מבקר המדינה הוציא צו הגנה ליועמ"ש עיריית נצרת עילית

זאת בעקבות מידע שהגיע למשרד המבקר ונציבות תלונות הציבור בדבר חידוש ההתנכלויות של ראש העירייה גפסו נגד היועצת המשפטית, עו"ד אולגה גורדון

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הודיע הבוקר (ד') לראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, כי החליט להוציא לאלתר צו הגנה זמני ליועצת המשפטית של העירייה, עו"ד אולגה גורדון, שחשפה מעשי שחיתות לכאורה המיוחסים לגפסו.

זאת, לאחר שהתברר כי ברגע שנכנס לכהונתו השנייה כראש העיר ב-12 בנובמבר, חידש גפסו את הפעולות לפגוע במעמדה ובסמכויותיה של גורדון, כפי שעשה במהלך הקדנציה הקודמת.

נציין כי בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי המבקר מתכוון להוציא צו הגנה קבוע לעו"ד גורדון בנסיבות אלה.

בצו ההגנה צוין כי המבקר הבהיר לגפסו עוד בקדנציה הקודמת כי הוא מצפה ממנו שלא יעשה פעולות לשינוי מצבה ומעמדה של גורדון בעירייה. ואולם, "מהמועד בו החלה כהונתך הנוכחית כראש עירייה... הורית לכלול בסדר יומה של הוועדה לתכנון ובנייה הצעה להפסיק את העסקתה של גורדון בתפקיד היועצת המשפטית לוועדה. עוד הורית שלא לזמנה יותר לישיבות פורות ההנהלה הבכירה בעירייה".

המבקר קבע כי "נראה כי קיים קשר סיבתי לכאורי מתקבל על הדעת בין חשיפת מעשי השחיתות ומניעתם לבין הפעולות שנקט גפסו בימים אלה", ולכן הוצא צו הגנה זמני, בו נקבע כי אין לפגוע בתפקידה, במעמדה, בסמכויותיה ובזכויותיה של עו"ד גורדון, כיועצת משפטית לעירייה ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

תחילתה של הפרשה לפני כשנתיים, אז התלוננה גורדון למשטרה על כך שגפסו מנע סגירת אולם אירועים, השייך לאיש העסקים המקורב לו, וסיפק לו היתר הפעלה, למרות צו שיפוטי לסגירת המקום (באחרונה נעצר גפסו בחשד לקבלת שוחד בפרשה זו). בהמשך, באוגוסט 2012, בלמה גורדון את מאמציו של גפסו למנות לעירייה רואה חשבון חיצוני, בנימוק של ניגוד עניינים, ובג"ץ גיבה את עמדתה.

בעקבות פרשות אלה פתח גפסו במסכת של התנכלויות ואיומי פיטורים נגד גורדון. גפסו אף פנה לוועדה המייעצת במשרד הפנים לעניין סיום העסקתם של יועצים משפטיים, ודרש לפטר את גורדון. בשלב זה פנתה גורדון בדחיפות למבקר המדינה, בבקשה לקבל צו הגנה.

המבקר הורה למשרד הפנים לעכב את הדיון בבקשת גפסו לפיטורי גורדון, אך נמנע מלספק לגורדון צו הגנה קבוע או זמני ודרש מגפסו להגיב לטענות נגדו. ואולם, גפסו התמהמה במשך חודשים מלהשיב, בין היתר בטענה כי עליו להתרכז בבחירות ולהתמודד עם ההליכים המשפטיים נגדו בבג"ץ, בבקשה להדיחו ולמנוע את התמודדותו בבחירות, עקב הגשת כתב אישום נגדו בגין לקיחת שוחד.

עקב המידע שהגיע למשרד המבקר בדבר חידוש ההתנכלויות של גפסו כלפי גורדון - כל זאת ימים ספורים לאחר זימונו לחקירה במשטרה בשל תלונתה של גורדון - החליט, כאמור, המבקר להוציא את צו ההגנה.

אישום וחקירה

ביוני 2013 הוגש נגד גפסו וסגנו בעירייה, עדי ברקו, כתב אישום, לפיו לאחר הבחירות לרשויות המקומיות ב-2008, אז נבחר גפסו לראשונה לראשות העיר, מונה ברקו לסגנו וכן ליו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית לפיתוח נצרת עלית.

לפי כתב האישום, במהלך המשא-ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות, אמרו גפסו וברקו לחבר המועצה מטעם קדימה כי אם לא יצטרף לקואליציה, גרושתו תפוטר מעבודתה כמנהלת אירועים בקאנטרי בעיר, שהופעל אז על-ידי החברה הכלכלית.

לטענת הפרקליטות, לאחר שברון הודיע לברקו כי הוא מסכים להצטרף לקואליציה, נאמר לו כי רק אם יתפטר ממועצת העיר, גרושתו לא תפוטר. ברון סירב להתפטר, וגרושתו פוטרה. בפרקליטות מייחסים לגפסו ולברקו עבירה של לקיחת שוחד בגין פרשה זו.

במקביל הוחלט להגיש נגד גפסו כתב אישום נוסף בעבירות של לקיחת שוחד ומירמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע. לפי האישום, גפסו לקח שוחד ממנהל שוק "רמלה-לוד", כדי שיפעל למתן הקלות מטעם החברה הכלכלית לטובת מפעילי השוק; וכן נתן שוחד בחירות בהבטחת עבודה בעירייה לפעילים במערכת הבחירות לרשויות.

בראשית החודש הותר לפרסום כי מתנהלת נגד גפסו חקירה נוספת, שעניינה חשד לעבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון, פגיעה בפרטיות וחדירה למחשב שלא כדין.

לפי החשד, גפסו מנע את סגירת אולם האירועים בבעלות מקורבו בתמורה לכספים. עוד נחקר חשד, כי גפסו פגע בפרטיותם של מספר אנשים בעירייה באמצעות פרסום פרטים אישיים, וחדר למחשב של גורם אחר בעירייה והוציא חומרים.