ברקת: "אם יש יותר גרוע מפנסיונר עני - זה פנסיונר עני וחולה"

יו"ר הפניקס, משה ברקת, הדגיש בוועידת "עדיף" את הצורך בהוזלת סל הצריכה של הפנסיונרים ■ משתתפי הוועידה דנו בפצצה המתקתקת של עליית תוחלת החיים

"מדינת ישראל צריכה להקים ועדה ציבורית לטיפול בבעיית החיסכון הפנסיוני. צריך לרכז את מיטב המומחים, ובאמצעות חשיבה אסטרטגית ארוכת-טווח למצוא פתרון לנושא. חייבת להיות התאמה בין גיל הפרישה לתוחלת החיים" - כך אמר היום דני נוה, יו"ר כלל ביטוח, בוועידת "עדיף" לתחום החיסכון ארוך-הטווח לשנת 2013.

"אם המדינה לא תכיר בבעיית החיסכון הפנסיוני כבעיה לאומית אסטרטגית, הדור הצעיר ימצא את עצמו גם בלי דירה וגם בלי פנסיה", ציין חגי בדש, מנכ"ל פסגות. הדברים נאמרו במהלך פאנל "האם אנחנו בדרך לדור של פנסיונרים עניים".

"זה לא סוד שיש עלייה בתוחלת החיים, וזה משפיע על גיל הפרישה", הוסיף בדש. "אם בעבר היו נכנסים למעגל העבודה בגיל 21, היום נכנסים אליו בגיל 30 - ויש לכך השלכה על הפנסיה".

"הפנסיה - פצצת זמן גרעינית"

בפאנל השתתף גם ד"ר משה ברקת, יו"ר הפניקס. שלא במפתיע, גם הוא תמך בדברי הקולגות. "כולנו תמימי דעים לגבי העובדה שהמדינה צריכה להיות שותפה בעניין הפנסיה. צריך לראות איך מוזילים את סל הצריכה של הפנסיונרים, כי אם יש משהו יותר גרוע מפנסיונר עני - זה פנסיונר עני וחולה".

ברקת הציע לעודד ביטוח בריאות לאחר פרישה, וכן הגירה מחוץ למרכזי הערים, כלומר למקומות שבהם עלות המחייה זולה יותר.

לדברי נוה, הדרך לפתרון מתחילה במודעות לכך שיש בעיה. "בשנת 1970, כשנולדתי, תוחלת החיים הייתה 70 שנה. לדור שנולד היום צפויה תוחלת חיים של 100 שנה. זה דור שיבלה שליש מהחיים שלו בלי עבודה, ומנגד - עיקר הוצאותיו יהיו על בריאות. הפנסיה היא פצצת זמן גרעינית לחברה הישראלית".

לאחר שהסכימו על כך שהמדינה צריכה לעשות סדר בנושא הפנסיה, עברו משתתפי הפאנל להצגת הפתרונות. "צריך לעודד את מי שממשיך לעבוד אחרי פרישה, כמו למשל באמצעות תשלום מינימלי של מס", הציע ברקת. "זה לא פשוט לעבוד בגילאים כאלה, ולכן חייבים לתת איזושהי סוכריה".

"אפשר להחזיר את האג"ח המיועדות, להאריך את גיל הפרישה ולמנוע משיכה של כספי פיצויים", הציע בדש, שציין כי לכל המגזר הפיננסי יש תפקיד חשוב בהנגשת הידע. "הבנקים, בתי ההשקעות וחברות הביטוח צריכים לעשות הכול כדי למנוע מהלקוחות למשוך פיצויים ולפגוע בכספי הפנסיה שלהם".

נוה הסביר כי אחת הסיבות לכניסה המאוחרת למעגל העבודה בישראל, בהשוואה לשאר העולם, היא השירות הצבאי. "יש מקום שהמדינה תפריש לפנסיה לחיילים בחובה", הציע.

בהמשך הוא העלה את נושא הפנסיה בקרב עצמאים: "השכירים מחויבים להפריש לפנסיה, אבל אצל עצמאים התמונה אחרת לגמרי. יש מקום לשנות את זה", אמר וסיכם: כבר היום יש לא מעט קשישים שנמצאים על קו העוני. תוחלת החיים דורשת מציאת פתרונות היום".