קניית דירה דרך מועדון תעניק לכם הנחה ממוצעת של 7%

הטרנד שחוסך לישראלים רבים עשרות אלפי שקלים: "גלובס" בודק מה גובה ההנחות שהם מציעים בפרויקטים נדל"ניים בארץ, אילו מהם פתוחים לקבל הרחב ומה חשוב לבדוק גם כשקונים דירה דרך מועדון צרכנות

כמעט 800 דירות ביום אחד - זה קציר המכירה המרוכזת האחרונה של מועדון "חבר", אחד ממועדוני הצרכנות הגדולים היום, בפרויקט הנדל"ן של החברות תדהר ו-CPM בראש העין, כשאלפים נוספים הגיעו לבדוק עניין. ההנחה עמדה על כ-12% ממחיר המחירון, והקהל נהר בהמוניו.

רכישת נדל"ן באמצעות חברות במועדון צרכנות היא תופעה רווחת ומתפשטת: מה שהתחיל במועדונים מקצועיים, דוגמת חבר, בהצדעה, היי טק זון, אשמורת והוט, התרחב גם למועדוני צרכנים מסחריים לכל דבר, כמו פאוארקארד, YOU ושופרסל, שהציעה לאחרונה פרויקט עם חברת גינדי. בעידן שבו שוק הנדל"ן הרותח רק הולך ומתייקר, ודרושה חשיבה יצירתית כדי לרכוש דירה במחיר אטרקטיבי - הנחות מועדון הן מפלט אטרקטיבי בלא מעט מקרים. במועדונים שנשענים על בסיס מקצועי-תעסוקתי, דוגמת "חבר" שמסובסד על ידי המדינה, ההנחות לרוב משמעותיות יותר, אולם באלו המסחריים, ההנחה פתוחה ונגישה לכל דורש ללא קריטריון קשיח.

"מדובר בהטבות רכישה שעשויות לחסוך לרוכשים עשרות אלפי שקלים ואף למעלה מכך", אומרת דורית סדן, סמנכ"ל שיווק בשיכון ובינוי נדל"ן. "בצעד הזה אנו מבקשים לקרב משפחות וזוגות צעירים לחלום הדירה. גם הטבה בגובה של כ-5% היא לעתים הפער בין היכולת לרכוש דירת חלומות מקבלן לבין דירה יד שנייה".

שיעור ההנחה הממוצע ברכישת דירה דרך מועדוני הצרכנות עומד על כ-7%, ללא הטבות מסביב. עם זאת, בדרך לרכישה משמעותית כל כך חשוב לזכור להיות צרכן נבון: לבצע את הבדיקות הנדרשות, גם מבלי להסתמך על אנשי השיווק בעלי האינטרס, להתייעץ עם גורמים מקצועיים שיגנו עליכם ולהתחשב בצרכים וביכולות האמיתיות שלכם כרוכשים. כמו בתחומים אחרים, לא תמיד "מחיר מחירון" שממנו גוזרים את מחיר המבצע, משקף באמת את המחיר הריאלי של הנכס, כך שההטבה בפועל עשויה להיות מעט פחות אטרקטיבית.

"יש מועדונים אמיתיים ויש את אלו שכאילו מציעים מבצע", טוען אבירם רונן, בעבר מנכ"ל "חבר" וכיום מנכ"ל חברת knowledge 4 all מקבוצת נופשונית. "הבידול קיים כשקיימת מערכת שבוחנת ובודקת פרויקטים באופן מעמיק, משווה ונפגשת ומשקיעה. יש מי שלוקח כמה דירות ריקות שנותרו פנויות בפרויקטים, ויש מי שמציע שכונות שלמות ומגוון רחב של דירות. מועדון רציני מציג היצע גדול ולא חצי קומה פה, חצי קומה שם. לעשות מבצעי אמת זה לא פשוט. מועדון רציני ומקצועי יוצא בפרויקט נדל"ני פעם-פעמיים בשנה ויודע לתת הצעות ערך טובות יותר, כשהנושא של ההנחה בא לידי ביטוי לא רק במחיר הדירה, אלא גם בסל ההטבות נלווה: עמלת עורך דין, ריביות מועדפות בבנקים - כל אלה נותנים ערך מוסף רב".

האם ההנחות אכן מגלמות הנחה אמיתית, או שלאותו המחיר יגיע גם לקוח מן השורה בתום מיקוח שגרתי? לדברי רונן, גם אם המחיר הרשמי אינו המילה האחרונה, מחיר המועדון חוסך ללקוח משא ומתן - ולעתים הוא אכן משתלם.

