סלבין: "לאף גוף אין אינטרס אמיתי להוריד את מחירי הדיור"

קבינט הדיור אישר את התוכניות של "צוות 90 הימים" שהקים לפיד ■ מנכ"ל האוצר לשעבר: "ממשלת ישראל צריכה להפסיק להתעסק בסיסמאות" ■ ח"כ איציק שמולי: "התכנית המוצעת היא בגדר היסטריה ולא היסטוריה"

"תוכנית הדיור הלאומית שאשר קבינט הדיור היא לא רלוונטית", כך אומר היום (ב') שמואל סלבין, לשעבר מנכ"ל האוצר ויו"ר קרן הריט סלע קפיטל על התוכנית שאושרה היום בקבינט הדיור.

"התוכנית קובעת כי יש לאפשר לחברות הביטוח לבנות מתחמי דיור גדולים, אך במציאות אף חברת הביטוח ואף קרן פנסיה לא תיכנס להרפתקה שכזאת", לדברי סלבין. "תפקיד חברות הביטוח וקרנות הפנסיה היא לנהל את כספי החוסכים בצורה שקולה וזהירה תוך השגת תשואה מרבית. הדרך היחידה לאפשר את הפתרון מסוג זה לאפשר לגופי ביניים כמו קרנות הריט לנהל את המתחמים : קרנות הריט יעמדו מול הלקוח לאחר שיגסו את הכספים מהמוסדיים תוך הבטחה להשיג להם תשואה".

סלבין אמר בנוסף כי "ממשלת ישראל צריכה להפסיק להתעסק בסיסמאות. מוטב שנבין כי לאף גוף אין אינטרס אמיתי להוריד את מחירי הדיור. לא לרשויות המקומיות, לא לקבלנים ולא למוסדיים. לדבריו, "במקום להתעסק בכותרות, הממשלה צריכה לתת 'ערבות' לכל זוג צעיר שלוקח משכנתא וקונה בית ראשון במחיר של פחות ממיליון שקל בפריפריה. זאת הדרך לגרום לקבלנים לבנות באזורים שהיו מוגדרים כאזורים פחות מבוקשים ולהניע את שוק הנדל"ן. כך אולי מחירי הדיור ירדו".

יש לציין שבמסגרת המלצות צוות 90 הימים הועלה נושא שילוב קרנות הריט ובהחלטה שאושרה היום בקבינט נקבע כי יוקם צוות משנה לבחינת החסמים הרגולטוריים לפעילות קרנות השקעה ("קרנות ריט") במימון, הקמה ותפעול של פרויקטים לדיור להשכרה. בראש הצוות יעמוד נציג הרשות לניירות ערך , ויהיו חברים בו נציגי אגפי התקציבים, החשב הכללי, ושוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר. בנוסף, יכלול הצוות את נציגי היועץ המשפטי לממשלה, רשות המיסים, הבורסה ונציג המועצה הלאומית לכלכלה.

חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה) מתח גם הוא ביקורת על אישור התוכנית ואמר: "אולי לא כדאי שהצעירים יקראו את החלטות הממשלה מהיום, אחרת הם באמת יברחו לברלין. התכנית המוצעת היא בגדר היסטריה ולא היסטוריה וגם אם תצא אל הפועל הרי שזה לא יקרה בשנים הקרובות. ומה מצפים מהצעירים לעשות עד אז? להמשיך לגור כמו קנגורו בכיס של ההורים? בניינים עדיין לא קמים רק מתוך הודעות לתקשורת וסטטוס בפייסבוק ומלבד בועה של מחירים יש כאן גם בועה של מילים".

שמולי התייחס גם באופן ספציפי לשתי התוכניות המוצעות: "ישנו ספק גדול האם תכנית בינוי-פינוי-בינוי שמציע השר אריאל היא באמת ישימה. מי בדיוק יעשה מו"מ עם הדיירים- שר השיכון? ומעבר לכך התכנית היא בגדר סטירה מצלצלת לזוגות הצעירים שרוכשים את דירתם הראשונה. חצי מהדירות יינתנו למפוני הבניין הישן במחיר מופחת ("מחיר מטרה") ואילו החצי השני יימכר במחיר שוק. מה שבעצם מציעים כאן זה סבסוד צולב של הזוגות הצעירים, רוכשי הדירה הראשונה, שהיזם יגלגל על דירתם את ההנחות שניתנו למשפרי הדיור. זאת שערורייה".

שמולי הוסיף והתייחס גם לתכניותו של שר האוצר: "אף אחד לא ציפה מלפיד לתקן את המדינה בחצי שנה, אבל אף אחד לא ציפה ממנו בזמן כל כך קצר לסגת בצורה כל כך בוטה מההתחייבויות שנתן. לפיד התחייב לבוחריו הצעירים לפיקוח על גובה השכירות בפרויקט ועל הדגשה של תמהיל חברתי באמצעות תעדוף אוכלוסיות מסוימות. בסופו של דבר הרוב המוחלט של הדירות בפרויקט יושכרו במחירי שוק בלי להתייחס ליכולת ההשתכרות של מי שבאמת אמורים לגור שם בסופו של דבר.

גם איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית תקף את אישור התוכניות היום בקבינט הדיור: "קבינט הדיור בראשות שר האוצר יאיר לפיד בחר היום לאשר את המלצות צוות 90 הימים וזאת בניגוד לכל חוות הדעת המקצועיות שהועברו בנידון ועל אף התנגדות התנועה הקיבוצית והמגזר החקלאי כולו, השלטון המקומי, ופורום התכנון שכולל את איגוד המתכננים, עמותת האדריכלים, איגוד אדריכלי הנוף, איגוד מהנדסי ערים, לשכת השמאים ופורום המתכננים הצעירים.

לדבריו, "קבינט הדיור בחר היום להפקיע קרקעות חקלאיות תוך שהוא פועל מתוך נקודת הנחה שגויה, לפיה קיים מחסור בקרקע עירונית לפיתוח. בנייה על קרקע חקלאית תצריך מהממשלה להשקיע מיליארדי שקלים נוספים להקמת תשתיות תחבורה, חינוך, מים וכד', כסף שייגבה כמובן ממשלם המיסים" עוד הוסיף ברושי כי: "בכוונתנו לצאת למאבק בהחלטת הממשלה כשלצדנו גורמים רבים מקשת מקצועית רחבה החל בארגונים סביבתיים, דרך פורומים מקצועיים ועד לראשי ערים וגורמים במערכת הפוליטית".