מבחן דרכים: פיז'ו 2008 החדש - נוח, נעים ומשעשע לנהיגה

פיז'ו 2008 מודל 2014, רכב הקרוס-אובר של היצרנית הצרפתית, עושה בדיוק את מה שמצופה ממנו ■ תא המטען עתיר ממדים, והעיצוב שומר על אלגנטיות ובה בעת משדר את הגבריות הנדרשת בז'אנר

תחילה, המלצה לא-מוטורית בעליל: חבל אלזס.

אני יודע שחובתי העיתונאית הראשונה נתונה להעשרת השכלתו המוטורית של הקורא, אך לעתים מזמנת אותי תעשיית הרכב העולמית לאתרי השקה כה קסומים, עד כי אני חש חובה מוסרית עמוקה למהול גם קמצוץ מידע גיאו-תיירותי אל תוך הסבך הטכנו-מוטורי.

הפעם זו הייתה חברת פיז'ו, שבחרה להשיק את הפיז'ו 2008 החדשה באזור שטרסבורג, בירת חבל אלזס. דברי ימיו המרירים קמעה של החבל הזה, נדודיו בין שליטים וממלכות, ומיקומו על גדות הריין, יצרו תמהיל צרפתי-גרמני נפלא, המפנק את העין, את החך וגם את הרוח. גדוש ערים קטנות ומופלאות הנראות כאילו הגיחו מאגדות ילדות, כפרים שהתואר "ציוריים" קטן עליהם בכמה מידות, יערות עבותים, וכרמים עד אל האופק.

וכמובן, אפשר גם לענג כאן את הקיבה בכולסטרול מן המשובחים, ולקנח ביינות אלזס ששמעם יצא למרחקים כמשובחים שביינות. ואף שמדובר, בעיקר, ביינות לבנים, יש הטוענים שהם אינם נופלים ביכולתם לרסן את נזקי הכולסטרול מאחיהם האדומים.

בקיצור, אלזס בהחלט ראויה להצטרף לרשימת אתרי הטיילות המועדפים על התייר הישראלי. (במחשבה שנייה, נא למחוק את המשפט האחרון. למען תישאר אלזס כפי שהיא, ולא תאבד חיש-קל את כל ברזיה, את כל מגבותיה וגם את השלווה המבורכת שעדיין שוררת בה.)

ועתה - למוטוריקה.

קרוס-אובר, למי שטרם יודע, כשמו כן הוא. מעין יצור-כלאיים הפוסח על שתי הסעיפים: גם מכונית ליומיום הרגיל, וגם חזות של גברבר. גם אוטו שפוי וגם ארשת של קלוד ואן דאם. לכמה מבני-הכלאיים הללו יש יכולות שטח הנעות בין המתון למצחיק, לאחרים יש רק יומרה אופטית.

מאליו היה ברור כי גם חברת פיז'ו תמהר ותציג קרוס-אובר סופר-מיני משלה, על מנת להתחרות עם מבול הקרוס-אוברים העולמי, שהולך וגואה. ג'וק, טראקס, יטי, קפצ'ור ועוד ועוד. עכשיו כבר יש: פיז'ו 2008. מקורו בפלטפורמת ה-208, עם תוספות מה בגובה ובאורך. מרווח הגחון זכה בעוד כמה עשרות מילימטרים ואורכו מגיע ל-4.16 מטרים, העושים אותו מרווח יותר.

לזכותם של מעצבי ה-2008 ייאמר שהם נזהרו מכל הגזמה וולגארית. הם הצליחו לחסוך מהמכונית את חזות הגמד השרירי - שלא לומר "הדרדס המנופח" - שהמיטו כמה מעצבים אחרים על יצירותיהם. ה-2008 נראית טוב. נראית נעים. נראית כמעט אלגנטית. אפילו הספוילרון מעל לחלון האחורי וצמד מוטות המטען שעל הגג, נראים טבעיים ולא מצועצעים.

מידת מה של צעצוע יש בתאורת ה-LED הכחלחלת, שמעטרת את לוח המחוונים ואמורה לדעת גם להעניק תאורת אווירה לתא הנוסעים. קצת מיותר. אך סביבת הנהג והתא כולו בהחלט נעימים. הישיבה גבוהה למדי (אחת התכונות שכה קוסמות ללקוח הקרוס-אוברי), לא קשה למצוא תנוחת נהיגה סבירה, וגם הראות לכל כיוון חפה מכל מכשולים מעצבנים.

התצורה הג'יפית גם גובה מחיר מסוים מן הנכנסים והיוצאים אל המושבים האחוריים: אם לא ייזהרו, הם עלולים לחטוף זבנג בפדחת מהקורה העליונה של מפתח הדלת, שמוקמה באורח לא מוצלח. אך לאחר צמד זבנגים, גם נוסע טיפש ילמד להיזהר.

