ג. יפית מגבשת קבוצת משקיעים לרכישת ערוץ 10

ג. יפית העבירה 5 מיליון דולר כמקדמה ותעביר עוד עשרות מיליוני דולרים השנה ■ מאיפה הכסף, והאם היא תצליח להציל את ערוץ 10?

העסקה

דולר אחד בלבד שילמה ג. יפית עבור 30% ממניות ערוץ 10 בהן החזיק עד אתמול (א') המיליארדר רון לאודר. אחרי דיונים שהתנהלו במשך חודשים ספורים, נחתמה העסקה בשעות הערב (שעון ישראל) במלון בניו-יורק.

יפית גרינברג נסעה לארצות-הברית בכדי לחתום, לאחר שכבר נוסח ההסכם כולו בישיבות ההנהלה של קבוצת ג. יפית, שבראשה עומדות גרינברג ועפרה מיתר המחזיקה ב-25% מהמניות. מיתר היא אשתו בנפרד של שמואל מיתר, שיחד עם אחיו, וחברם מוריס קאהן, נפרדו במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000 מרוב העסקים שהיו בבעלותם תמורת קרוב ל-2 מיליארד דולר. ב-1998 הונפקה אמדוקס בוול סטריט בעבור 2.75 מיליארד דולר.

האירוניה היא שמה שידעו בהנהלת קבוצת התקשורת, הכוללת בעיקר משרדי פרסום ויחסי ציבור - לא ידעו בהנהלת ערוץ 10.

אין לטעות בסכום הדולר שננקב שכן הוא סמלי בלבד. גרינברג, אוטוריטת צרכנות ידועת-שם, ומיתר שותפתה שנחשבת שקטה, נערכות לשלם עשרות מיליוני דולרים במהלך השנה הקרובה. במעמד החתימה עצמו העבירה מיליוני דולרים בודדים כמקדמה - כך נודע ל"גלובס". אחרי החתימה היא תעשה היום את דרכה לארץ.

המשקיעה החדשה בערוץ 10 התחייבה להמשיך ולהזרים כסף לערוץ, על-פי תוכנית הבראה קבועה במהלך שנת 2014 כולה - שנת המעבר לרישיון בערוץ. בזמן הזה היא התחייבה לעשות את כל המאמצים על מנת להכניס משקיעים נוספים.

ל"גלובס" נודע כי גרינברג כבר קיבצה סביבה קבוצת משקיעים ישראלית, שאמורה להיכנס לערוץ זמן קצר אחרי גרינברג ואחרי קבלת הרישיון.

אתמול, בציטוט ראשון שיצא מפיה באשר לעסקה, הבהירה גרינברג כי כמי שצמחה בעולם הטלוויזיה, היא מחויבת להצלחתו של ערוץ 10 ולרווחת עובדיו. אולם, כבר היום אפשר לשער כי במקרה שלא ייכנס משקיע נוסף, גרינברג לבדה, כשלצדה שני בעלי מניות ללא מוטיבציית השקעה - יוסי מימן וארנון מילצ’ן - לא תישאר בערוץ אפילו רגע אחד נוסף.

האם לג. יפית יש את הכסף?

זו הייתה השאלה הגדולה שנשאלה אתמול עם היוודע דבר העסקה. עלו לא מעט ספקולציות שלאודר יישאר בסביבה, ושהוא יעשה בה שימוש כאשת-קש שלו. אך הצדדים הנוגעים לעסקה דוחים את הטענות האלה על הסף.

כך או אחרת, ברור שמדובר בעידן חדש בערוץ 10. לראשונה זה שנים, בעלי המניות שלו כולם הם ישראלים. לא מיליארדרים שקצה כיסם לא נראה ולא ברורים מניעיהם.

גרינברג היא אשת עסקים עם משאבים מוגבלים וגחמות ריאליסטיות בלבד. היא אישה אמידה, אך גם אם עסקיה יציבים, היא רחוקה בהונה מלאודר וגם משותפתה מיתר. ברור לכל כי יש גבול לעד כמה יכול ערוץ - שיפסיד רק השנה 50 מיליון שקל - למשוך אותה אתו למטה. וזה סוג הבעלים שהערוץ הזה צריך עכשיו.

