הנהלת נמל אשדוד עתרה לביה"ד לעבודה נגד העיצומים

ההנהלה: "ועד העובדים בנמל החליט לשבור את הכלים ולנקוט בעיצומים, בשעה שכלל לא הוכרז סכסוך עבודה"

הנהלת נמל אשדוד עתרה היום (ב') לבית הדין הארצי לעבודה בדרישה שיוציא צווי מניעה להפסקת העיצומים בהם פתחו העובדים, כפי שנחשפו אמש באתר "גלובס". מדובר בעיצומים בלתי חוקיים לכאורה, משום שביה"ד אסר לפי שעה שביתה כנגד הרפורמה בנמלים כדי למצות את ההידברות מול נציגי המדינה, וכי בכל מקרה לא הוכרז סכסוך עבודה תחת עילה אחרת. בהנהלה מכנים את העיצומים "פראיים" וחוששים כי הדבר יבריח את לקוחות הנמל אל נמל חיפה ואף לנמלים במדינות אחרות.

"ועד העובדים החליט לשבור את הכלים ולנקוט בעיצומים בשעה שכלל לא הוכרז סכסוך עבודה", כך לשון העתירה. הנהלת הנמל מותחת ביקורת חריפה על ההסתדרות הכללית, ומצביעה על צביעות לכאורה בהתנהלותה: "התנהלותה הבלתי אחראית של ההסתדרות הינה חסרת תקדים, שכן רק לפני מספר ימים פנתה לחברה בבקשה לקלוט עובדים מחוסרי עבודה מנמל חיפה (50% מפעילות המכולות פחתה לאחרונה בעקבות עזיבת חברת צים לנמל ביוון ש.נ), ובאותה נשימה אותה הסתדרות אינה מטילה את מרותה על ועד העובדים כדי למנוע פגישה קשה בנמל".

ל"גלובס" נודע כי בהסתדרות הכללית לא מתלהבים בלשון המעטה מהעיצומים בנמל, זמן קצר לפני שביה"ד הארצי צפוי למסור את החלטתו האם להתיר רשמית שביתה בנמל (ככל הנראה מוגבלת) או שוב להעניק פרק זמן נוסף למו"מ ללא אמצעי לחץ מצד העובדים.

לפחות כלפי חוץ, ועדי העובדים בנמל אשדוד, בראשות אלון חסן ואבינועם שושן, לא קושרים את העיצומים בסוגיית הרפורמה, אלא ב"סכסוכים נקודתיים". כך למשל, הם דורשים לאפשר לוועד לקבוע אילו עובדים יופנו לעבודות פריקה של מכוניות מיובאות, בעוד שההנהלה מתעקשת להיצמד לסיכום עם הוועדים ויבואני הרכב, שלפיו פריקה ואחסון של מכוניות ייעשו רק על ידי עובדים שהוגדרו לצורך המשימות האלה מבעוד מועד. "זה לא עניין נקודתי, אלא מהותי מאוד מבחינה ניהולית וחלק מהליבה העסקית של הארגון", ציין גורם בהנהלת הנמל.

עיצומי העובדים כוללים בין היתר עצירה של פריקת הרכבים, כאשר 80% מהרכבים המיובאים לישראל מגיעים דרך נמל אשדוד. בנוסף, הוועדים הורו לעובדים לא לעבוד שעות נוספות או במשמרות נוספות. גם הקורסים לעובדי תפעול חדשים הופסקו, לאחר שהעובדים החדשים והמדריכים שלהם קיבלו הנחיה מהוועדים שלא להגיע. כמו כן, נציגי העובדים שמשתתפים בוועדות הקבלה לקליטת סוורים חדשים הונחו שלא לפקוד את הוועדות ובכך גיוסים חדשים עשויים להתעכב.

כפי הנראה, בוועדי העובדים של הנמל מביעים תסכול מכך שבית הדין הארצי לעבודה טרם התיר להם לשבות בעניין הרפורמה בנמלים, אף שקבע מספר פעמים מאז סוף יולי האחרון כי זכות השביתה עומדת לזכותם. הנשיא המיועד של ביה"ד, השופט יגאל פליטמן, העניק מספר הזדמנויות למיצוי המו"מ בין הצדדים, אף שנציגי המדינה הבהירו כי הם מתנגדים להידברות ופנו בעניין מספר פעמים לבג"ץ, שסירב מצידו להתערב בהחלטת ביה"ד.

בסופו של דבר התקיימו בין הצדדים מספר פגישות, אולם נציגי המדינה והוועדים דיווחו על מבוי סתום. לא רק שהמדינה מסרבת לנהל מו"מ על אופי ההפעלה של הנמלים החדשים שיוקמו, היא גם מסרבת להבטיח לשדרג ולהעמיק את הרציפים בנמלים הקיימים ובכך לאפשר להם תחרות הוגנת לכאורה מול הנמלים החדשים לפחות בכל הקשור לפעילות המכולות.

בינתיים, מנכ"ל נמל אשדוד שוקי סגיס, שניהל יחסי עבודה טובים עם הוועדים בכל תקופת כהונתו, פרש רשמית בעקבות יחסיו העכורים עם היו"ר גדעון סיטרמן. האחרון הפך ליו"ר פעיל עוד יותר ממה שהיה ממילא, והדבר בא לידי ביטוי בהודעה החריפה שמסרה אמש הנהלת הנמל לתקשורת. בין היתר הובא ציטוט לכאורה מפיו של אלון חסן, שאמר לסמנכ"ל בנמל: "מצידי שהנמל יפסיד, עד שההנהלה תלך הביתה".