הבגאז' עתיר ממדים, ובקיפול מושבים אחוריים הוא מגיע כמעט ל-1,200 ליטר.

את תפקיד "משווק הפוזה" ממלא גלגל תפעול קטן ליד מוט ההילוכים, היודע לבחור בין כמה וכמה מצבי נהיגה, ממש בסגנון "עדות" הריינג' רובר: בוץ, שלג, חול, אספלט. אני מניח שרק הנימוס מנע מהמהנדסים להוסיף גם מצב "סלעים!".

שכשכנו גם מעט בבוץ ובבורות מתוכננים בקפידה, כדי לעמוד על נפלאות המערכת. היא בהחלט תסייע בשבילים, במעט שלג או על פני משטחים חלקלקים כמו בוץ או דשא רטוב. לא כדאי להעמיד אותה במבחני עבירות תובעניים יותר.

מנועים: 1.6 בנזין, 1.2 בנזין (שלושה צילינדרים), 1.6 דיזל. אלה גם השלושה שיעלו לארץ הקודש. בהשקה נכחו רק מכוניות שצוידו בתיבה ידנית. ה-1.6 תגיע לישראל עם התיבה האוטומטית הוותיקה של פיז'ו, שהיא בת 4 הילוכים בלבד. דומה כי איש לא יאשימני ברשעות יתרה, אם ארמוז לפיז'ו בגסות כי הגיע הזמן להתעדכן. תיבה בת 4 הילוכים נעשית במהירות למוצג מוזיאוני, ותתקשה מאוד להתחרות בשוק כה אכזרי.

המשובח במנועים הוא, כמובן, מנוע ה-1.6 דיזל. חלק, נעים, עתיר מומנט, שרירי, חסכוני, נקי. כל מה שצריך כדי להרגיז את ממשלת ישראל, שבמפגן נדיר של טמטום ממשיכה להילחם - יחידה בעולם כולו - במנועים שכמותו. למה? רק לפסיכולוגים פתרונים.

ה-1.2 משולש-הבוכנות הפתיע אותי. הוא חי, הוא ער, הוא משעשע, והוא - כך אני מהמר - יהיה מעדן אמיתי כאשר יקבל את מגדש הטורבו המתוכנן עבורו. מוגדש, יטפס הספקו ל-110 עד 130 כוחות סוס, לעומת 82 הנוכחיים.

ה-1.6 בנזין הוא בהחלט מנוע סביר. אמנם את מיטבו הוא מייצר בסל"ד די גבוה ורעשני, אבל הוא לחלוטין אינו מתסכל. כיצד ינהג עם תיבה אוטומטית? לא יודע.

למרבה ההפתעה, ה-2008 מאוד משעשעת לנהיגה. היא לחלוטין לא חוששת מכבישים מפותלים, ושלדתה ממש מתוקה. תוספת הגובה המזערית לא גובה מחיר בהתנהגות הכביש, ופשוט כיף להתעופף עמה מפנייה לפנייה. את עיקר החדווה הפקתי ממנה עם מנוע הדיזל, ועם הגיר הידני (וכבר אני מתנצל על ההצהרה האנטי-ישראלית הבוטה הזאת).

ה-2008, אם כן, עושה בדיוק את אשר היא אמורה לעשות: להיות אוטו נוח ונעים, ולהיראות ביריונית דייה כדי להתחרות בשאר גברברי השכונה.

הכותב היה אורח פיז'ו בצרפת

פיז'ו 2008
 פיז'ו 2008

חלק מהמתחרות

קיה סול 2014

הקיה סול לא מוגדרת רשמית כג'יפון אך היא עונה על רוב הקריטריונים של הפלח: עיצוב "פנאי" ייחודי, תנוחת ישיבה מוגבהת, תא נוסעים מרווח וניהוג של מכונית פרטית. דגם 2014 המחודש שיגיע בקרוב, מציע יותר מרחב פנים, עיצוב רענן וסממנים אופנתיים

סקודה YETI 2014

סקודה YETI תגיע בשנה הבאה, לאחר מתיחת פנים שכוללת חרטום בעיצוב מחודש עם פנסי LED, זנב רענן ושינויים בתא הנוסעים בהם מסך מגע, אבזור משודרג ועוד. היא תתחרה בטווח המחיר העליון של הפלח עם מחיר בסיס משוער של כ-130 אלף שקל

הונדה SUV אורבאני

הונדה תציג באמצע השנה הבאה מתחרה בפלח החדש, שמבוסס על פלטפורמת ה-FIT. הרכב יהיה קומפקטי, עם אורך של כ-4.2 מ', ויציע עיצוב מתקדם, מנועים סופר-חסכוניים, תיבה רציפה וככל הנראה גם גרסת הנעה היברידית