רשות החברות מתנגדת לבונוס שניתן ליו"ר נמל אשדוד הקודם

באפריל 2011 אישרה חברת הנמל בונוס של כ-50 אלף שקל ליעקב רז בלי אישור בעלי המניות

רשות החברות הממשלתיות החליטה בשבוע שעבר להתנגד להענקת בונוס ליו"ר הקודם של חברת נמל אשדוד, יעקב רז. ההחלטה הפורמלית התקבלה על-ידי שר האוצר יאיר לפיד, שקיבל בכך את המלצת הרשות. ואולם מתברר כי כבר באפריל 2011 אושר לרז בונוס בגובה 40-50 אלף שקל, שכבר שולם לו, כך שמשמעותה המשפטית של ההחלטה אינה ברורה.

ההחלטה, שהתקבלה בשם בעלי המניות של החברה, באה כתגובה ליוזמתו של יו"ר חברת הנמל, גדעון סיטרמן, לכנס אסיפה כללית של בעלי המניות בחברה. סיטרמן פנה בשבוע שעבר לרשות החברות והודיע כי יכנס אסיפת בעלי מניות לאחר שהרשות לא כינסה אסיפה כזו מאז שנת 2010 - זאת, בניגוד לדרישות חוק החברות שמחייב כינוס אסיפה שנתית של בעלי המניות. סיטרמן הודיע כי על סדר יומה של האסיפה הצגת הדוחות הכספיים של החברה ועניינים נוספים. כמו כן, מחה סיטרמן על כך שהאוצר טרם מינה דירקטור מטעמו למועצת המנהלים של החברה.

בתגובה למכתבו של סיטרמן פנתה רשות החברות לשר האוצר יאיר לפיד וקיבלה ממנו ייפוי-כוח להחליט בשם בעלי המניות של החברה בנושא הבונוס לרז. בנוסף אושרו תנאי העסקתו של סיטרמן וביטוח לדירקטורים מפני תביעות.

התסבוכת בנושא הבונוס לרז נוצרה משום שרשות החברות סירבה במשך שלוש שנים לקיים אסיפת בעלי מניות בחברת הנמל. המדינה, המחזיקה ב-100% ממניות חברת הנמל שהוקמה ב-2005, מחויבת לפי חוק החברות לערוך אסיפה שנתית.

ברשות סירבו לקיים את האסיפה כיוון שחברת הנמל ביקשה לדון בה באישור הבונוס לרז.

הבונוס המשולם ליו"ר ולמנכ"ל בחברות הממשלתיות עומד על 10% משכרם השנתי. את ההחלטה על מתן הבונוס לרז קיבל דירקטוריון נמל אשדוד עוד במהלך כהונתו של היו"ר הקודם, שהסתיימה במארס 2011. ברשות החברות התנגדו להחלטה על רקע בדיקת מבקר המדינה שמצא כי חלק מנסיעותיו של רז הוקדשו לענייניו הפרטיים.