ההסתדרות: להכיר בהתארגנות 1,000 עובדים בחו"ל

מדובר בעובדים מקומיים בכ-90 מדינות המועסקים בשירות החוץ, אך אינם נחשבים לעובדי מדינה ■ "זו התארגנות חוצת מדינות, גבולות וימים. עשינו היסטוריה"

כ-1,000 ישראלים המתגוררים בלמעלה מ-90 מדינות בעולם הצטרפו השבוע להסתדרות הכללית, שדורשת כעת מהממונה על השכר במשרד האוצר לפתוח במו"מ להסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקתם. מדובר בעובדים המועסקים בתפקידים שונים עבור שירות החוץ של ישראל, אולם הם אינם מוכרים כעובדי מדינה, ולא חלים עליהם ההסכמים הקיבוציים או תקנות שירות המדינה (תקשי"ר).

בהסתדרות מסבירים כי בעבר גיוס העובדים הללו, שמכונים עמ"י (עובדים מקומיים ישראליים), נעשה בחו"ל, כאשר ברוב המקרים היו אלה בני או בנות הזוג של שליחי משרד החוץ או מערכות הביטחון. היום, כך טוענים בארגון, חלק גדול מעובדים אלה מגויסים בישראל ונשלחים למשימות בחו"ל כמו בכל שליחות אחרת, למעט בכל הנוגע לתנאי ההעסקה. כך למשל, עובדי עמ"י נדרשים לממן מכיסם את העלויות השונות של הטיסות ושל מעבר הדירה.

על פי הארגון, הם מועסקים באמצעות חוזה מיוחד שמגדיר אותם כעובדים זמניים, אף על פי שהעסקתם אינה מוגבלת בהכרח בזמן. "חוזי ההעסקה המיוחדים של עמ"י הם למעשה ערוץ העסקה מקביל שיצרה המדינה כדי להעסיק באופן קבוע מאות עובדים ארעיים, מבלי להחיל עליהם את הוראות התקשי"ר ותנאי ההעסקה המקובלים בשירות המדינה ובלי להידרש להסכמים קיבוציים אשר שומרים על זכויות העובדים ועל הביטחון התעסוקתי שלהם", טוענים בהסתדרות.

כפי הנראה, הטריגר שהביא להאצת ההתאגדות של העובדים, הוא דרישה של המדינה כי העובדים יעבדו חצי שעה נוספת בכל יום, וזאת ללא תשלום נוסף. עוד טוענים בהסתדרות כי השכר של העובדים נשחק עם השנים, וכי ההפרשות לקרן הפנסיה ולפיצויים אינן משקפות את שכרם בפועל. בוועד הפעולה של העובדים מסרו היום: "ההתארגנות שלנו בהסתדרות מיוחדת במינה בגלל שהיא חוצת מדינות גבולות וימים. במהלך כשנתיים של עבודה מאומצת, התגברנו על מכשולים לוגיסטיים של מרחק וזמן ועשינו היסטוריה. אנו נחושים ומאוחדים לשפר את תנאי ההעסקה המחפירים שלנו מתוך הכרה בצרכים השונים של מגוון סוגי העמ"י. התמיכה הרחבה שאנו מקבלים מוועדי העובדים של משרדי הממשלה והאהדה שאנו זוכים לה בקרב הנהלות המשרדים ובקרב קהילת השליחים ובני זוגם, משמשות יחד כחיזוק חיוני להמשך המאבק שלנו".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, הוסיף: "העובדים המקומיים הישראלים בחו"ל ראויים להערכה וההסתדרות תפעל על מנת להסדיר את תנאי העסקתם ולמנוע עיוותים בשכר ובתנאי ההעסקה, בייחוד כשהמעסיק היא מדינת ישראל.