להקים חומה פיננסית

כך עלולה הפנסיה שלנו ליפול בידי הסינים, דרך קו הרכבת לאילת

כלי התקשורת התמלאו לא מכבר בידיעות אודות הסכנות הכרוכות במתן אישור לחברות סיניות לבנות את קו הרכבת לאילת. ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, אף כתב חוות דעת התוקפת את כוונותיה של ממשלת סין, הזהיר מקשריה הענפים עם איראן ומהעברת שליטה בעורק תחבורה אסטרטגי לידיה, ומפני פגיעה במרקם היחסים שבין ישראל לארה"ב.

הסיכונים הכרוכים בהשקעה של חברות סיניות בחברות עוגן במשק המקומי אינם נגמרים בזירה הפוליטית-מדינית. החברות הסיניות קנו לעצמן בשנים האחרונות מוניטין שלילי בכל האמור בשקיפות, ממשל תאגידי ומדיניות חשבונאית, וקיים לכן חשש כי חברות אלו יביאו את ההתנהלות הזו לידי ביטוי גם בכל האמור בהשקעה בחברות ישראליות.

דוח השקיפות הבינלאומית שפורסם לאחרונה ודירג את השקיפות של 100 התאגידים הבינלאומיים הגדולים בשווקים המתעוררים, העניק ל-33 תאגידים סיניים הנכללים בקבוצת חברות זו ציון ממוצע של 2 מתוך 10. הדוח בוחן מדיניות חשבונאית, שקיפות פיננסית, צעדי מנע נגד שחיתות ועוד, ושמונה מתוך עשר החברות שזכו לציונים הנמוכים ביותר בו הן חברות סיניות.

המגמה של משקיעים סיניים להרחיב את אחיזתם בשווקים גלובליים ניכרת היטב בעולם כולו, ובהקשר זה הגדלת החשיפה לשוק הישראלי היא כמובן רק חלק זעיר מהמגמה. לאור נתונים אלו, נדרשת לדעתנו מדינת ישראל לגבש אסטרטגיה מסודרת על מנת להתמודד עם ההשקעות הסיניות על כלל ההזדמנויות והאתגרים שאלו עלולות לייצר.

הממונה על שוק ההון תצטרך לבחון

בעבר הלא רחוק רכשה חברת הענק הסינית כמצ'יינה את השליטה בחברת מכתשים אגן מקבוצת אי.די.בי, אולם מוקדם לומר מה הן ההשלכות של המהלך הזה על המשק המקומי, ורק בעוד מספר שנים ניתן יהיה לבצע ניתוח של הרווחים וההפסדים מהעסקה הזו בפרספקטיבה מקומית.

בימים אלו מתנהלת עסקת בזק החותרת להעברת השליטה בחברה נוספת מקבוצת אי.די.בי, כלל ביטוח - גוף מוסדי מהבולטים והחשובים בישראל - לידיים סיניות או סיניות למחצה.

חלק לא מבוטל מן הסיכונים עליהם מצביעה חוות הדעת של ראש המוסד לשעבר הלוי רלוונטיים גם במקרה המדובר. אולם לצד סיכונים אלו מתקיימים סיכונים רבים נוספים אחרים, שהממונה על שוק ההון והביטוח באוצר תידרש לדון בהם בקפידה בטרם ינפק את האישורים הרלוונטיים.

סיכון מסדר גודל אחר

מבלי להמעיט בחשיבות בניית קו תחבורה, הרי שאופן ניהול חסכונותיהם וביטוחיהם של מאות אלפי ישראלים, ונגישות לבסיסי המידע העצומים של חברת כלל ביטוח, חשובים לאין שיעור מסוגיית התחבורה הגלומה במסילת הרכבת.

מדינת ישראל הסתדרה היטב 65 שנה בלי קו רכבת לאילת, אולם כשמדובר בסוגיות הקשורות לחיסכון הפנסיוני של המוני בית ישראל, זהו סיכון מסדר גודל אחר.

בתסריט לא רצוי, עלולה השליטה בחברת כלל ביטוח ליפול לידיים שהשיקול הכלכלי אינו מרכזי עבורו ואיכות הממשל התאגידי שלו לוטה בערפל.

דומה כי במרוץ המטורף נגד השעון לממש את נכסי אי.די.בי במסגרת המגעים להסדר החוב המתנהל בימים אלו, מכלול השיקולים הלאומי אינו עומד בראש סדר העדיפויות של הגורמים העוסקים בדבר. גורמים רבים העוסקים במקסום של החזר החוב לנושים (עניין מבורך לכל הדעות) נוטלים סיכונים בגזרות חשובות הרבה יותר.