אמיר גיא: "ועדת שחם אינה עומדת מעל רשות ההגבלים"

‎ועדת שחם, הבוחנת את שוק התקשורת, צפויה להמליץ על הגבלות למשרדי פרסום

"ועדת שחם אינה עומדת מעל רשות ההגבלים" - כך אומר ל"גלובס" יו"ר איגוד חברות הפרסום, אמיר גיא.

גיא אמר את הדברים בתגובה לפרסום הראשון באתר "גלובס", שלפיו מסתמן כי בוועדת שחם שוקלים לבצע שינוי משמעותי בשוק הפרסום.

גם בקבוצת מקאן-אריקסון מתנגדים נחרצות להחלטה המתגבשת, ומהמשרד נמסר היום (א') בתגובה: "הממונה על ההגבלים הוא הגוף שהוסמך לבדוק ולקבל החלטות בנושא, ואנו נפעל לפיו. לוועדה מטעם הרשות השנייה אין סמכות בתחום התחרות בענף הפרסום, והיא לא מונתה כחוק. יתרה מכך, אנו לא צופים כי הרשות השנייה תפעל באופן שונה ובוטה ממה שהממונה החליט, זאת מאחר שהוא הגוף בעל הידע הרחב ביותר בכל הנוגע למצב תעשיית הפרסום בארץ, ובידיו הכוח להחליט".

על-פי ההחלטה המסתמנת של ועדת שחם, הבודקת את תחום התקשורת ועורכת ניתוח של שוק הפרסום בטלוויזיה, יוצע למועצת הרשות השנייה להחיל את חוק הרשות השנייה - הקובע כי גוף לא יכול לרכוש יותר מ-10% מזמן הפרסום בערוצים מסחריים - גם על משרדי פרסום וחברות מדיה.

נראה כי בוועדה מתעתדים להמליץ כי רק לאחר קבלת אישור מיוחד מהזכייניות, ולאחר שאלה יוכיחו חשש לפגיעה בהכנסות, יתאפשר לקבל אישור גם עד 15% מנתח השוק שייקבע על-פי המתווה המתוכנן כנתח מתוך הכנסות הזכייניות.

התגובות בענף הפרסום מתפצלות בין אלה שעלולים להינזק מהמהלך - בין אם בשל פגיעה בנתח השוק הקיים שלהן או בשל כוונות להשיג נתח שוק משמעותי בעתיד - לבין גורמים שמעוניינים בהפחתת התחרות בין המשרדים במתכונתה הנוכחית.

אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום, המכהן גם כמנכ"ל משותף במשרד הפרסום אדלר-חומסקי, הוסיף כי "נושא רכש המדיה מול גופי המדיה השונים נבדק על-ידי הרשות להגבלים עסקיים, ואנו ממתינים למסקנות הבדיקה.

"מאחר שיש לוועדה נגיעה לפעילותם הכלכלית של משרדי הפרסום והמדיה, הייתי מצפה לשימוע לפני העברת ההמלצות. ביקשתי זאת לפני 3 חודשים, ונעניתי בשלילה. באשר לתקנה המדוברת, אינני בטוח שיש לה בסיס משפטי או תקפות שתעמוד במבחן משפטי. האם בשנים האחרונות הרשות התירה לפעול בניגוד לחוק? להמלצות אלה יש פוטנציאל נזק אדיר למשרדי הפרסום ולגופי המדיה. אנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול נגדן".

ואילו מודי כידון, מבעלי משרד הפרסום גיתם ולשעבר יו"ר איגוד חברות הפרסום, מברך על הכיוון שאליו מכוונת ועדת שחם, אך סבור כי צריך להעמיד את הרף על 15%-17% נתח שוק. לדבריו, בדרך זאת יהיו לפחות 6-7 חברות שיוכלו להתמודד, מה שיסלול את הדרך לפתיחת השוק לטובת המפרסמים, הפרסומאים והזכיינים.

מהרשות השנייה נמסר: "ההמלצות טרם אושרו על-ידי הוועדה. במקרה שיאושרו, הן יועברו להחלטת מועצת הרשות השנייה".