"גלובס" מציג: כל השירותים שיגנו על ילדיכם מהסכנות ברשת

הסכנות האורבות לילדים באינטרנט רבות ומגוונות, והדיווחים על ילדים הנפגעים ברשת הולכים וגוברים ■ מתוכנות סינון ועד אפליקציות המדווחות על פעילות הילד בפייסבוק - "גלובס" מציע 5 דרכים לבקרת ההורים על הגולשים הצעירים בבית

בעולם שמייצר חדשות לבקרים כותרות עגומות על פגיעה בילדים, לא מעט באמצעות האינטרנט - אדישות לא באה בחשבון: ההורה חייב להיות מחנך פעיל וצרכן פעיל של כלים להגנת הילד. בפועל, לא תמיד זה קורה.

"ל-63% מההורים אין באמת מושג מה הילדים שלהם עושים באינטרנט", אומרת אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח באיגוד האינטרנט הישראלי. "כל ילד שלישי חווה פגיעה, מפריצה והתחזות חשבון הפייסבוק ועד לייקים או סטטוסים פוגעניים. הילדים לא מבינים שזה כואב יותר ממכות ונשאר שם לנצח".

- מה עושים?

"רמה אחת של פתרונות היא הרמה הטכנולוגית, על יתרונותיה וחסרונותיה", אומרת היילינגר. "הרמה השנייה היא מודעות ואחריות הורית ברשת. אם פעם לימדו אותנו לא לדבר עם אדם זר או לא להיכנס למקום חשוך, צריך לחנך את הילד להתנהל נכון ברשת - שם הילדים חיים היום. שום דבר לא יכול להחליף חינוך והקניית הרגלים מגיל מאוד צעיר - והיום, כבר בגיל 7 בממוצע מתחילים לגלוש באינטרנט".

היילינגר ממליצה על מעורבות גבוהה במיוחד של ההורה: "להורים אסור לוותר - הם חייבים לשאול ולשאול, לפתוח ערוצי תקשורת כדי לנסות להבין אם ילדיהם חשו איום מאיזה כיוון ברשת. הרבה הורים חוששים מהפער הטכנולוגיים, גם אלה שמתמצאים יחסית. גם את זה אפשר להפוך ליתרון, ולבקש מהילד להסביר לך מה קורה".

1. אינטרנט מסונן

בבית שבו גולשים ילדים באינטרנט, מסבירים באיגוד האינטרנט הישראלי, אינטרנט מסונן הוא דבר בסיסי. "זה לא ימנע בעיות", מדגישה היילינגר, "אבל יסנן תכנים לא ראויים שילדים מגיעים אליהם הרבה פעמים בטעות, מחיפוש תמים. מה שחשוב באמת הוא לא לשכוח שצריך להמשיך לעקוב אחר המתרחש ולנקוט אמצעים נוספים גם אם קיים סינון".

* המחיר:

רוב הספקיות מציעות שירותי סינון אתרים ברמה בסיסית, לרוב חינם. באינטרנט רימון, מציעים 5 דרגות סינון - מדרגה בסיסית ועד סינון הרמטי - עם לא מעט גמישות של ההורים בקביעת מאפייני הגלישה. המחירים: 40-70 שקל, בהתאם למהירות הגלישה.

2. שירותי ניטור - ספקיות האינטרנט

הספקיות השונות מציעות אמצעי אבטחה וניטור שונים - מסינון אתרים ועד שירותי ניטור מתקדמים יותר, וכדאי לבדוק מה מציעה הספקית בשירותיה אתם משתמשים. עם זאת, מזכירה היילינגר, "תוכנות בקרה זה חשוב, אך חשוב יותר לדבר עם הילד ולהסביר מה האיומים ומה המשמעויות".

* המחיר:

בנטוויז'ן, למשל, מציעים את שירות "מסננט" - הכולל מעקב וסינון תכני אינטרנט לא רצויים ומתריע בפני ההורה על פעילות ראויה לבדיקה ושדורשת תשומת לב ההורה. השירות ניתן בו זמנית הן בשימושי הפייסבוק והאינטרנט באמצעות הנייד והן בשימושים אלה במחשב הביתי, והוא ניתן ב-3 רמות - שירות בסיסי ללא עלות (סינון אתרים בלבד, ללא ניהול אקטיבי, ניטור צ'טים, חסימה של הורדת תכנים ועוד); שירות מסננט קלאסי ב-10 שקלים לחודש ושירות מסננט מורחב ב-13 לנייד ולנייח גם יחד.

