הפד מתכנן: יעד אבטלה של 5.5% וריבית אפסית עד 2017

ה"פייננשל טיימס" על דרך היציאה האפשרית מתוכנית ההקלה הכמותית בארה"ב: הפד יפסיק את רכישות האג"ח בהדרגה, וכדי למנוע טלטלה בשווקים הוא יתחייב להחזיק את הריבית ברמה אפסית למשך שנים

האם עידן הכסף הזול יימשך בשנים הקרובות? שוק האג"ח רחש בשבוע שעבר שמועות בעקבות פרסום שני ניירות עבודה שנכתבו על ידי אישים בפדרל ריזרב, שעשויים לספק רמזים לדרך יציאה אפשרית של הבנק המרכזי האמריקאי מאסטרטגיית קניות האג"ח, ההקלה הכמותית.

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", ניירות העבודה, שהוצגו בכנס של קרן המטבע הבינלאומית, מדברים על יעד חדש של שיעור אבטלה במשק האמריקני, 5.5%, שיצית את צמצום קניות האג"ח של הפד, במקביל לרמת אינפלציה גבוהה יותר של כ-2.5% שרק מעבר לה יתחיל ההידוק המוניטרי.

במסגרת החדשה הזו, הבנק המרכזי החשוב בעולם צפוי להחזיק את הריבית ברמה אפסית עד שנת 2017 כדי שהמשק האמריקאי ימשיך להתאושש. מחויבות כזו אמורה בתיאוריה לעגן את תשואות האג"ח ברמה נמוכה לטווח ארוך יותר, ולהקל את צמצום קניות האג"ח.

הבעיה של הפד היא איך להוציא בעדינות את האוויר מבועת מחירי נכסים מתנפחת, כאשר ההבראה בכלכלה הרחבה, בדמות תוספת משרות מכניסות במשק ועלייה בשכר העבודה בכלל, עדיין מקוטעת למדי. מצד שני, הסכנה היא ששמירה על ריביות ארוכות נמוכות לזמן נוסף רק מגבירה את יצירת בועת מחירי הנכסים האולטימטיבית.

בדצמבר ימלאו 5 שנים לתקופה שבה מחזיק הפד את ריבית המדיניות שלו ברמת חירום אפסית למעשה. ואחרי הדפסת דולרים למימון 3 סבבים של הקלה כמותית, כל מה שקיבלנו הוא כלכלה מדשדשת. החשש הוא שאין תוכנית לעצור כלכלה של צמיחה נמוכה שמנהלת פלירט עם דיס-אינפלציה, בהיעדר צמיחת שכר סולידית.