חשד: בכירי RGR בת"א ביצעו תרמית בני"ע במאות מיליוני שקלים

ערן גרינפלד, בן חביב וגיא בן-דוד חשודים כי ביצעו בשנים 2010-2013 פעילות תרמית בניירות ערך תוך גריפת רווחים של למעלה מ-4 מיליון שקל

בית משפט השלום בתל אביב הורה הערב (ג') לשחרר בערבות ובתנאים מגבילים את גיא בן-דוד, בן חביב וערן גרינפלד, החשודים בפעילות תרמית בניירות ערך שהתבצעה בחשבונות חברת הנוסטרו RGR בשנים 2010-2013, פעילות שהביאה לגריפת רווחים של יותר מ-4 מיליון שקל.

בן-דוד הוא בעל השליטה ומנהל RGR, ואילו בן חביב הוא סוחר מניות בכיר בחברה ובעליה של חברת בן חביב המשתתפת ברווחים עם RGR. חביב הוא גם שותפו של ערן גרינפלד, גם הוא סוחר מניות ב-RGR ובעלח חברת ערן גרינפלד המשתתפת ברווחי RGR.

מנספח לבקשה, שהוגש לבית המשפט על-ידי רשות ניירות ערך שפתחה בחקירה נגדם, עולה כי שלושת החשודים פעלו לכאורה באופן תרמיתי ומתואם ממשרדי RGR בכמה חשבונות של החברה, ופעילותם התמקדה במסחר בנייירות ערך הצפויים להתווסף או להיגרע מאחד המדדים הרציפים בבורסה בתל-אביב.

מחקירת הרשות, שטרם הסתיימה, עולה כי שלושת החשודים ביצעו לכאורה עסקאות תרמיתיות בהיקפי מסחר משמעותיים, המסתכמים במאות מיליוני שקלים.

על-פי החשד, דפוס הפעולה של השלושה נעשה בתזמון אחיד, בשבועות שקדמו לעדכון המדד. אז פעלו החשודים יחד לבניית פוזיציית לונג (כלומר קניית ניירות ערך בציפייה לעליית מחירים) בניירות ערך הצפויים להיכנס למדד, וזאת כאשר הם מבצעים במקביל פעילות מניפולטיבית בשער של אותו ניירות ערך, ובהתאמה פוזיציית שורט (מכירה בחסר של ניירות ערך בציפייה לירידת מחירים) בניירות ערך הצפויים להיגרע מהמדד.

"מתוך הבנה וידיעה"

"פעילות תרמיתית זו התבצעה מתוך הבנה וידיעה כי תעודות הסל וקרנות הנאמנות המחקות מחויבות לעדכן את החזקותיהן בניירות ערך בהתאם לשינויים במדד, ובכל מחיר, עובדה אשר תסב רווחים כספיים לחשבונות החשודים אשר יסחרו מולן במועד העדכון", כתבה הרשות לבית המשפט.

זאת ועוד, הממצאים חושפים כי כדי להכווין את שערי ניירות הערך, ביצעו החשודים עסקאות אמיתיות, עסקאות מתואמות ואף עסקאות עצמיות. פעילות זו התבצעה במשך המסחר הרציף בבורסה, לרבות סמוך לנעילת המסחר, ובסוף היום מימשו החשודים ברווח את הפוזיציה שלהם, כנגד הביקושים או ההיצעים של תעודות הסל והקרנות המחקות.

לטענת הרשות פעילות זו יצרה למעשה עיוותים בשערי ניירות הערך שבהם פעלו השלושה, וכפועל יוצא גם בחישוב המדדים הכוללים את אותם ניירות ערך, תוך גרימת נזק לציבור המשקיעים.

רשות ניירות ערך ציינה בפנייה לבית המשפט כי מדובר בעבירות חמורות, ובשל היותם של חלק מהמעורבים גם שותפים עסקיים, עולה חשש לשיבוש מהלכי חקירה ואף להימלטות מאימת הדין.

בית המשפט קיבל, כאמור, את עמדת הרשות ושחרר את החשודים בתנאים מגבילים, תוך כדי איסור על יצירת קשר ביניהם, הפקדת דרכונם והוצאת צו איסור יציאה מהארץ נגדם למשך כחצי שנה. נוסף על כך נדרשו השלושה לחתום על ערבות עצמית של כ-1 מיליון שקל ולהפקיד ערבות בנקאית של עד 800 אלף שקל.

"RGR נמנית עם שחקני הנוסטרו הפעילים ביותר בבורסה בתל אביב"

עד היום היו גיא בן-דוד, בן חביב וערן גרינפלד מ-RGR דמויות לא מוכרות בשוק ההון המקומי, שכן הם עצמם, והחברה שבה עבדו - RGR - אינם נמנים עם סוחרי הנוסטרו הגדולים והמוכרים בשוק ההון. אלא שחשיפת חקירת רשות ניירות ערך נגדם הוציאה אותם מאחורי הקלעים.

משרדי RGR ממוקדמים באחת הקומות העליונות בבניין "בית הטקסטיל" שסמוך לטיילת בתל-אביב. החברה מתמחה במסחר באופציות על מניות המעו"ף ועל מניות מדד תל-אביב 100. מחקירת הרשות אף עולה כי "RGR נמנית עם שחקני הנוסטרו הפעילים ביותר בבורסה בתל-אביב". בשיאה מנתה החברה 7 סוחרים.

לרוב נחשבים שחקני נוסטרו בשוק ההון ל"קופסה שחורה": הרגולציה עליהם נמוכה יחסית, והם פועלים כמעט ללא שקיפות, מתחת לרדאר של הרגולטור. רבים משחקני הנוסטרו מצליחים להרוויח סכומים של מיליוני שקלים ליום, אך מנגד הם חשופים להפסדים כבדים, במקרים של טעויות וחוסר זהירות.

בשוק קיימים לא מעט גופי נוסטרו , והמרכזי שבהם הוא ברק קפיטל של אייל בקשי. פרט לו פועלים גם א.ס ברטמן של איתן סלמן, טיטאן השקעות של מנשה גייזלר והדר שמיר (בעלי גילאון לשעבר), פידילטי של דרור עצמון, יורוקום קפיטל של שאול אלוביץ' וטריסליון של דוד אדרי ושי בן-דוד.

עיקרי ממצאי חקירת רשות ניירות ערך נגד RGR

* במשך 4 שנים פעלו בן-דוד, חביב וגרינפלד לכאורה באופן תרמיתי ומתואם ביניהם מתוך חשבונות RGR.

* דפוס הפעולה - בשבועות שקדמו לעדכון המדדים בבורסה ביצעו פעולות מניפולטיביות בשערי ניירות ערך שאמורים היו להתווסף או להיגרע מהמדדים, מתוך ידיעה מראש כי תעודות הסל והקרנות המחקות מחויבות לעדכן אחזקותיהן בניירות ערך בכל מחיר.

* הפעילות הניבה לשלושת החשודים רווח של 4 מיליון שקל.

* התוצאה: עיוותים בשערי ניירות ערך שבהם פעלו השלושה, עיוותים בחישוב המדדים הכוללים את אותם ניירות ערך בבורסה וגרימת נזק לציבור המשקיעים.