בזכות סברה? רווחי שטראוס ברבעון זינקו ב-17% ל-81 מיליון שקל

‎מכירות הקפה של שטראוס בברזיל צמחו ב-19% בנטרול שינויי מטבע ■ מכירות החומוס והמטבלים בחו"ל באמצעות סברה גדלו ב-11%

‎‎קבוצת המזון שטראוס סיכמה הבוקר (ג') את הרבעון השלישי של 2013 במגמה חיובית, ולמרות שנפגעה משינויים בשערי מטבע, הצליחה לשפר את הרווח. בשורה התחתונה הציגה שטראוס עלייה של כ-17% ברווח הנקי, שהסתכם ב-81 מיליון שקל. ב-9 החודשים הראשונים של 2013 קפץ הרווח בכ-52% ל-259 מיליון שקל.

‏מכירות הרבעון השלישי של שטראוס נחלשו ב-1.8%, לרמה של כ-2 מיליארד שקל, ובינואר-ספטמבר 2013 נותרו ללא שינוי מהותי, ברמה של כ-6.1 מיליארד שקל. ‏

בחברה שבשליטת עפרה שטראוס מציינים כי בנטרול השפעת שינויי מט"ח, מדובר בצמיחה של 5.7% ושל 4.7%, ברבעון השלישי וב-9 החודשים הראשונים של השנה, בהתאמה.

‏‏שיעור הרווח הגולמי הרבעוני של הקבוצה עלה מ-35.5% ל-39.1%, בעיקר בתמיכת פעילות הקפה שלה והפעילות בישראל, ושיעור הרווח התפעולי עלה מ-8.4% ל-10.4%.‏

‏שטראוס היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון והמשקאות בישראל, והיא מחזיקה ב-11.7% משוק זה. עיקר פעילותה מתרכז כיום בחו"ל, ותחום הפעילות הגדול ביותר שלה הוא הקפה, האחראי על כמחצית מהמחזור שלה, עם מכירות רבעוניות בהיקף של קרוב ל-1 מיליארד שקל.

שוק הקפה המרכזי של שטראוס הוא בברזיל, ארץ הסמבה, עם נתח שוק של 21.4%, וברבעון החולף בלטו שם השפעות המטבע: המכירות נסוגו ב-5.1% ל-416 מיליון שקל, אולם בנטרול השפעות מטבע קפצו ב-19%.

שטראוס סבלה מירידה במכירות ברוסיה, שם היא מתמודדת עם תחרות מחריפה, ומגמה שלילית נרשמה גם במדינות נוספות שבהן היא פעילה במזרח אירופה.

‎‎ואולם, שיפור תנאי השוק בברזיל סייע לקבוצת שטראוס להציג שיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית מפעילות הקפה.

גם מנוע הצמיחה הנוסף שלה בחו"ל, מכירות החומוס והמטבלים, המתבצעת באמצעות חברת סברה - שותפות עם קונצרן פפסיקו - המשיך לספק את הסחורה: מכירות סברה, המתבצעות בעיקר בארה"ב, צמחו ברבעון ב-11% ל-303 מיליון שקל, הרווח התפעולי עלה בכ-8% ל-51 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות נשחק מ-17.1% ל-16.9%.‏

סברה מובילה את השוק האמריקאי בקטגוריית הממרחים המצוננים, עם נתח שוק של 28.8%.

שיפור גם בישראל

גם בפעילותה בישראל נהנתה שטראוס מרבעון חיובי, עם שיפור במכירות וברווחיות בשתי קטגוריות הפעילות שלה - בריאות ואיכות חיים (מוצרי חלב, סלטים ועוד) ותענוג והנאה (ממתקים וחטיפים). ‏

סך המכירות בישראל עלו ב-3.9% ל-771 מיליון שקל, ושיעור הרווחיות התפעולית עלה מ-10.3% ל-11.2%. את השיפור ברווחיות מייחסת שטראוס להמשך תהליכי התייעלות ולשיפור בתמהיל המוצרים שלה.

גדי לסין, מנכ"ל שטראוס, מסר היום עם פרסום הדוחות כי "הביצועים החזקים של הקבוצה ברבעון הנוכחי משקפים המשך תוצאות תפעוליות חזקות בפעילות הבינלאומית של הקבוצה, לצד צמיחה בשטראוס ישראל וניהול מושכל של עלויות".

‏למרות מחזור מכירות כפול מזה של המתחרה אסם, זו האחרונה עדיין נהנית משיעורי רווח גבוהים יותר, ואת הרבעון השלישי אסם סיכמה מוקדם יותר השבוע עם רווח נקי של 101 מיליון שקל. ‏עיקר פעילותה של אסם מתרכזת בשוק המקומי. ‏‎‎‏

שטראוס מול אסם
 שטראוס מול אסם