שוטר שפך לכם אלכוהול בפומבי? הוא עלול לעמוד לדין פלילי

בלשכת עורכי הדין טוענים כי לשוטר ששופך אלכוהול בפומבי מגיע קנס של 250 שקל בגין עבירה על חוק שמירת הניקיון

נתפסתם שותים אלכוהול בפומבי, והשוטר שפך לכם את המשקה על הרצפה? בלשכת עורכי הדין טוענים כי לשוטר שעשה זאת מגיע קנס של 250 שקל, והוא עלול לעמוד לדין פלילי.

במכתב שהוציא עו"ד קובי בר-לב, יו"ר הוועדה לאיכות הסביבה בלשכת עורכי הדין וראש מחלקת איכות הסביבה במשרד פרופ' יובל לוי ושות', אל מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, טוען עו"ד בר-לב כי לא ייתכן שמפעלים ועסקים מואשמים תדירות בהפרה של חוקי הסביבה, ואילו דווקא משטרת ישראל תרמוס את החוק ברגל גסה.

הדברים עלו במהלך דיון שנערך בוועדה לאיכות הסביבה של לשכת עורכי הדין, לקראת כנס בנושא רישוי עסקים שתקיים בשיתוף איגוד לשכות המסחר.

לדברי הוועדה, בהתאם לחוק המאבק בתופעת השכרות הוציא מפכ"ל המשטרה, רב -יצב יוחנן דנינו, הנחיות ולפיהן בסמכותו של שוטר לתפוס או להשמיד משקה משכר אם מדובר בבקבוק פתוח, במקום ציבורי, בשעות 6:00-21:00, ואם השוטר סבור כי שתיית המשקה עלולה להביא להפרת הסדר הציבורי או לפגיעה בשלום הציבור.

לטענת הוועדה, על-פי הנחיות המפכ"ל השוטר רשאי להשמיד את המשקה המשכר באופן מיידי ובדרך המוצנעת על-ידי הציבור. על-פי נתוני משטרת ישראל כפי שהוצגו בכנסת, מדי שנה שופכים שוטרים כ-40 אלף בקבוקי אלכוהול של בליינים.

אולם, לדברי הוועדה, מתברר כי על-פי החוק שפיכת המשקה ברשות הרבים מהווה עבירה לכאורה של לכלוך רשות הרבים ועבירה על חוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984.

בפנייה למפכ"ל דנינו טוען עו"ד בר-לב כי "מבלי להתעלם מהצורך של המשטרה להילחם בתופעת האלימות הנגרמת כתוצאה משתיית אלכוהול, להווה ידוע כי השלכת פסולת ברשות הרבים מהווה עבירת קנס שעונשה 250 שקל, וכאשר מדובר בחומרים מסוכנים, העונש עלול להיות גבוה הרבה יותר. לכך כמובן יש להוסיף את החומרה שבה דווקא האיש המופקד על שמירת החוק הוא זה שגורם לפגיעה במרחב הציבורי ומלכלך אותו".

לדברי עו"ד בר-לב, כאשר מפעל מזהם בכמויות הפחותות מהותית מ-40 אלף בקבוקים בשנה, בעליו מקבל עיצום כספי בגובה של עשרות ומאות אלפי שקלים, ולעיתים הוא מועמד באופן אישי לדין פלילי.

"לא יעלה על הדעת שדווקא משטרת ישראל תתעלם מהחוק ותהווה דוגמה שלילית בכל הקשור לענייני איכות הסביבה" אומר עו"ד בר-לב.

"אני משוכנע כי בהיערכות שונה תשכיל משטרת ישראל לאכוף את הוראות החוק למאבק בתופעת השכרות מבלי לגרום אגב כך לעבירה על חוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984, ובכך לא ייצא שכרנו בהפסדנו", כותב עו"ד בר-לב למפכ"ל.

אז מה לעשות?

קודם כל מומלץ שלא לפעול בניגוד לחוק ולא לשתות משקאות אלכוהוליים מחוץ למקומות הבילוי. יחד עם זאת, מסתבר כי משיחות עם גורמים רלוונטיים במשרד להגנת הסביבה, גם במשרד רואים בחומרה את הנוהל הפסול של שפיכת בקבוקי אלכוהול תוך יצירת זיהום.

"לכן", אומר עו"ד בר-לב, "מי שניתקל בתופעה של שוטר השופך משקה אלכוהולי בניגוד לחוק, מומלץ שיתעד את המעשה וישלח למשרד להגנת הסביבה תוך ציון פרטיו של השוטר. שם כבר ידאגו לאתר את השוטר ולאכוף כלפיו את החוק".