האם תוכניות הריאליטי יוגבלו ל-7 שעות שבועיות בטלוויזיה?

הרשות השנייה תקיים שימוע ותדון בנושא ■ שי באב"ד: "הריאליטי מביא לעיתים להתנהגות אגרסיבית, לא חברתית ותככנית, שאינה מעודדת אזרחות טובה"

מועצת הרשות השנייה החליטה לצאת לשימוע באשר לאפשרות להגביל את שעות הריאליטי של זכייניות הטלוויזיה המסחרית.

ביום חמישי האחרון הציג מנכ"ל הרשות השנייה שי באב"ד, בפעם השנייה, מסמך מדיניות שאמור לאזן בין כמות שעות שידור תוכניות הריאליטי ובין שעות הסוגה העילית. בתום הדיון הוחלט לאשר את המסמך - אולם בכפוף לשימוע. משמעות הדבר היא כי לפי שעה לא צפוי כל שינוי בלוח השידורים.

על-פי הצעתו של באב"ד, תהיה הבחנה בין "תוכניות איכות" לשאינן איכותיות, וביניהן יהיה איזון.

כך, החל משנת 2014, במהלך השעות 21:00 ל-23:00 (פריים-טיים), עבור כל שעה של ריאליטי ובידור המשודרות על-ידי הזכיין עליו לשדר שעה של סוגה עילית.

אותו יחס בין סוגי התוכניות ייקבע גם לגבי תוכניות שישודרו בשעות שלאחר השעה 23:00. מכאן נובע כי הריאליטי עשוי להיות מוגבל ל-7 שעות שבועיות לערוץ - אולם המסמך של באב"ד לא קובע זאת.

כמו כן, באב"ד מבקש לקבוע מהי תוכנית איכות, "תוכניות המופקות בהשקעה מקצועית - יצירתית, עיתונאית או אמנותית ואסתטית - ניכרת, המעשירה את הצופה".

בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון העלו חברי המועצה הערות רבות למסמך, במיוחד לנוכח החיבור בין סעיף האיכות לסוגה העילית.

לאור הדברים צפוי כעת להתקיים שימוע ציבורי, ובמהלכו ישמעו את עמדת הגורמים המקצועיים הנוגעים לעניין, ובהם הזכייניות עצמן.

ביקורת על השפעות הריאליטי

מטרתו המוצהרת של המסמך שניסח באב"ד כבר באוגוסט היא "לשפר את מגוון ותמהיל השידורים המשודרים בערוצים 2 ו-10", לשון הצעתו למועצה.

"דומה כי היצע התוכן המשודר אינו נותן מענה מלא למדמות הציבוריות שהוגדרו בחוק ובכללים וכן בכתבי הזיכיון. פורמטים טלוויזיוניים חדשים שהתפתחו במדינות שונות בעולם שבשנים האחרונות מיובאים לישראל, וחלקם אומצו על-ידי גורמי השידור בישראל המייצרים גרסאות ישראליות לתוכניות אלה.

"תהליך זה הביא למרקע תוכניות ריאליטי ובידור שיש בהן לעיתים יסודות של התנהגות שלא הייתה קודם לכן חלק מהנוף הטלוויזיוני.

"היום אנחנו עדים לריבוי תוכניות שהמרכיב המרכזי שבהן הוא של תחרות קשה בין מתמודדים הנדרשים לבצע משימות מורכבות בתנאים לא שגרתיים, כאשר הדבר מביא את המתמודדים לעיתים לידי התנהגויות שאינן מקובלות ושאינן ראויות מבחינה חברתית".

על-פי באב"ד, "הריאליטי מביא לעיתים להתנהגות תחרותית ואגרסיבית, לא חברתית ותככנית, שאינה מעודדת אזרחות טובה ולמרות זאת מוצדקת לכאורה בשם התחרות".

ברשות השנייה סירבו להגיב לידיעה.