מיני-מבחן דרכים: סיאט טולדו החדשה - ספרדייה ממוצא צ'כי

סיאט טולדו החדשה זהה כמעט לסקודה ראפיד, אך מציעה יחס אבזור-מחיר טוב יותר

הסיאט טולדו החדשה היא בבואה של מצב הכלכלה האירופאית בכלל והספרדית בפרט. בתחילת העשור הקודם, כאשר הכלכלה הספרדית הייתה מנוע צמיחה של אירופה, המותג סיאט שאף להיות "אלפא רומיאו של פולקסווגן" - מותג לטיני אמוציונלי, אנרגטי וצעיר. הדגמים של אותה תקופה שיקפו זאת עם עיצובים ייצריים ובעלי נוכחות.

אבל המשבר החריף בכלכלת ספרד - שוק היעד העיקרי של סיאט - הכה קשות. אחרי שמונה שנים של ירידה במכירות ושל הפסדים רצופים, המשך עתידה של סיאט בקבוצת פולקסווגן כלל לא מובטח. התוצאה? התכנסות מהירה לכיוון הדגמים והעיצובים של החברה-אם והתמקדות בדגמים שמיועדים לייצר מאסת מכירות, גם במחיר של ויתור על ערכי המותג.

עיצוב הסיאט טולדו החדשה, למשל, מקשה לשייך אותה למותג כלשהו. המכונית זהה כמעט לסקודה ראפיד - שבעצמה אינה אושיית עיצוב - ומיוצרת על אותו פס ייצור בצ'כיה. לספרדייה-הצ'כית יש חרטום שונה במעט ופנסים אחוריים שונים, אבל בסך-הכול שתיהן נראות כמו מכוניות שתוכננו מראש לציים ומתמזגות באופן מושלם ברקע.

גם עיצוב הפנים זהה ב-90% לזה של האחות הצ'כית. החל במיקום פתחי האוורור וצורתם וכלה במיקום המתגים, עיצוב הדלתות והמושבים וטקסטורת חומרי הדיפון. גם מרחב הפנים זהה לזה של הראפיד, מה שאומר שפע של מרחב רגליים, מושב אחורי שטוח, שיכול להכיל שני מבוגרים וחצי ללא קושי, ותא מטען עצום (550 ליטר).

באגף הביצועים מצדיקה הטולדו את המותג סיאט. הגרסה האוטומטית מצוידת במנוע ה-TSI בנפח 1.4 ליטרים של קבוצת פולקסווגן, עם הספק של 122 כ"ס ומומנט רציני של 20 קג"מ. המנוע הזה מתמודד ללא קושי גם עם פולקסווגן ג'טה או טיגואן, וכאשר משתילים אותו במכונית קומפקטית של 1,150 ק"ג ומשדכים אותו לתיבת DSG נמרצת, מקבלים מרץ כמעט ספורטיבי.

צבירת המהירות בעליות תלולות מרשימה והזינוק ל-100 קמ"ש אורך 9.5 שניות בלבד - כ-2 שניות פחות מהממוצע בקטגוריה. אמיצי הלב גם יוכלו להפליג לעבר ה-200 קמ"ש, אך במהירויות שימושיות יותר, של 120-140 קמ"ש, המכונית מציגה שיוט שקט ונטול מאמץ. צריכת הדלק הרשמית נוגעת ב-20 ק"מ לליטר, אבל בנסיעה שמנצלת את המנוע כהלכה אי-אפשר לצפות ליותר מ-14 ק"מ לליטר, נתון לא רע לכשעצמו.

התנהגות הכביש סבירה בהחלט, עם תגובות מדויקות של השלדה לפקודות הנהג, ונוחות הנסיעה על מהמורות עירוניות גדולות בינונית למדי, כמו בסקודה ראפיד, בשל השימוש במתלה אחורי בתצורה בסיסית.

סיאט טולדו אוטומטית עולה רשמית 118 אלף שקל, ובפועל אפשר לקבל אותה בפחות, למרות רמת אבזור עשירה יותר משל הסקודה ראפיד. זו לא מכונית עם "אישיות", אבל יחס האבזור-מרחב-ביצועים מרשימים שלה והמחיר הנוח הופכים אותה לאחת האופציות היותר מעניינות בפלח המשפחתי - במיוחד למי שלא יכול להרשות לעצמו להגיד "אני נוסע בסקודה".