טעון שיפור: כך חויב לקוח yes על ממיר שהחזיר לחברה

החברה הודתה בטעות, אך הכסף לא הושב במשך חודשים - עד לפניית "גלובס" בנושא ■ yes: "אנו מתנצלים על השתלשלות האירועים"

מהי מידת הסבלנות והסובלנות שאמור הצרכן לגלות מול בית עסק שגבה ממנו בטעות סכומי כסף בלתי מבוטלים? נראה כי התשובה לא טמונה בגובה הסכום שחויב בטעות וגם לא במשך הזמן שהחברה מצפה שימתין עד להשבת כספו, אלא במשך הזמן שחולף עד שבייאושו הוא פונה לתקשורת.

בחודש יוני הוחלף ממיר בביתו של י', לקוח yes, בממיר מתקדם וחדש. בחודש יולי הוא הבחין שלא זוכה בחשבונית עבור הממיר שנלקח על-ידי טכנאי yes במעמד החלפת הממירים - וכאן החלה סאגה שרק היום, 5 חודשים לאחר מכן, הגיעה אל סיומה, בעקבות פניית "גלובס".

בחברה נטען בפניו כי הממיר הישן לא הושב כפי שהוא טוען. י' לא ויתר, ולאחר התעקשות מול yes התברר כי הממיר האבוד נמצא ברשות החברה. לבקשתו הוא קיבל לידיו מכתב המאשר את הדברים.

בשלב הזה, בעקבות "בטן מלאה" על התנהלות yes, החליט הלקוח להתנתק משירותי הלוויין ולהחזיר את כל הציוד שברשותו. אלא שכאמור ההתקשרות עם החברה לא הסתיימה.

בחודש ספטמבר קיבל י' חשבונית ובה מפורט זיכוי בסכום של 89 שקל על גמר החשבון. בפועל, בכרטיס האשראי המציאות היא אחרת: במקום הזיכוי הוא מופתע לגלות חיוב של 972 שקל לטובת yes. החיוב, הסבירה לו נציגת שירות הלקוחות, הוא בגין אובדן של ממיר.

לאחר דין ודברים אישרה בפניו נציגה אחרת כי הממיר ויתר הציוד אכן הושבו לחברה, ובתוך כך הבטיחה לו כי הוא יזוכה בסכום של 1,012 שקל (201 שקל עבור כרטיס ו-811 שקל עבור ממיר), אבל "את הזיכוי תראה בחודש הבא".

י' ניסה להתווכח: "אתם מחייבים אותי ב-1,000 שקל, סכום כסף גדול שאני בכלל לא אמור לשלם, ותחזירו לי את כספי בעוד חודש? מדוע אני צריך 'לממן' את yes? אם טעיתם, השיבו לי את כספי מיידית עם ריבית והצמדה. ויתרה מכך, אם באוגוסט אישרתם לי בכתב שכל הציוד נמצא ברשותכם, מדוע לא טיפלתם בעניין התשלומים?".

למרבה התסכול, גם בחודש העוקב הוא לא קיבל את כספו. השבוע, בעקבות פנייתו ל"גלובס", קיבל הלקוח צ'ק לביתו באמצעות שליח, ובא לציון גואל.

מה קובע החוק?

האם עיכוב בהשבת כספים שנגבו ביתר עולה בקנה אחד עם החוק? החוק הקיים מתייחס לחיוב שגוי, "חיוב ביתר", שנגבה במסגרת עסקה מתמשכת, כלומר על בסיס מנוי חודשי קבוע. במקרה שלנו החיוב נעשה בתום ההתקשרות, ולכן הוא לא בהכרח נכנס למשבצת אליה מתייחס החוק.

ומה החוק קובע? במקרה של חיוב ביתר, על העוסק להשיב את סכום החיוב העודף בתוספת ריבית והצמדה ופיצוי של 16 שקל, תוך פרק זמן של 14 יום מיום קבלת הדרישה להחזר הכספי עבור חיוב מוטעה. פרק זמן של 10 ימים הוא לשם בירור טענתו הצרכן, ופרק זמן של 4 ימים הוא עבור השבת הכסף, במקרה שנמצא כי נגבה בטעות. בסכומים הנמוכים מ-50 שקל, רשאי העוסק לזכות את הצרכן במועד החיוב הבא.

תגובת yes: "אנו מתנצלים על השתלשלות האירועים. עם פנייתך יצרנו קשר עם הלקוח, הנושא טופל, והונפקה לו המחאה באופן מיידי".