ישראל תנסה לתקן היחסים עם ארה"ב לאחר ההסכם עם איראן

הערכות בוושינגטון: המדיניות התוקפנית של נתניהו נגד ממשל אובמה לא עמדה במבחן התוצאה ■ אובמה שוחח אמש עם רה"מ ■ האם המו"מ עם הפלסטינים הוא קלף מיקוח בידי ישראל?

אנליסטים וגורמים פרו-ישראליים בוושינגטון מעריכים שישראל תנסה לתקן את יחסיה עם ארה"ב לאחר שלא עלה בידיה לסכל חתימת ההסכם הזמני עם איראן, אתמול (א'), שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגדירו כ"טעות היסטורית".

גורמים אלה מציינים, שהמדיניות התוקפנית של נתניהו נגד ממשל אובמה, שבאה לידי ביטוי לפעמים בהתבטאויות צורמות, לא עמדה במבחן התוצאה. התשומות שניסתה ישראל להחדיר להצגת הדרישות לאיראן במהלך המו"מ ובניסוח הסופי של ההסכם באו לידי ביטוי מינימלי, במקרה הטוב.

בסוגיית איראן, ישראל השפיעה על הקונגרס, לא על הממשל, אמר מקור פרו-ישראלי. אחרי כישלון כזה, צריך להחליף טקטיקה.

"ניו יורק טיימס" מתאר זאת היום כך: "(...) המציאות היא, ששבועות של גינויים (ישראליים) קשים, בעלי אופי אישי (נגד נשיא ארה"ב ברק אובמה), לפני חתימת ההסכם, הותירו את ישראל בשולי תהליך ז'נבה וחוללו מתיחות חמורה ביחסיה עם וושינגטון. כאשר יכולתה של ישראל להשפיע (על הסכם סופי אפשרי עם איראן) מוגבלת, כפי שמתבקש מהתנהלותה עד עתה, היא תגייס למערכה את משאביה המודיעיניים לניטור התהליך".

לפי העיתון, בין התחומים שיזכו בניטור ישראלי מוגבר: האם טהרן מקיימת את התחייבותה בהסכם להפסיק את בניית מתקן המים הכבדים באראק? האם איראן מתקינה צנטריפוגות חדשות או משתמשת בצנטריפוגות מתקדמות בניגוד להסכם? כיצד אוכף ממשל אובמה את הסנקציות על איראן שנותרו על כנן? מה מידת החומרה של בדיקות הפקחים הבינלאומיים במתקנים הגרעיניים של איראן?

ממשל אובמה מקווה וחותר לשינוי בטון הישראלי ומקפיד לא להיגרר לפרובוקציות המילוליות שיוצאות מירושלים, אם כי בשיחות פרטיות לא מסתירים פקידים אמריקאיים את תסכולם מההתנהלות הישראלית. כלפי חוץ, לפחות, דואג הבית הלבן להפגין שארה"ב משאירה את ישראל בתמונה. וכך, גם אתמול טילפן אובמה לנתניהו, הפעם כדי לדווח לו על הסכם הביניים עם איראן.

על פי הודעה של דובר הבית הלבן, אמר הנשיא לרה"מ, כי ארה"ב תדחוף להסכם מקיף עם איראן בחודשים הקרובים (מענה לחששות ישראל שההסכם הזמני ייהפך לקבוע) וכי וושינגטון וירושלים צריכות להתחיל לקיים מיד התייעצויות לגבי ההסכם המקיף. אובמה ציין, שהוא מבין את הספקנות של ישראל לגבי איראן והבטיח שארה"ב מוסיפה להיות מחויבת לביטחונה של ישראל.

שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, התייחס אתמול בסדרת ראיונות להיבט הישראלי של ההתפתחויות עם איראן. הוא הדגיש, שההסכם הזמני יעשה את ישראל ואת מדינות המפרץ הפרסי בטוחות יותר. "החל מהיום ובמשך ששת החודשים הבאים, ישראל תהיה בטוחה יותר מכפי שהיתה עד עתה. אנו עומדים להגדיל את משך הזמן שידרש מאיראן כדי לייצר נשק גרעיני מהרגע שבו תחליט להפר את ההסכם ועד עצם הייצור".

יש הערכות סותרות על הקשר בין ההסכם עם איראן לבין תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. על פי הערכה אחת, המו"מ עם הפלסטינים נפל קרבן להסכם. פקידי ממשל, שמצוטטים היום ב"טיימס" אמרו כי הם מאמינים שנתניהו יצליח להפריד בין זעמו על העסקה עם איראן לבין החלטות רבות שהוא חייב לקבל לגבי תהליך השלום עם הפלסטינים.

אולם מומחים מחוץ לממשל אינם בטוחים שכך יהיה. "הנושא הפלסטיני הוא הקרבן הגדול של העסקה עם איראן", אמר ברוס רידל, לשעבר אנליסט בסוכנות הבין המרכזית וכיום עמית מחקר במכון ברוקינגס. "עתה, כאשר העסקה עם איראן היא עובדה קיימת חרף ההתנגדות הנמרצת של ישראל, יהיה קשה מאוד לשכנע את נתניהו לעשות משהו בחזית הפלסטינית".

לעומת זאת, קיימת הערכה שנתניהו יוכל להשתמש בנושא הפלסטיני כקלף מיקוח מול האמריקאים במאמץ להשפיע על תכני ההסכם המקיף עם איראן. "בסופו של דבר, נתניהו יצטרך להחליט ממי הוא פוחד יותר, מהאיראנים או הפלסטינים", אמר גורם פרו-ישראלי.