באורנג' ובסמייל 012 מציעים את שירות 'בקרת הורים' מבית מורשת, ובשתי אפשרויות: שירות סינון תכנים בסיסי, המקנה חסימה לאתרים בעלי תכנים לא רצויים, ושירות סינון מתקדם המאפשר בין השאר חסימה לצ'אטים ולפורומים, בעלות חודשית של 10-13 שקל. ב-012 סמייל קיים שירות נוסף בעלות דומה בשם "שמרטף", המאפשר סינון מעט מתקדם יותר. שירותי הסינון מוצעים גם באינטרנט הביתי וגם בטלפון הנייד.

בבזק בינלאומי מציעים שירות סינון תכנים בסיסי ללא עלות, ללקוחות המבקשים סינון נרחב יותר גם בפייסבוק מוצע שירות ה-iKeeper שכולל גם ניטור מתקדם יותר, מאפשר להורים לשלוט בזמני ומשך הגלישה של הילדים ומודיע להם בזמן אמת או בזמן מתואם מראש, על פעולות הילדים ברשת - כל זה באמצעות דוח הורים פשוט ונוח הנשלח לתיבת המייל האישית של ההורה. גם כאן העלות דומה - 11 שקל בחודש.

3. אפליקציות חינמיות

בקניון האינסופי של אפליקציות, צצים כל הזמן כלי אבטחה שחלקם מוצעים חינם. הנה דגימה של כמה מהם:

* רמזור: אפליקציה חינמית מומלצת המספקת תהליך בקרה, ניהול וניטור בחשבון הפייסבוק של הילד. ההורה מוריד את רמזור לפייסבוק האישי שלו, שולח אותו לילד והניטור מתחיל באישורו - וממשיך גם אם ההורה מוסר מרשימת החברים.

* אפליקציית united parents: אפליקציה ישראלית לניטור פעילות הילד ברשת, בעיקר בצ'אטים ובפייסבוק - תוך דיווח להורה על הרגלי הגלישה. האפליקציה סוקרת את כל הפעילות, עוקבת אחר הרגלי הגלישה של הילד ומספקת להורה מידע כמו זמן הגלישה, שעות הגלישה, מספר החברים בפייסבוק ועוד. מלבד זאת, ההורה יקבל התראות כאשר עולה חשד שהילד נמצא בסכנה, במקרים של חשש לחרם חברתי, ריב ממושך עם חבר, שיחות בנושא מין ואלכוהול וכד'. בדומה לאפליקציית רמזור, גם כאן ההתראות נצבעות בצבעים אדום, צהוב או ירוק, בהתאם לחומרתן.

היתרון הגדול של האפליקציה הוא בכך שהיא שומרת במידה מסוימת על פרטיותו של הילד וההתראה לא תכלול בתוכה את התכתובת הספציפית, אלא את הנושא הכללי. לדוגמה, "נראה שילדך נמצא בריב ממושך עם חבר X", או "ילדתך משוחחת שיחה הקשורה באלכוהול עם Y", ללא פירוט המסרים שנכתבו.

* אפליקציית FakeOff, עליה המלצנו ממש לאחרונה, מאפשרת לזהות פרופילים מזויפים באינטרנט - בין השאר באמצעות איתור תמונות מהפרופיל שנמשכו מהאינטרנט.

תוכנת myfaceprivacy תוכנה המספקת אינדיקציה אם האתר שבו אתה גולש הוא אתר מסוכן או בטוח לשימוש.

* נורטון: מציעה תוכנה חינמית בשם Online Family, המציגה באילו אתרים הילד גלש או ניסה לגלוש ומספקת הודעות התראה על פעילות לא מורשית של הילדים.

* הכפתור האדום: תוסף לדפדפן המאפשר לדווח מיידית על אלימות או הטרדה ברשת. עם הקלקה על הכפתור האדום, נשלח צילום מסך לעמותה הנושאת שם זהה, הנלחמת בתופעות הבריונות ברשת.

את הכפתור ניתן להוריד מאתר הבית/חנות גוגל/עמוד הפייסבוק של "הכפתור האדום".

