מיני-מבחן דרכים: ניסאן ג'וק NISMO - ליודעי חוכמה נסתרת

הנדסי ניסאן השתילו ברכב אופנתי תמים מכונית ספורט ראויה. רק חבל שהמחיר גבוה

רוב כלי הרכב הסדרתיים שיוצאים ממפעלי הרכב בעולם הם מוצרים של פשרה עם מגבלות שנועדו לשמור על אמינותם, לפנות לטעם הקהל הרחב ולענות על תקנות סביבה קפדניות. עקיפת המגבלות המולדות הללו מניבה רכב יותר חזק, מדויק, מעניין ובעיקר ייחודי.

זה בדיוק מה שעושים "משפרי הרכב", שנחשבים בעולם הגדול לזרם לגיטימי וצבעוני של התרבות המוטורית. רוב יצרני הרכב הסדירים משווקים קיטים שמשפרים את המבנה האווירודינמי של הרכב, המתלים ומחשב המנוע לצורך הפקת יותר כוח ומומנט. בישראלמשפרי הרכב הם מיעוט מדוכא שנרדף בידי המשטרה, משרד התחבורה, משרד הרישוי והציבור בכלל.

אבל אחת לכמה שנים נוחתת כאן בייבוא סדיר מכונית סטנדרטית שעברה שיפורים ושדרוגים מקיפים על ידי יצרן הרכב בבית החרושת. אחת מהן היא ניסאן ג'וק NISMO - גרסה מיוחדת של הג'וק הפופולרי, ש"טופלה" בחטיבת הביצועים והספורט המוטורי של ניסאן.

חיצונית השיפורים מתונים יחסית וכוללים חישוקי גלגלים ייחודיים עם צמיגי ספורט, פגושים מודגשים ומפזר אוויר גדול במיוחד מאחור. חדי עין יבחינו גם בצינור מפלט עבה, אבל הכלי אינו נראה שונה דרמטית מאלפי הג'וקים "הצמחוניים" שנעים על הכבישים.

פנים הרכב עבר שדרוג: מושבי ספורט עם תמיכה צידית ראויה, הגה ספורטיבי, דיפונים איכותיים יותר, דוושות מיוחדות וכו'. יש גם מסך פיקוד עם תפריט "ביצועים" נסתר, שמאפשר לבחור שלושה מצבים לתכנות המנוע ולעקוב אחרי ביצועי הרכב, אך פרט לכך זהו התא המוכר של הג'וק עם מרחב מוגבל לרגליים מאחור, תא מטען קטן למדי ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית מעל הכביש.

לחיצה על מתג ההתנעה מעירה מנוע שנשמע שונה מאוד מהמנוע התקני - ולא בכדי. מנוע ה-1.6 ליטרים טורבו המשודרג מייצר 200 כוחות סוס מכובדים ו-25 קג"מ של מומנט ובגרסה האוטומטית הוא מסוגל להאיץ את רכב הפנאי הקומפקטי ב-8.4 שניות מאפס ל-100 קמ"ש. במצב הספורטיבי התיבה האוטומטית הרציפה מתנהגת כמעט כמו תיבה מקובלת ללא "מריחת ההילוכים" המוכרת והמטרידה של תיבות רציפות. מכל הדלק מתרוקן בקצב נמרץ, אבל מי שרוצה להפגין אחריות סביבתית תמיד יכול לבחור במצב אקו, שמרסן את המנוע (או לרכוש רכב אחר).

ביצועי המנוע הם רק חלק מהסיפור. הכלי גם עבר שיפור מקיף במתלים, בבלמים ובהיגוי והוא מרגיש כמו רכב ספורט ראוי. ההיגוי במצב ספורט מהיר, חד וכבד, המתלים המוקשחים מספקים תגובות מיידיות וההנעה הכפולה-קבועה מספקת אחיזה איתנה. בידיים הנכונות ועל הכבישים הנכונים זוהי מכונה יעילה מאוד לייצור FUN.

ג'וק ניסמו אוטומטי עולה 185 אלף שקל. מי שיוותר על הנעה כפולה ועל תיבה אוטומטית ישלם מחיר נמוך ב-20 אלף שקל. ברמות המחיר הזה הכלי יפנה רק לקומץ של יודעי ח"ן, שיבינו את ההומור הגלום ברכב ספורט רציני למרות מראהו.