החברה לישראל ובנק לאומי דוחים את פרסום הדוחות לרבעון

הסדרי החוב שטרם נסגרו בחברות הבנות מקשים על החברה לישראל לשערך את ההשפעות החשבונאיות הצפויות על תוצאותיה ■ גם דוחות בנק לאומי, המחזיק 18% ממניות החברה לישראל, יפורסמו באיחור

החברה לישראל , שבשליטת איש העסקים עידן עופר, דוחה ליום חמישי בערב את פרסום דוחותיה לרבעון השלישי של השנה.

כך עלה מהודעה שפרסם היום בנק לאומי (שמחזיק בכ-18% ממניות החברה לישראל). עקב כך ייאלץ גם לאומי לדחות את פרסום דוחות הבנק, ממחר ככל הנראה אל תוך סוף השבוע הקרוב.

מה עומד מאחורי הדחייה של פרסום דוחות החברה לישראל? ככל הנראה אי-סגירת הסדרי החוב בחברות הבנות בזן (37%) וצים (100%), שכן הדבר מונע מהחברה לישראל, שבניהולו של ניר גלעד, לשערך את ההשפעות החשבונאיות הצפויות על השורה התחתונה שלה כתוצאה מיישום אותם הסדרים.

בזן , בעלת בית הזיקוק בחיפה, טרם פרסמה דוחותיה, והיא עומדת בימים אלו בעיצומו של הסדר חוב מול הבנקים. היקף החוב הפיננסי של בזן עומד על כ-5.5 מיליארד שקל, מתוכם 3 מיליארד שקל למערכת הבנקאית והיתרה למחזיקי האג"ח. על פי המתווה המסתמן, ידחה קונסורציום הבנקים את הפירעונות השוטפים כלפיו בשנתיים, ויגדיל את מסגרות האשראי שהוא מעמיד לחברה.

השקעת ענק נוספת בצים

במקביל נמצאת חברת הספנות צים, שבניהול רפי דניאלי, במגעים אינטנסיביים להסדר חוב משלה. בשונה מבזן, שמבקשת בינתיים רק את אישור הבנקים להסדר, נמצאת צים - בעלת חוב של 3 מיליארד דולר - במצב חמור הרבה יותר, ונושיה נדרשים לוותר על כמחצית מחובות החברה.

ככל הידוע, משוכה עיקרית בפני חתימת ההסדר בצים היא המחלוקת בין מחזיקי האג"ח שלה מול בעל השליטה, עידן עופר, בדבר היקף התמורה שיזרים בהסדר החוב המתגבש.

חברת הספנות הפרטית שרויה במשבר שממנו לא הצליחה להתאושש מאז 2008, עקב השפל המתמשך בענף הספנות העולמי. החברה סוחבת על גבה חוב עתק, המתחלק כך: 775 מיליון דולר חוב שאינו מובטח כלל, ובו נכלל חוב של כ-376 מיליון דולר למחזיקי האג"ח בישראל; 1.8 מיליארד דולר הם חוב מובטח חלקית, בעיקר לבנקים זרים מממנים; ו-390 מיליון דולר הם חוב מובטח, בעיקר למספנות.

במסגרת ההסדר המתגבש אמורה החברה לישראל, אם תקבל את אישור בעלי המניות, להזרים לחברת הספנות הכושלת כ-250 מיליון דולר, ולמחוק חוב של 225 מיליון דולר נוספים. בשנים 2008-2009 השקיעה החברה לישראל כ-800 מיליון דולר בצים, בעיקר בהון.

החוב בצים
 החוב בצים