רון לאודר

יש להודות שכולנו הבטנו לכיוון הלא נכון בתקופה האחרונה. אכן יש סכסוך בין בעלי המניות, שכניסתה של גרינברג אמור לפתור. על מנת לבקש רישיון בסוף השנה הזו זקוק הרגולטור לבקשה חתומה על-ידי רוב ישראלי מבין בעלי המניות. מימן, שמכר חלק ממניותיו ללאודר הלא ישראלי באחרונה, לא מספק, ואילו מילצ’ן ממאן לחתום. גרינברג סוללת את הדרך לבקשת הרישיון.

אך בזמן שעקבנו אחר הסכסוך הזה, לא הבחנו שלאודר אוסף את חפציו ומתקפל. חצי מיליארד שקל השקיע לאודר בעשור האחרון בערוץ 10, מהם 130 מיליון שקל רק בשנה האחרונה. הוא שידר, באמצעות נציגיו בארץ אבי בלשניקוב ומיכל גרייבסקי, מחויבות עמוקה להמשך קיומו של הערוץ, אך בינתיים חיפש באינטנסיביות משקיע שיבוא במקומו - ולא במקום מילצ’ן.

ההסבר שלו לדברים הוא ההכרה בצורך של הערוץ בבעל מניות ישראלי מקומי. זה לא מופרך, אבל לא כל-כך אמין. לאודר לא צריך את המעמסה הכלכלית (הקטנה) ולא את המעמסה הפוליטית (הגדולה) שמביא אתו הערוץ. בחודשים האחרונים הוא רכש - בעצמו - את נענע10 מנטוויז’ן, ודאג להעביר את אולפני חדשות 10 ל-JCS ששייכים לו. למעשה, ערוץ 10 שילם 30 מיליון שקל לאולפני הבירה.

גרייבסקי תמשיך להיות יו"ר דירקטוריון נענע10 ותעמוד בראש קרן השקעות, ואילו בלשניקוב מונה באחרונה להיות חבר הנהלת קרן לאודר העולמית. הוא ימשיך לפתח את השקעותיו האחרות של לאודר בישראל, שמעתה הן פילנתרופיות לחלוטין, הפעם במוצהר.

העובדים

הנהלת ערוץ 10 והעובדים נדהמו אתמול כשקראו ב"גלובס" על דבר העסקה. אי-אפשר לנתח אחרת את תגובתם מאשר עלבון. כמה מאנשי ההנהלה המשיכו לשקוד על הצעות רכישה ופרזנטציות למשקיעים אחרים לחלוטין, ולא ידעו שנציגיו של לאודר - הבוסים היחידים בסביבה - סוגרים עסקה מול אשת הפרסום.

יש מי שתמה אתמול באיזה שלב בטיסה לניו-יורק הודיעו למנכ"ל הערוץ רפי גינת ולמנכ"ל החדשות גולן יוכפז מיהי המשקיעה הסודית.

ועד העובדים כינס ישיבת חירום בערב ודרש להיות מעורב בהעברת הבעלות. רק לאחרונה חתמו העובדים על הסכם קיבוצי מול לאודר, שיפקע בעוד חודש וחצי בדיוק. החלק היחיד שייוותר ממנו הוא האיסור בקיצוץ שכר עד לשנת 2016.

ואולם, מדובר כאן על "הסכם הבראה" שגרינברג תוביל, והם מבקשים לדעת בדיוק מהו והאם יכלול פיטורים. גרינברג כבר שלחה מסר מרגיע כי כל הסכם הבראה, כזה או אחר, "לא יהיה על גב העובדים".

עיתונאי חדשות 10 לא הסתירו אתמול גם את חששם הגדול ביותר - האם אשת פרסום, רוויית אינטרסים מסחריים ומקורבת לראש הממשלה ובעיקר לרעייתו - יכולה להחזיק בערוץ טלוויזיה? מה הם האינטרסים שלה, והאם באמת תגן על חופש העיתונות?