4. קו התמיכה של איגוד האינטרנט הישראלי

על אף שמרבית הפונים לקו שמפעיל האיגוד הם הורים, קיימים לא מעט מקרים בהם יודעים דווקא הילדים לפנות ולדווח על בעיות קלות כחמורות: מילדה בת 11, בסך הכול, שסיפרה כי נדרשה להעלות תמונות עירום תוך איום בהשחרת שמה ברשת - בעיה שנפתרה בעקבות הפנייה עוד באותו היום, בעירוב המשטרה - ועד נערה אנורקטית שטופלה בעקבות פנייה של חבריה לקבוצת הוואטסאפ. הנציגים שמפעילים את הקו עברו הכשרה והם נמצאים בקשר אל מול כל הגורמים הרלוונטים: משטרה, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, נציגי פייסבוק וגוגל, המועצה לשלום הילד, ער"ן, משרד החינוך, המשרד לביטחון פנים ועוד.מעבר לעידוד המתמיד לפנות להורים ולשתף אותם, כדאי שהילדים עצמם יידעו על קיומו של גורם חיצוני דווקא שיכול לעזור להם בכל בעיה. גם ההורים, כמובן, מוזמנים להתייעץ:

קו התמיכה פועל בימי חול, בין השעות 10:00 ל-20:00 ומאויש על-ידי נציגים מוסמכים למתן עזרה והדרכה לנפגע או למי ממקורביו. מספר הטלפון: 03-9700911.

5. הרצאות

הכרת הסיכונים הטמונים בעולם האינטרנט ומתן כלים להתמודדות איתם חשובה במיוחד: בעמותת "אשנב" מקיימים הרצאות וסדנאות בנושא ללא עלות, וגם גופים אחרים וגורמים פרטיים בעלי ניסיון מציעים הרצאות בתשלום כזה או אחר. לעתים עלותה של ההרצאה לא מבוטלת, אך האימפקט רב: די, למשל, לשמוע מניסיונו של חוקר הפשיעה באינטרנט גלעד האן כדי לקבל תמונת מצב עמוקה (וכואבת) על הכורח בזהירות. התנסות מסוג זה מומלצת לא רק להורים, אלא גל לילדים ולבני הנוער עצמם (בהתאם לתוכן ההרצאה) - וכדאי למצוא היכן מתקיימות הרצאות או להתארגן לקיומן במסגרות כאלה ואחרות, אפילו.

5 טיפים להורי הילדים הגולשים

1. גולשים מכל מסך

קחו בחשבון כי הגישה לאינטרנט נעשית לא רק ממחשבים בבית, אלא מהטלפון הנייד בכל מקום - והסינון צריך להיות בהתאם.

2. הגנה מבוססת אמון

סינון אפקטיבי יהיה מבוסס אמון: כזה שהילד מודע לקיומו ומבין את הצורך בו. שוחחו עם הילד והסבירו לו שאתם סומכים עליו, שומרים על פרטיותו אך מנסים להגן ולסייע במקרה הצורך.

3. שירותי סינון

כאשר מדובר בילדים קטנים יותר, מומלץ להתקין שירותי סינון תוכן אשר מסופקים על-ידי חברות התקשורת כדי לצמצם הגעה בשוגג לתכנים אשר אינם מתאימים. בשלבים מאוחרים כדאי לשקול שימוש בתוכנות ניטור מתקדמות יותר המתריעות על מצוקה - מבלי לפגוע בפרטיות הילד בעת פעילות שגרתית.

4. לשתף בעת מצוקה

הסבירו לילדים בכל דרך אפשרית שהם צריכים לדבר עם ההורים, המורים, או כל גוף מייעץ אחר כאדם הם מרגישים כי מטרידים אותם או פוגעים בהם ברשת. עודדו אותם לפנות אליכם, אך דאגו שיכירו אלטרנטיבה נוספת לפנייה בעת מצוקה (למקרה שיחששו לערב הורים).

5. לא רק מול המסך

עודדו את הילד לפתח חיים גם מחוץ לתחומי המסך והאינטרנט - לקרוא, לשוחח, לפגוש חברים גם מחוץ לשעות הלימודים.

* בשיתוף עמותת אשנב, אנשים למען שימוש נבון ברשת: info@eshnav.org.il