מחוקק רפובליקאי יהודי לאובמה: זנח ההסכם האיום עם איראן

אריק קנטור, ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בבית-הנבחרים, במאמר אורח ב"טיים": הנשיא אינו מבקש לשים קץ לתוכנית הגרעין של איראן אלא רק לעכב אותה

מחוקק יהודי בצמרת המפלגה הרפובליקאית מותח ביקורת חריפה על יזמתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, להגיע להסכם חלקי עם איראן, שיקפיא, אך לא יפרק, את תוכניתה לפתח נשק גרעיני.

תחת הכותרת "הנשיא אובמה חייב לזנוח את העסקה הנוראה עם איראן", כותב ציר-הנבחרים אריק קנטור, ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בבית-הנבחרים, במאמר אורח בשבועון "טיים", כי תוכנית ההתנתקות של אובמה מהמזה"ת שחקה את אמינותה של ארה"ב ופוגעת בביטחון הלאומי שלה, והראיה הברורה ביותר לכך היא האתגר המתמשך של הבעיה האיראנית".

המאמר מתפרסם עם פתיחת סבב נוסף של שיחות בין איראן לבין 5 החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה, בז'נווה. הפגישה הראשונה הסתיימה כעבור כמה דקות, בלי שהושג דבר, אך יש הערכות ששרי החוץ של המדינות המשתתפות במו"מ צפויים להגיע לז'נווה בקרוב כדי לתת דחיפה לעסקה.

קנטור כותב, כי במשך חמש שנים גרמו קווי מדיניות הבית הלבן כלפי מזה"ת למתיחות בין ארה"ב לבעלות בריתה באזור, תרמו לערעור היציבות שם ועודדו את אויביה של ארה"ב. ראו את סוריה, כותב קנטור. לאחר קריסת המדיניות האמריקאית כלפי דמשק, קבל עם ועולם, אבדנו את אמונן של בעלות ברית חשובות וזכינו בבוזם של יריבים.

"כתוצאה מכך, קשה עתה יותר להילחם בפעילויות מערערות היציבות של איראן ברחבי האזור ולסכל את התקדמותה הנחושה לקראת יכולת גרעינית", כותב קנטור. "בעלות הברית שלנו, שהיו עדות להתקפלותה של ארה"ב בסוריה, חוששות עתה שאמינות האופציה הצבאית שלנו נגד איראן נשחקה. הן מודאגות מהאפשרות שאובמה יסגור עסקה גרועה עם איראן, ויש להן סיבה טובה לכך".

הוא מציין, שפרטי הסכם הביניים שמוצע לאיראן מעוררים חשש, אך מדאיגה עוד יותר היא המטרה הברורה לכאורה של מדיניות הממשל כלפי טהראן: הבית הלבן אינו מבקש לשים קץ לתוכנית הגרעין של איראן אלא רק לעכב אותה, למרות שאיראן כבר נמצאת על סף השגתה של יכולת גרעינית צבאית.

"הנשיא אומר, שהוא ימנע מאיראן השגת 'נשק גרעיני'", כותב קנטור. "אך הוא מסרב לסמן את המטרה כמניעת 'יכולת (ייצור) נשק גרעיני'. שר-החוץ האיראני אמר בסוף השבוע שעבר, כי ארה"ב ושותפותיה במו"מ לא ביקשו מאיראן להשעות העשרת אוראניום.

"כל עמדה אמריקאית חייבת לדרוש לשים קץ מיד לתוכניתה הגרעינית של איראן ולמאמציה להשיג נשק גרעיני, ולהבהיר שאי-אפשר להפקיד בביטחה יכולת להפיק חומרים בקיעים בידי יזמית הטרור הפעילה ביותר בעולם, מקור של אי-יציבות ותיאוקרטיה אכזרית", אומר קנטור.

הוא מוסיף: "אי-אפשר להתעלם מהשנים שבהן מסרה איראן לעולם מידע שקרי על תוכניתה הגרעינית. משטר חסר תקדים של בדיקות ואימותים יידרש כדי לוודא שאיראן שוב אינה משקרת. אם אנו אמורים לבטוח באיראן, היא חייבת להיפתח לגמרי לפקחים בינלאומיים ולשטוח את האמת על תוכניות פיתוח הנשק והטילים שלה. 'אל תיתן אימון ובדוק' חייב להיות המוטו שלנו".

"אובמה חייב לזנח את העסקה האיומה הזו..." כותב קנטור. "יתר על כן, במקום לפעול למניעת סנקציות (חדשות) שנהנות מהסכמה דו-מפלגתית, הנשיא חייב לקרוא לסנט לאשר סנקציות אלה ולפעול עם שותפותיה של ארה"ב להפעלת לחץ אמיתי על טהרן".