איכות השלטון לפרקליטות: האם נוחי דנקנר יועמד לדין?

דנקנר חשוד בהרצת מניות של אי.די.בי ■ איכות השלטון: ההחלטה האם יוגש כתב אישום נגד דנקנר או לא היא קריטית למקבלי ההחלטות בהסדר החוב של אי.די.בי

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג') לפרקליטות המדינה בבקשה לזרז את קבלת ההחלטה האם יוגש כתב אישום כנגד נוחי דנקנר טרם הכרעה בדבר הסדר החוב באי.די.בי.

במהלך נובמבר 2012 פתחה רשות ניירות ערך בחקירה גלויה נגד נוחי דנקנר, בחשד להרצת מניות של אי.די.בי אחזקות.

לפני כ-4 חודשים העבירה הרשות לפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) את תיק החקירה נגד דנקנר, איתי שטרום ועדי שלג, תוך שהיא ממליצה להעמיד את השלושה לדין פלילי בגין עבירות תרמית בניירות ערך, עבירות דיווח, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות הלבנת הון ועבירות של שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה.

במרכז החקירה עמדה הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל ב-23 בפברואר 2012.

מהחקירה עלה לכאורה כי בעל השליטה באי.די.בי, דנקנר, הפעיל את שטרום, שבתורו הפעיל שלג, כדי שיפעלו להשפיע בדרכי תרמית על שערי מניית אי.די.בי, זאת במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה והמחיר שיתקבל בה.

לפי החשד, שטרום, באמצעות חברת ISP שבבעלותו, ותוך הפעלת שלג, פעל כך שהם רכשו את מניות אי.די.בי במהלך המסחר, ולאחר מכן מכרו אותן לגורמים שונים המקורבים לדנקנר, במחירים נמוכים ממחירי הרכישה; במקביל, הם המשיכו לרכוש את המניות במסחר בשערים גבוהים יותר.

מהחקירה עלה עוד כי דנקנר פעל לכאורה להשגת מימון עבור ISP - לפי הממצאים דאג דנקנר שמקורביו ירכשו מ-ISP את מניות אי.די.בי, וכן העביר לשטרום סכומי כסף מכיסו לכסות את הפסדיו במכירת המניות.

במקביל, מגיע הסדר החוב באי.די.בי לישורת האחרונה. לאור האמור, פנתה התנועה לאיכות השלטון לפרקליטות המדינה, על מנת שתקבל הכרעה בעניינו של דנקנר, טרם שתתקבל הכרעה בדבר הסדר החוב של קונצרן אי.די.בי.

התנועה ציינה כי במסגרת חוות-דעתו של אייל גבאי, המומחה מטעם בית המשפט בהליך הסדר החוב של אי.די.בי, מתוארים ומנותחים באריכות זהות בעלי השליטה לאחר מימוש ההסדר בהתאם להצעות השונות.

"ניסיון העבר מלמד כי ידו של בעל שליטה בקונצרן נמצאת בכל, והשפעתו חלה על כלל החברות המרכיבות את הקבוצה העסקית. ברי כי זהות ואמינות בעל השליטה העומד בראש המבנה התאגידי המבקש לממן ולהבריא את חברת אי.די.בי היא בעלת חשיבות מכרעת לנושים ומהותית לראייתם את התמונה במלואה. זאת, על מנת שיוכלו לקבל החלטה מושכלת בהסדר אשר עתיד להשפיע על כלל החברות בקבוצת אי.די.בי", נכתב בפניה לפרקליטות המדינה.

עוד צוין כי הדבר נדרש על מנת שיוכלו לקבל החלטה מושכלת בהסדר אשר עתיד להשפיע על כלל החברות בקבוצת אי.די.בי. בנוסף, בשל גודלן והשפעתן של החברות הנמצאות בשליטת אי.די.בי, אשר חולשות על ענפים רבים של פעילות במגוון מגזרים במשק, הרי שראיית התמונה המלאה של ההצעות להסדר החוב קריטית אף לכלל המשק הישראלי.

התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה לפרקליטות כי החלטת הנושים קשה ומורכבת, וכי עליהם להיות ערים לכלל הפרטים בעלי חשיבות לטיבו של הסדר החוב. לפיכך, ההחלטה האם יוגש כתב האישום נגד דנקנר אם לאו הינה קריטית עבור מקבלי ההחלטות בהסדר החוב של אי.די.בי.

החלטה זו, נטען, עתידה להשפיע לא רק על כספיהם של נושי אי.די.בי, אלא גם על כלל המשק הישראלי.