"גלובס" משיב על כמה שאלות נוספות שעשויות להתעורר בקרב הרוכשים הפוטנציאליים - ומאיר כמה נקודות שכדאי לשקול לפני שנשלף כרטיס המועדון.

מה ההבדל בין קבוצת רכישה למועדון צרכנות?

קבוצת רכישה היא מספר אנשים שמתאגדים לבצע ולהוציא לפועל פרויקט משותף, כמו רכישת קרקע ושרותי בנייה יחד במטרה להקים בניין מגורים. לעומתם, מועדוני צרכנות מצטרפים לפרויקטים קיימים ובאמצעות כוח רכישה גדול הם יכולים להציע מחיר ידוע ונתון מראש, שנחשב מחיר מבצע לחברי מועדון בלבד.

יש מגבלות לרכישה דרך מועדון?

לרוב רכישת דירה באמצעות מועדון צרכנות מגבילה את הבחירות. ראשית, מרבית הפרויקטים אינם פתוחים בפני הרכישות של מועדוני הצרכנות; למעשה רק 20% מפרויקטים המגורים החדשים ניתנים לרכישה באמצעות המועדון - אחוז קטן מסך הרכישות בשוק.

מיהו היזם?

רונן מזכיר שתפקידו של מועדון הצרכנות היא לבדוק את הפרויקטים הנדל"ניים המוצעים בשוק ולהציע למועדון הצרכנות מוצר שעבר בדיקה ראשונית: "המועדון בוחן את היזם ומה ההיסטוריה שלו, מי מלווה אותו, האם ישנה היסטוריה של תביעות או פשיטות רגל, מה הם הפרויקטים האחרונים שהיה אמון עליהם, כמה יחידות דיור יש באמתחתו והאם הוא מצויד במערך שירות דיירים".

על מי מוטלת האחריות לרכישה?

מועדון צרכנים רציני ומכובד יערוך בדיקה מקיפה על מנת להציע לעובדים לחברים במועדון מוצר ראוי - אבל הוא אינו אחראי על המוצר עצמו: זו האחריות הבלעדית של הרוכש הפוטנציאלי. רונן ממליץ לצרכנים לקחת עורך דין מטעמם לבדוק את הממצאים שהגיש מועדון הצרכנות: "רכישת דירה היא אחת הרכישות הגדולות והחשובות ביותר שאדם עושה בחייו, וכדאי לערב עו"ד פרטי שישרת את האינטרס של הרוכש".

מצב היתר הבנייה

טרם רכישת הדירה חשוב לשים לב לסעיף זה. כך מקטינים את הסיכון לרכישת חתול בשק ולוודא כי הפרויקט הוא כדאי. פרויקט נדל"ן ללא היתר בנייה חייב להיות מצוין בחוזה.

תכולת הדירה וחבילת ההטבות

חלק מהיתרונות של רכישת דירה באמצעות מועדון צרכנות חזק ומשפיע הוא סל ההטבות המגיעים לצד מחיר דירה מוזל. זה יכול כולל חבילת משכנתא במחיר מוזל, כמו פריים במקום פריים פלוס חצי, שכר טרחה לעורך דין במחיר מופחת או אפסי, תנאי תשלום טובים עם אפשרות פריסה נוחה, מפרט טכנאי משופר של סניטציה, ריצוף, קרמיקות ומטבחים, מערכות חשמל אוטומטיות וחכמות, חניה, מחסן ועוד.

אחת הדרכים לעקוב אחר ההטבות היא אפליקציית PAYZ, המרכזת עשרות אלפי הטבות של חברות האשראי ומועדוני הלקוחות הקיימים היום, מציעה בין השאר מיפוי של ההטבות בתחום הנדל"ן בכל מועדון.

למי הפתרון אינו מתאים?

העסקאות בתחום שמציעים מועדוני הצרכנות אמנם קורצות, אך אחת הקבוצות להן העסקאות מספקות מענה חלקי בלבד היא דווקא הזוגות הצעירים. לרוב מספר הדירות הרלוונטיות לזוגות צעירים המוצעות בעסקאות אלו מוגבל, הביקוש גבוה מההיצע והן נחטפות במהירות. ליזמי הפרויקט אין אינטרס להקצות כמות גדולה של דירות מסוג זה, מרבית הדירות גדולות ונעות סביב 4-5 חדרים, וכך בעצם נוצר מצב בו עסקאות הנדל"ן המוצעות דרך מועדוני הצרכנות אינן מהוות כיום פתרון מספק עבור צעירים וזוגות.

מועדון פאואר קארד שייך לקבוצת פישמן. אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

קניית דירה דרך מועדון צרכנות
 קניית דירה דרך מועדון צרכנות