לראשונה: בעלי כלבה שננטשה חויבו לשלם לתנו לחיות לחיות

ביהמ"ש חייב את בעלי הכלבה לשלם לעמותת תנו לחיות לחיות, שאספה אליה את הכלבה הנטושה, את הוצאות הטיפול בה ■ השופט ליאור ברינגר: "בעלי חיים אינם שווים לחפצים. על בעליהם מוטלת חובת שמירה, טיפול והשגחה"

לראשונה בישראל - בית משפט חייב בעלים של כלבה שנטשו את כלבתם לשלם לעמותה למען בעלי חיים שאספה אליה את הכלבה הנטושה, את הוצאות הטיפול בה.

השופט ליאור ברינגר מבית המשפט השלום באילת חייב לאחרונה בני זוג מהעיר, בפסק דין ראשון מסוגו, לשלם לעמותת תנו לחיות לחיות 2,600 שקל על הוצאות טיפול בכלבה שנטשו וכן 3,000 שקל בגין הוצאות המשפט של העמותה.

"לבעלי החיים יש מעמד מיוחד בחקיקת מדינת ישראל, ואין הם שווים לחפצים. על בעליהם ומחזיקיהם מוטלת חובת שמירה, טיפול והשגחה, והם נושאם באחריות עבורם", כתב השופט בפסק דינו.

תופעת הכלבים הנטושים בישראל היא, למרבה הצער, נפוצה למדי. בעמותת תנו לחיות לחיות מציינים כי גם השנה חל גידול במספר מקרי הנטישה של כלבים וחתולים בישראל. מדי יום נוטשים בעלים של כלבים, שאינם מעוניינים להמשיך ולטפל בהם, את כלביהם בחוצות הערים והיישובים ברחבי הארץ. רבים מהכלבים הללו מגיעים לאגודות ועמותות כגון תנו לחיות לחיות וצער בעלי חיים, ושם הם זוכים לטיפול ולעיתים גם לבית חדש.

בני הזוג דודו ואיריס לוי מאילת גידלו במשך זמן רב כלבה מסוג דוברמן. יום בהיר אחד נמצאה הכלבה על-ידי נציגי תנו לחיות לחיות, כשהיא משוטטת ברחובות העיר במצב אפטי וסובלת מחום ושלשולים, וטיפלו בה.

בהמשך הגישה העמותה תביעה בסך 2,600 שקל נגד בני הזוג בגין הוצאות הטיפול בכלבה.

בני הזוג הכחישו כי מדובר בכלבה שלהם והודו כי היה להם כלב, אך טענו כי הוא היה ממין זכר. עוד הם טענו כי הם מסרו את הכלב לצד ג', וממנו הוא נגנב.

בית המשפט דחה את טענותיהם וקיבל, כאמור, את התביעה. לדברי השופט, תנו לחיות לחיות הוכיחה כי נציגיה הכירו את הכלבה עוד טרם היעלמה ופגשו אותה בבית הנתבעים בעקבות פנייה שהתקבלה בעניינה.

לסיכום כתב השופט, "התובעת (עמותת תנו לחיות לחיות) פעלה כפי שמצופים היו הנתבעים לפעול, קרי בכל דרך אפשרית על מנת למנוע התעללות בכלבה ולקדם את צרכיה הבריאותיים. פעולתה של התובעת היא זו שסייעה לכלבה להישאר בחיים, והיא אכן נותרה בחיים".

עו"ד גיא נוסן-הנגבי , היועץ המשפטי של תנו לחיות לחיות, שייצג את העמותה בתביעה, מסר בתגובה כי מדובר בתקדים ראשון בישראל לחיוב אדם בהוצאות הטיפול בבעל חיים שננטש על-ידיו.

"נטישת בעל חיים היא אמנם עבירה פלילית, אבל מהיום יידע כל אדם אשר חושב על נטישת בעל חיים שנמצא ברשותו, כי הוא ממשיך לשאת גם באחריות הכלכלית כלפי בעל החיים וצפוי לתשלום מלוא ההוצאות שכרוכות בטיפול בבעל החיים", מסר עו"ד נוסן-הנגבי.