מה מפחיד את גולדמן זאקס במינוי פישר לסגן יו"ר הפד?

בארה"ב נלהבים מהמינוי האפשרי של פישר לתפקיד, אך בגולדמן זאקס מצביעים על נקודה קצת מפחידה בעיניהם

כלכלנים בארה"ב, כמו גם חלק מכלי התקשורת, נלהבים מהאפשרות שנגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר ימונה לסגן יו"ר הפדרל ריזרב.

"אגדה", כינו את פישר ב"ביזנסוויק" מקבוצת סוכנות בלומברג. "כוכב רוק", הגדיל לעשות האתר "ביזנס אינסיידר".

בבנק ההשקעות מורגן סטנלי פרסמו סקירה מיוחדת בנושא וכתבו כי אם פישר יכהן כסגנה של ג'נט יילן, תהיה זו "נבחרת החלומות" של הפד והמוסד יהיה "ברמה בינלאומית".

אך לצד החגיגות יש כבר מי שמנסה לנחש מה תהיה מדיניות הפד בהובלת הצמד יילן-פישר. בבנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסמו היום סקירה וניסו לענות על 2 שאלות: מה דעתו של פישר על הרחבת המאזן של הפד בשל רכישות האג"ח ומה דעתו על מתן תחזיות כתנאי לביצוע מדיניות מוניטרית.

מדובר בשתי שאלות חשובות למדי עבור הכלכלה האמריקאית והשווקים הפיננסיים. כידוע, הרחבת המאזן של הפד בשנים האחרונות אפשר את התאוששות הכלכלה והקפיצה את שוקי המניות. כאשר הפד הציב יעד של 6.5% כתנאי להתחלת העלאת הריבית, השווקים התעודדו מהקשר שביצע הבנק הפדרל בין המדיניות המוניטרית לשיעור האבטלה. לאחרונה אף העריכו כלכלנים כי לצד ההפחתה הצפויה של רכישות האג"ח, הפד יוריד את רף האבטלה ל-6% במקום 6.5%, כתנאי להתחלת העלאת הריבית.

באשר לשאלה הראשונה, לא צפויה כנראה מחלוקת בין יילן לפישר. "פישר תומך באפקטיביות של הרחבת המאזן", נכתב בסקירה של גולדמן זאקס. הם גם מזכירים שבתור נגיד בנק ישראל פישר השיק בעצמו תוכנית רכישות אג"ח בעת המשבר ב-2008.

"במילים אחרות, פישר לא מתבייש במדיניות מוניטרית מרחיבה", נכתב בסקירה.

הנושא המעניין יותר נוגע לשאלה השנייה אודות התחזיות הכלכליות. "פישר הביע ספקות באשר למתן תחזיות לעתיד. בספטמבר הוא אמר שאם נותנים יותר מדי תחזיות, מאבדים את הגמישות במדיניות וש'זו טעות לנסות להיות מדויק מדי... אתם לא יכולים לצפות מהפד שיאמר מה הוא רוצה לעשות... כי הוא לא יודע'".

בגולדמן זאקס מציינים כי ההערות הללו עומדות בסתירה עם דעתה של יילן ולדעתם מציבות סיכון לאפשרות שהפד יוריד את יעד האבטלה כתנאי להעלאת הריבית. הם מכירים אמנם בעובדה שהתבטאות כה מוגבלת לא יכולה להעיד על מדיניות או על דעתו הכללית של פישר, אך אומרים שהנושא של מתן תחזיות יהפוך כנראה ללוהט במיוחד אם פישר יקבל את תפקיד סגן יו"ר הפד.