ועדת שחם אישרה את ההמלצות להגבלת רכישת הפרסום בטלוויזיה

הוועדה אישרה המלצות להגביל ל-10%-15% את האפשרות של זכייני הטלוויזיה למכור מדיה לחברות המדיה ■ הממונה על ההגבלים, שבוחן אף הוא את שוק המדיה ושוקל להגביל את חברות המדיה ב-25%: המגבלה המחמירה היא שתחול

לא מעט הערכות ביחס למי שאחראי על הסדרת התחרות בשוק הטלוויזיה נזרקו לאוויר בימים האחרונים, כאשר הלך והתברר כי שני הרגולטורים שעוסקים בתחום מתעתדים לתת המלצות שונות. היום (ב') אומרים לראשונה הרגולטורים כי למעשה אין סתירה בין ההמלצות.

ברשות ההגבלים העסקיים מסרו היום ל"גלובס" כי "ההגבלות שיכולות לחול על חברות רכש המדיה, מכוח חוק ההגבלים העסקיים ומכוח חוקים אחרים, הן מצטברות. ולכן, המגבלה המחמירה יותר לעניין נתח השוק היא שתחול".

יעקב שחם, יו"ר ועדת שחם, דוחה את טענות הבכירים בענף הפרסום, שטוענים כי יש להותיר את קביעת הכללים בתחום בידי הממונה על ההגבלים העסקיים, שבוחן מזה חודשים את סוגיית ענף המדיה.

"יש לי הרבה כבוד לממונה על ההגבלים העסקיים", אומר שחם, "אבל בניגוד לדעתם של חלק מנציגי חברות המדיה, הרי שהחלטותיו אינן עולות על החלטות הוועדה שבראשה אני עומד. הן אינן חשובות יותר או פחות. כל אחת מההחלטות עוסקת בתחום אחר: החלטות הממונה עוסקות בהגבלת אפשרויות רכישת המדיה. המלצה כזאת אכן קובעת לגבי חברות המדיה.

"ההחלטה שבראשה אני עומד מתייחסת לאפשרויות היקפי המכירה של זכייני הטלוויזיה - קשת, רשת וערוץ 10. כך שגם אם לפי החלטת הממונה תינתן לחברת מדיה אפשרות לרכוש כמות פרסום מסוימת, זכיין הטלוויזיה לא יוכל למכור לחברת המדיה כמות שתהיה מעבר לכמות שאנחנו נחליט".

שחם אמר ל"גלובס" כי "רוב חברי הוועדה אישרו את ההמלצות שמתייחסות לחברות המדיה".

שחם מסרב להתייחס לשיעורים המדויקים של ההגבלות שעליהם ממליצה הוועדה. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי הוועדה ממליצה להחיל את התקנה שכבר קיימת בתקנות הרשות השנייה, ולפיה אין להתיר לגוף לרכוש יותר מ-10% מזמן האוויר בטלוויזיה.

מאז עליית הטלוויזיה המסחרית, התייחסה המילה "גוף" למפרסם ולא לחברת מדיה או למשרד פרסום. על-פי ההמלצות, ייחשבו חברות המדיה ל"גוף", ומתוקף כך לא תוכל אף אחת מהן לעלות בהיקפי הפרסום על יותר מ-10%. באישור מיוחד ניתן יהיה לאפשר לחברה להגיע ל-15% ובאישור נוסף אף למעט יותר.

במשרדי הממונה על ההגבלים העסקיים עורכים בחודשים האחרונים בדיקה יסודית של שוק המדיה. הממונה דיויד גילה כבר העז ושבר תפיסות רגולטוריות קודמות כשקבע כי יש להתייחס אל שוק הטלוויזיה כאל שוק בפני עצמו ולא להתבונן על שוק המדיה, על כל אמצעי הפרסום שבו, כעל מקשה אחת.

בעוד הממונה מנהל בדיקה נפתח נתיב נוסף - הוועדה שבראשה עומד שחם, שאותה הקימה מועצת הרשות השנייה, אמורה לבחון את תחום התקשורת - בין היתר את מחויבויות התוכן של הזכיינים, ניתוח שוק הפרסום בטלוויזיה, ההתנהלות הכלכלית של הזכיינים ועוד. המלצות הוועדה אמורות לעלות על שולחן מועצת הרשות השנייה ולקבל את אישורה.