דרשוביץ: לא בטוח שאובמה יכול למנוע איראן גרעינית

(עדכון) - שידור חי מוועידת ישראל לעסקים ■ "חמינאי העביר מסר לנתניהו שהוא ישתמש ביהודי איראן כמגן אנושי" ■ לריכוז כל ידיעות הוועידה - לחצו כאן

ועידת ישראל לעסקים נכנסה הבוקר (ב') ליומה השני והאחרון. בפתיחת היום השני שוחח המשפטן אלן דרשוביץ, פרופ' למשפטים מאוניברסיטת הרווארד, עם מנחה הוועידה יעקב אילון, וחלק שבחים לישראל: "ישראל מאוד עמידה בפני איומים במחוץ בכלכלה שלה. ישראל יצרה צבא נפלא וגם הצליחה בעסקים שלה, בהון אנושי - חרף האיומים באזור. לא תמיד היא בטוח תהיה עמידה בזה".

בתחום ההסברה, דרשוביץ היה נלהב פחות: "ישראל מקבלת ציון '-C' בהסברה בעולם, המדינה שלכם לא עושה עבודה טובה בכלל. לישראל אין מדיניות חוץ, אלא רק פנים. הכל כאן פוליטי ולכן ניסיון להגן על ישראל הוא תמיד ניסיון להגן על הממשלה, וזו טעות ענקית. ישראל צריכה שהרבה אנשים צעירים יגנו עליה. התפישה המוטעית לגבי ישראל היא שזו מדינה שמתנהגת באופן שלילי לגבי זכויות אדם".

דרשוביץ התייחס להסכם הביניים עם איראן ואמר: "יש פוטנציאל לאסון בנוגע לעסקה עם איראן, נתנו יותר מדי וקיבלו מעט מדי. בבית הלבן אמרו לי שזה לא נכון. הבהירו לי שאפשר להפעיל שוב את סנקציות, רק על ידי ארה"ב. אני פוחד מהמוזיקה ולא מהמילים. איראן שומעת את זה כתחילה של סוף משטר הסנקציות, ובתמורה הם לא היו צריכים לוותר על כלום. אם הסוף של זה יסיים את פיתוח הגרעין, ריע לאובמה. הנשיא אמר שיש סיכוי של 50% להצלחה או כישלון. אני חושב שהסיכויים להצלחה הם רק 20%, כישלון 40% וכל השאר לא ברור. אני חושב שאף אחד לא יודע האם המנהיג העליון באיראן עשה שינוי ושהוא מוכן לחסל את תוכנית הגרעין. אנחנו לא יודעים אם הוא סתם עוטה עליו פרצוף מחייך.

"נקודה נוספת שמפחידה אותי מאוד היא שהמנהיג העליון קרא ליהודים באיראן ואמר להם לעמוד מול מתקן גרעיני ולומר שהם תומכים בתוכנית הגרעין. זה מסר לראש הממשלה הישראלי, שהם ישתמשו ביהודי איראן כמגן אנושי. מסר לנתניהו - שלא תעז להשתמש באופציה הצבאית".

דרשוביץ גילה כי "אובמה הבטיח לי בשיחה בארבע עיניים שבמשמרת שלו איראן לא תפתח נשק גרעיני, והאמנתי לו. עם זאת, אני לא בטוח שהוא יכול לעמוד בזה. ולכן ישראל לא יכולה לעשות מיקור חוץ לביטחון שלה".