובר - חודש לבחירות - הוגש כתב האישום.

את חקירת חיים אביטן מחדרה פתחה יאח"ה לפני שנים, וב-2009 העבירה המשטרה לפרקליטות המלצה להעמידו לדין. רק 4 שנים אחרי, בהתקרב הבחירות, הוא נעצר, שוחרר בערבות ושב ללשכתו כחשוד.

צבי בר מעיריית רמת-גן נחקר ביאח"ה בדצמבר 2008. חקירת המשטרה הסתיימה באפריל 2011 בהמלצה להעמידו לדין, כשבמקביל הוגשה עתירה לבג"ץ על השעייתו. בינואר 2013 הגישה הפרקליטות כתב אישום, ורק ב-14.7.2013 הכריע בג"ץ שלא יוכל להתמודד.

"מתחם הסבירות"?

התיק נגד שמעון גפסו מעיריית נצרת עלית הונח בפרקליטות לפני 3.5 שנים. כתב האישום בחשד לשוחד הוגש רק ב-17.7.13, ואילו תיק שני, הממתין לשימוע, עבר לפרקליטות לפני 2.5 שנים.

נגד יצחק רוכברגר מעיריית רמת-השרון הוגש כתב אישום 6 שנים תמימות אחרי שהסתיימה החקירה בהמלצה להעמידו לדין, המלצה שחזרה על עצמה בתיק אחר באמצע 2008.

חקירת זוהר עובד מטבריה החלה לפני כ-4 שנים. ב-1.6.2011, אחרי שימוע, הוגשו שני כתבי אישום. אלא שמאז הוא ממשיך לשבת בכיסא ראש העיר, והיועמ"ש ופרקליט המדינה, לוחמי הצדק של הימים האחרונים, לא מזיזים אותו.

למרבה הפליאה, ובעצם בכלל לא מפליא, מערכת הדין והצדק התעוררה לשמור על "מתחם הסבירות" רק עם התקרב יום הבוחר, ועובד לא יוכל להתמודד שוב.