האם יחזרו הנפקות האקוויטי?

טעם הציבור המושקע משתנה, והוא נוהה לשוק המניות המקומי

סביבת הריבית הנמוכה והעלייה בתיאבון לסיכון דוחפות בשנה האחרונה לשיאים לא רק את השווקים הפיננסיים, אלא גם את תעשיית ניהול כספי הציבור.

היקף הנכסים בענף תעודות הסל הכפיל את עצמו אחרי ארבע שנות צמיחה, והוא נושק לשיא כל הזמנים, של 100 מיליארד שקל. גם אצל קרנות הנאמנות המצב לא רע. מתחילת השנה הופקדו בהן למעלה מ-45 מיליארד שקל, וסך נכסיהן עומד היום על 223 מיליארד שקל.

לראשונה זה זמן רב אנו רואים כי טעמי הציבור המושקע בקרנות משתנים, והוא נוהה לעבר שוק המניות המקומי; בחודש שעבר נפדו כ-570 מיליון שקל מהקרנות הכספיות, ומנגד הופקדו כ-1.2 מיליארד שקל בקרנות המנייתיות (חו"ל וישראל).

וזה עוד לא הכול: גיוסי האג"ח הקונצרניות חזרו לימים העליזים של 2007. היקף הגיוסים בשוק זה כבר מגיע לכ-30 מיליארד שקל מתחילת השנה, ומחצית מהסכום גויסה על-ידי חברות נדל"ן, המסתערות על ההזדמנות לגייס חוב בעלויות מימון כה נמוכות.

מי שמחפש סימוכין לנזילות האדירה שקיימת כיום בשוק ההון הישראלי יוכל למצוא אותם גם בביקושי היתר להנפקות האג"ח האחרונות, אשר מגיעים לפי ארבעה עד פי חמישה מהסכום שאותו מבקשת החברה לגייס.

ואת מי הנזילות הזו טרם הציפה? את השוק הראשוני, נשמת אפו של שוק הון באשר הוא, אשר נותר בינתיים מיותם כמעט לחלוטין מזרימת כספים לתוכו. את מספר החברות החדשות שהנפיקו מניות ב-2013 אפשר לספור על כף יד אחת (איי.די.איי ביטוח, קדימהסטם, סומוטו ומנדלסון תשתיות), אשר גייסו יחדיו כ-320 מיליון שקל.

הטראומה טרם חלפה

מדובר בפירורים לעומת 37 החברות החדשות שגייסו 3.4 מיליארד שקל ב-2006, או 56 החברות החדשות שהצטרפו לבורסה בתל אביב ב-2007, וגייסו כ-10.3 מיליארד שקל. מאז, נותר השוק הראשוני בתל אביב מיובש, ולא בכדי. המשקיעים עדיין זוכרים לא מעט הנפקות המזוהות עם ממשל תאגידי בעייתי, עושק של בעלי מניות המיעוט והשקעות כושלות במזרח אירופה.

למרות כל זאת - וזוהי הנקודה החשובה - הצורך הבוער והדחוף למצוא אלטרנטיבה לתשואות האפסיות באפיקים הסולידיים, או לפרמיות הסיכון הנמוכות מדי באפיק הקונצרני, עשוי לגבור על טראומות העבר, אם התנאים הקיימים בשווקים יימשכו.

הדינמיקה הזו מהווה קרקע פורייה לפריחה מחודשת של השוק הראשוני בתל אביב. עם הימשכות העליות בבורסה, וכאשר מכפילי הרווח של החברות שכבר רשומות למסחר יתחילו לגלם חלומות, ולא מציאות כלכלית, או אז תגיע שעתן היפה של המגייסות החדשות.

רק השבוע התבשרנו, כי חברת הפרסום באינטרנט TLV Media בוחנת גיוס של 30 מיליון דולר בבורסה של תל אביב, והיא לא היחידה. סביר להניח כי החתמים בסיטי של תל אביב כבר נערכים לחזרתו של השוק הראשוני ב-2014, לאחר שש שנים שחונות.

הנפקות ראשוניות
 הנפקות ראשוניות