מסתמן: פיצויים על כל מ"ר לבעלי קרקע שהופקעה לכביש 431

שמאי שמונה ע"י בית המשפט מציע: בעלי הקרקע יפוצו ב-2.5 מיליון שקל - ולא ב-540 אלף שקל בלבד ■ "הגיע הזמן שפיצויי ההפקעה יהיו ריאליים"

בעלי קרקע חקלאית שהופקעה לטובת סלילת כביש 431 צפויים לקבל פיצוי מהמטר הרבוע הראשון שהופקע - כך עולה מחוות-דעתו של שמאי המקרקעין אלי אגמון, שמונה מטעם בית המשפט לקבוע מה יהיה גובה הפיצוי שיקבלו הבעלים.

מדובר בקרקע חקלאית בת 11 דונם בראשון-לציון, הממוקמת צמוד לכביש 431 ומצפון לו, בקטע שבין שדרות תש"ח, רחוב רמז, רחוב הרצל וכביש 431, בין מחלף עין הקורא למחלף הראשונים, באזור המאופיין בקרקעות חקלאיות לא מפותחות.

בשנת 2000 פורסמה ברשומות תוכנית חדשה המשנה את ייעוד הקרקע ל"דרך", במטרה לסלול בתחומה את כביש 431, ובמסגרתה הופקעו 4,700 מ"ר מהחלקה, המהווים 42% משטחה.

בעלי הקרקע הגישו לוועדה המקומית תביעת פיצויים מתוקף סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, בגין ירידת ערך הקרקע שבבעלותם.

לטענת נתיבי ישראל (מע"צ) ועיריית ראשון-לציון, הדרך שנסללה בפועל כללה רק 2,742 מ"ר מהשטח, המהווים 24.7% מהחלקה.

השמאי דורון חבקין מטעם נתיבי ישראל טען כי על-פי פקודת הדרכים אין חובת פיצוי בגין הפקעת 25% הראשונים מהקרקע, ועל השטח שהופקע מעבר לכך יש לפצות את בעלי הקרקע לפי שווי שוק של 280 שקל למ"ר. על כן שילמו נתיבי ישראל והעירייה סכום כולל של 539 אלף שקל "שאינו שנוי במחלוקת".

שמאית התובעים נחמה בוגין טענה מנגד כי בגין החלקה שהופקעה יש לשלם פיצויים מהמ"ר הראשון, וכי ההפקעה פגעה גם בחלקה הנותרת, שערכה ירד.

בנוסף טענה בוגין, כי בטרם אישור התוכנית נהנתה החלקה משימוש מסחרי כמשתלה חקלאית, לאור מיקומה האטרקטיבי בצומת ראשי, ואף מפוטנציאל לשינוי יעד הקרקע בעתיד לשימושים כמו תחנת דלק או מגורים.

לטענת בוגין, שווי הקרקע במצבה הקודם כקרקע חקלאית עמד על 180 דולר למ"ר, בעוד שבמצב החדש הקרקע שהופקעה שווה אפס, הקרקע שסמוכה לקרקע שהופקעה והבנייה בה מוגבלת שווה 12.8 דולר למ"ר, ושווי הקרקע הנותרת עומד על 117 דולר למ"ר, ובסך-הכול יש לפצות את הבעלים בסך של 7.2 מיליון שקל.

אגמון קיבל את עמדת בוגין כי יש לפצות את הבעלים על השטח שהופקע מהמ"ר הראשון, אך לא הביא בחשבון את הציפיות לשינוי ייעוד הקרקע בעתיד. בנוסף העריך אגמון את הפגיעה בחלקה שנותרה ואת הנזק שנגרם לה עקב ניתוק הגישה אליה, כתוצאה מהפיכת כביש 431 לכביש ארצי שאינו כולל גישה אל החלקה.

אגמון קבע כי גובה הפיצוי יעמוד על 380 שקל למ"ר קרקע חקלאית, ו-40 שקל למ"ר בגין קרקע בייעוד דרך, כך שבעלי הקרקע יפוצו בסכום כולל של 2.5 מיליון שקל.

"החלטת השמאי מטעם בית המשפט אומרת בעצם שהגיע הזמן שפיצויי הפקעה יהיו ריאליים", אומרת בוגין. "אדם שיש לו קרקע שהיה לה ערך מסוים, ומפקיעים אותה, צריך להישאר לאחר ההפקעה עם אותו ערך, ובחוקי ההפקעה היבשים זה לא תמיד מתאפשר. על כן פסיקה זו היא צעד קטן בדרך אל הצדק".