גרינברג כבר הודיעה כי תפסיק את הופעותיה במקבץ הפרסומות שקנו לה את שמה. למרות חיבתה למסך ודעותיה המוצקות בענייני השעה והתקשורת, אמרו היום (ג') בסביבתה כי אין לה שום כוונה להתערב בתוכן, וכי בראש ובראשונה היא מתכננת לעסוק בייצוב הערוץ כלכלית. כעת נשאלת השאלה האם הדבר כולל גם טיפול בהסכם ההעסקה של מיליוני השקלים שנחתם מול המנכ"ל גינת.

איזה ערוץ מקבלת ג. יפית?

מעבר לרווח ולהפסד, כאשר כבר ברור שערוץ 10 אינו חברה מאוזנת, סוחב עמו הערוץ גם חובות כבדים. בסוף השנה שעברה קיבל הערוץ מהמדינה הארכת זיכיון של שנתיים, עד אשר יקבל רישיון מהמדינה. במסגרת זו קיבל הלוואה מהמדינה והלוואה נוספת מקרן אוריגו. רק בכדי לעמוד בהלוואות האלה, יחזיר הערוץ מדי שנה 20 מיליון שקל ב-4 השנים הבאות.

אם לא די בזאת, באחרונה יצא ערוץ 10 לשורה ארוכה של הפקות על מנת להעמיד לוח שידורים ראוי בשנת 2014. בכדי לקיים אותן, יש צורך בהזרמה אקוטית של 50 מיליון שקל באופן מיידי. וזה עוד לפני מימון התקורות שהתייקרו עם ההסכמים מול העובדים.

אין לשכוח גם כי השנה האחרונה הייתה מאכזבת בכל מה שקשור לערוץ. הרייטינג לא מצליח לחזור לימי הזוהר של "הישרדות", ההשקעות הגדולות כמו "הכפר" התרסקו, ורק החדשות מצליחות להתרומם מעט מאז המעבר לירושלים.

המשוכה הרגולטורית

גם ברשות השנייה לא שמעו על העסקה שהפתיעה את השוק. כל העברת בעלויות של מעל ל-10% חייבת את אישור הרשות השנייה, ועל כן העסקה לא תצא לפועל עד אשר לא תהיה עליה חותמת של מנכ"ל הרשות, שי באב"ד.

בנוסף, לפי חוק הרשות השנייה, תאגיד שעוסק בפרסום לא יכול להיות בעל שליטה בגוף תקשורת (כלל 41). משמעותו של הסעיף לעניין ג. יפית נבחן כעת ברשות השנייה.

תקדים לכך היה כשאילן שילוח, שעומד בראש משרד הפרסום מקאן-אריקסון, היה בעל מניות בערוץ 10 באישור הרשות השנייה. אושר לו להחזיק עד ל-20% מהמניות (למרות שהספיק להחזיק רק 10%, בטרם נמלט ממנו).

ועם זאת, בסביבתה של גרינברג היה מי שאמר אתמול כי מבדיקות שנערכו בעבר סוגיית ניגוד העניינים היא שולית, והיא תוכל להחזיק במניות שרכשה.

ל"גלובס" נודע כי הרשות השנייה מתכננת להיכנס לעומק הדברים ולבחון משמעותית את האיתנות הפיננסית של גרינברג והאם תהיה מסוגלת להזרים עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור קיומו של הערוץ.

מיתר והמשקיעים האחרים

קבוצת המשקיעים האנונימית שליקטה יפית גרינברג תתבהר ככל הנראה בימים הקרובים. אולם, כבר עכשיו ניתן להעריך כי מדובר בעיקר במשקיעים ישראלים המקורבים לגרינברג ונמצאים בסביבתה. ככל הנראה, פועלת גרינברג להביא לקדמת הבמה לפחות עוד משקיע נוסף בינלאומי.

מי שכבר מוכרת מהקשרים העסקיים של גרינברג היא עפרה מיתר, השותפה בעסקיה של גרינברג בשנים האחרונות.

בעלי המניות בערוץ 10
 בעלי המניות בערוץ 10